F1 Techniek | Aston Martin, Alpine en AlphaTauri willen inhaalslag slaan Formule 1
Formule 1

F1 Techniek | Aston Martin, Alpine en AlphaTauri willen inhaalslag slaan

F1 Techniek | Aston Martin, Alpine en AlphaTauri willen inhaalslag slaan

Iedere Grand Prix nemen de teams nieuwe onderdelen mee om de bolides zo veel mogelijk te optimaliseren. We hielden je natuurlijk al op de hoogte van de laatste technische snufjes in ons verzamelartikel, nu licht F1Maximaal je iedere week de meest in het oog springende technische ontwikkelingen uit en leggen we uit hoe ze werken.

Ook bij de Grand Prix van Emilia Romagna hebben de Formule 1-teams flink wat aanpassingen gedaan aan de bolides. Zo paste Aston Martin de sidepods ietwat aan om zo de luchtstromen geleidelijker over de bolide heen te krijgen, paste Alpine de voorvleugel flink aan om deze in aerodynamisch opzicht effectiever te maken en deed AlphaTauri aanpassingen aan de vloer met het doel om de diffuser effectiever te laten werken. Kortom, veel kleine en gedetailleerde aanpassingen.

Aston Martin past luchtstromen rond sidepod aan

Er zijn geen bijzondere veranderingen bij Aston Martin, maar het team heeft wel gepoogd om zo veel mogelijk de lucht soepel langs de auto te laten begeleiden. De bolide moet wat het team betreft aerodynamisch effectiever zijn, daarom heeft het team hier en daar de sidepods aangepast. Zo kwam het team, zoals te zien in de foto hieronder, met extra vleugels bij de spiegels, maar zijn er ook aanpassingen te zien bij de vleugels op de sidepod.

De aanpassingen hebben vooral de functie om de luchtstromen wat 'op te schonen'. Ze hebben als doel om zo veel mogelijk lucht zo effectief mogelijk langs de sidepod te begeleiden. In dit geval heeft het team ook hetzelfde 'downwash' concept als Mercedes, waardoor de lucht dus ook inherent effectiever naar de vloer wordt gevoerd. Critici, waaronder Gary Anderson van The Race, snappen niet helemaal waarom dit nu handig is. Volgens de analist zouden de vleugels bij de sidepods niet teveel verschil maken.

F1 Techniek | Aston Martin, Alpine en AlphaTauri willen inhaalslag slaan

De sidepod van Aston Martin in Imola heeft veel meer vleugels die de luchtstromen beïnvloeden. (Foto: Aston Martin F1)

F1 Techniek | Aston Martin, Alpine en AlphaTauri willen inhaalslag slaan

Zo zagen de sidepots bij de Britse renstal eruit in Bahrein - minder vleugels zijn zichtbaar. (Foto: Aston Martin F1)

Alpine neemt voorvleugel flink onder handen

Aan de Alpine-bolide is een significante aanpassing gedaan bij de voorvleugel. De A521 presteert dit jaar minder goed dan de voorgaande Renault R.S.20. Bij het aanpassen van de voorvleugel gaat het altijd om het vinden van de beste compromis tussen downforce aan de voorkant, de gevoeligheid daarvan bij het aanremmen voor een bocht en de gevoeligheid bij de 'roll' in het midden van de bocht.

Idealiter werkt een voorvleugel natuurlijk altijd met dezelfde hoeveelheid downforce. Toch is het zo dat een bolide een afwijkende hellingshoek aanneemt bij het aanremmen en het nemen van een bocht. Dat zorgt ervoor dat de bolide iets aan downforce verliest. Dat gegeven heeft weer het effect dat de auto nerveuzer aanvoelt onder het remmen en dat de bolide tot op zekere hoogte meer onderstuur heeft. Wat betreft dat verlies aan downforce moeten teams dus een compromis sluiten.

Daarom heeft Alpine de voorvleugel iets conventioneler in elkaar gezet, zoals te zien op de foto's hieronder. Waar de voorvleugel eerst was gevormd als een soort snor, is de vleugel inmiddels iets meer afgevlakt. Daardoor blijven de luchtstromen constanter. Ook ligt de voorvleugel iets lager, dat heeft het effect dat er iets meer downforce en hoge druk wordt gecreëerd op de voorkant van de bolide, waardoor deze iets minder nerveus is bij het aanremmen en bij het nemen van een bocht ook minder onderstuur heeft.

F1 Techniek | Aston Martin, Alpine en AlphaTauri willen inhaalslag slaan

De voorvleugel van Alpine in Bahrein heeft een veel heftiger boog ten opzichte van de voorvleugel in Imola. (Foto: Alpine Racing)

F1 Techniek | Aston Martin, Alpine en AlphaTauri willen inhaalslag slaan

De voorvleugel van Alpine in Imola heeft een veel conventionelere hellingshoek ten opzichte van Bahrein. (Foto: Alpine Racing)

Flinke bargeboard-upgrade bij AlphaTauri

AlphaTauri heeft tussen de eerste en tweede Grands Prix van seizoen 2021 ook zeker niet stil gezeten. Waar het team van Pierre Gasly en Yuki Tsunoda nog met een zeer minimalistische zijkant van de vloer arriveerde in Bahrein, is de bovenkant van AT02-vloer nu geüpgraded met flink wat verticale 'vinnetjes', of bargeboards. AlphaTauri heeft dit seizoen een snelle bolide, maar de technici blijven op zoek naar meer neerwaartse druk.

De vinnetjes aan de zijkant vooraan, zoals te zien op de foto's, moeten de luchtstromen naar twee plekken leiden, namelijk richting de radiatoren en richting de diffuser. Hierdoor wordt de lucht gebruikt als koeling én krijgt de diffuser meer luchtstromen. Dat heeft in principe het doel om de diffuser effectiever te laten werken, en de luchtstromen iets te versnellen naar de achterkant toe. Door deze extra stromen ontstaat er uiteindelijk meer downforce en dus meer grip.

Bargeboards zien we op elke Formule 1-bolide, simpelweg omdat ze onmisbaar zijn voor de aerodynamica bij racewagens met open wielen. De kleine vinnen houden de lucht tussen de voor- en achterbanden als het ware in bedwang. De voorbanden verstoren luchtstromen erg gemakkelijk, wat nadelig is voor de aerodynamica achteraan de auto. De vinnetjes dienen dus als een soort 'drager' van luchtstromen van de voorvleugel en voorbanden richting de achterkant van de bolide.

F1 Techniek | Aston Martin, Alpine en AlphaTauri willen inhaalslag slaan

De vernieuwde zijkant van de vloer bij de AT02. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Door: Merijn Kramer en Marnik Kok

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws