max-verstappen-red-bull-racing-gp-italie-2025-zondag-gianpiero-lambiase Opinie
Opinie

Analist geniet van boordradio Verstappen: 'Wat ben je nu aan het lullen?'

max-verstappen-red-bull-racing-gp-italie-2025-zondag-gianpiero-lambiase

Max Verstappen heeft de schade in het eerste deel van het Braziliaanse weekend weten te beperken. Met een zwakke afstelling stuurde de wereldkampioen in uitdagende omstandigheden naar de vierde plek in de sprintrace. Dat het gevoel in de RB21 niet goed was, bleek wel tijdens de rode vlag. Christijan Albers moet lachen om de communicatie tussen Verstappen en race engineer Gianpiero Lambiase.

Verstappen koos bij de start van de race voor de zachte banden, waarmee hij meteen een plekje winst boekte. Na de crash van Oscar Piastri schoof de Nederlander in de zesde ronde op naar de vierde plek. De race werd vervolgens stilgelegd. Terwijl Verstappen de pitstraat inreed, meldde hij zich ontevreden bij Red Bull Racing. 'De auto stuitert alle kanten op. Het is echt vreselijk! Ik kan ze gewoon niet bijhouden', zei Verstappen over de coureurs van McLaren en Mercedes.

Wie heeft gelijk: Verstappen of Lambiase?

Lambiase hoorde de zorgen van Verstappen aan en probeerde de Nederlander te helpen in het restant van de race. Hij benadrukte dat de eerste bocht het grootste probleem was en dat Red Bull met advies zou komen over hoe Verstappen die bocht moest aanpakken. Daar zat de coureur niet op te wachten. Nadat Verstappen doorgaf dat dit toch niet zou helpen, reageerde Lambiase ook direct. 'Wij geven jou tips, en je kijkt maar of je er wat mee doet', aldus Lambiase.

Albers reageert in de studio van Viaplay op het onderonsje van de twee mannen. De analist werkte in het verleden ook met Lambiase als race engineer. 'Ik kan hier heel erg van genieten', lacht Albers. 'Ik vind dit mooi, omdat je twee echte karakters hoort. De ene heeft zoiets van: wat ben je nu aan het lullen? Het is nat en het maakt geen fluit uit wat je verandert', zo vertaalt Albers de frustratie van Verstappen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

oscar-piastri-zaterdag-sprintrace-mclaren-2025-brazilie-crash
Crashes van Piastri, Colapinto, en Hülkenberg zorgden voor een rode vlag.

Lambiase heeft al vaker bewezen dat hij partij kan bieden aan het sterke karakter van Verstappen. 'De ander gaat met zijn werk door en zit op de pitmuur. Hij denkt: luister Max, we gaan dit gewoon uitvoeren. Lambiase heeft nog vier of vijf man naast hem zitten en nog tien anderen waar hij mee moet communiceren. Max doet ook zijn werk en vraagt zich af waar Lambiase het over heeft. Het is mooi om die twee met elkaar te zien', aldus Albers.

Presentatrice Amber Brantsen vraagt aan de collega wie gelijk heeft in de discussie tussen Verstappen en Lambiase. 'Beiden', geeft Rudy van Buren aan. 'Ze doen allebei wat ze moeten doen. We hebben dit wel vaker gehoord. Dit was nog mild. Dit zijn ze zo vergeten', lacht de simulatorcoureur van Red Bull.

Verstappen was wel degelijk snel

Albers verschuift vervolgens de aandacht naar de hervatting van de race. 'Ik was een beetje teleurgesteld. Ik vond het flauw dat er geen serieuze herstart was', baalt Albers. Nadat de staande start in ronde 1 wél goed ging, maakte Rui Marques als wedstrijdleider met een rollende start een opvallend conservatieve keuze. 'Ze willen bij de FIA vanavond lekker uit eten gaan en wilden dus geen risico nemen. Het mooiste van de Formule 1 is altijd de start, dus ik snap niet waarom ze dat niet gedaan hebben.'

Verstappen kwam bij die herstart zeer moeizaam op gang. 'Max had heel veel last van de bandentemperatuur. Hij moest echt verdedigen tegen Alonso. Hij kwam bij de herstart gewoon niet weg. Hij had alleen maar wielspin en geen tractie. In de eerste bocht had hij ook nog een moment', weet de analist. Na zes bochten lang verdedigd te hebben behield Verstappen de vierde plek voor de Spanjaard.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-sprintrace-2025-brazilie-red-bull-racing
Alonso opent de aanval op Verstappen. 

Albers denkt dat er op de strategie van Red Bull niks aan te merken is. 'Ze hebben wel de juiste keuze gemaakt. Hij had in de beginfase wel veel problemen, maar in de race was hij wel best sterk. Hij was sneller onderweg dan George Russell, maar hij had lang nodig om de banden aan het werk te krijgen.' Verstappen liep zo snel enkele seconden achterstand op, maar dichtte het gat op de top drie weer enigszins in de slotronden.

Verstappen kan situatie verbeteren

Vervolgens verschijnt Verstappen voor de camera van Viaplay. De wereldkampioen hint erop dat hij weet wat hij aan de afstelling van de RB21 wil veranderen. Dat is in een sprintweekend tegenwoordig ook toegestaan, waardoor de verhoudingen voor de kwalificatie kunnen veranderen. 'Max voelt aan waar hij nog sneller kan gaan. Als ik de tijden vergelijk, was hij in de vuile lucht wel sneller dan de twee Mercedessen, dus in dat opzicht was hij wel competitief.'

Albers verwacht ook dat Verstappen met een kleine stap vooruit al veel progressie kan boeken in de pikorde, maar hij beseft ook dat dit averechts kan werken. 'Het blijft heel fragiel. Je kunt ook iets veranderen en dat het dan geen verbetering is.' In Qatar 2024 ging dit bij Red Bull juist wel uitstekend. Verstappen sloot de sprintrace daar als achtste af, maar was met een gewijzigde afstelling de snelste man in de hoofdkwalificatie en de Grand Prix.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws