F1Maximaal voorspelt: 'Wie houdt Verstappen in toom als ingenieur dat niet eens kan?' Formule 1
Formule 1

F1Maximaal voorspelt: 'Wie houdt Verstappen in toom als ingenieur dat niet eens kan?'

F1Maximaal voorspelt: 'Wie houdt Verstappen in toom als ingenieur dat niet eens kan?'

Max Verstappen gaat waarschijnlijk als topfavoriet naar de Grand Prix van Saoedi-Arabië, nadat hij eerder al dominant won in Bahrein. Lukt het de coureur van Red Bull Racing om die dominantie voort te zetten? In F1Maximaal voorspelt bespreken redacteuren Mitchel Zandee, Stephan Koolschijn en Mark Hanselman het aankomende Grand Prix-weekend.

Verstappen verwacht een sterker Ferrari in Jeddah, ben jij het daarmee eens?

Mitchel: 'Inmiddels is bekend dat Charles Leclerc een gridstraf heeft van tien plaatsen, dus een podium zal voor hem sowieso al lastiger worden. Dat neemt natuurlijk niet weg dat Ferrari wel snel kan zijn. Ze zullen dichterbij zitten, zeker wat betreft de snelheid in de race, omdat de degradatie van de banden minder hoog zal zijn in Jeddah. Toch denk ik niet dat zij het Red Bull echt moeilijk kunnen maken. Natuurlijk kan het per circuit verschillen hoe een auto daar gaat, maar de marge die de Oostenrijkers hadden in Bahrein was dusdanig groot dat ik niet denk dat Ferrari zoveel goed gaat maken. Bovendien heeft Red Bull daar een compromis moeten sluiten in de afstelling voor de kwalificatie, dus ook zij hebben mogelijk nog meer over.'

Stephan: 'Ja, die verwachting heb ik ook. Het circuit wordt ook wel 'het snelste stratencircuit' op de Formule 1-kalender genoemd. Topsnelheid is dus van belang en juist daar heeft Ferrari de afgelopen winter hard aan gewerkt. Daarnaast is de slijtage van de banden lang niet zo extreem als in Bahrein. Ik denk dat het matige optreden van Ferrari tijdens de seizoensopener voor een groot deel te verklaren is door die hoge degradatie van de banden en daarom verwacht ik een competitiever Ferrari in Jeddah. Er zijn echter wel gigantische stappen nodig om het Red Bull echt lastig te kunnen maken en dit zie ik dan ook niet gebeuren. De gridstraf van Leclerc maakt het er in ieder geval niet makkelijker op.'

Mark: 'Absoluut. Ferrari heeft de focus dit jaar meer gelegd op de topsnelheid en heeft daarvoor performance in de langzamere bochten moeten inleveren. Waar het Italiaanse team jarenlang sterk presteerde op het Bahrain International Circuit, denk ik dat het circuit dit jaar minder goed past bij de SF-23. In Bahrein zijn remmen en tractie bepalend en zijn er nauwelijks hogesnelheidsbochten. In Jeddah is juist topsnelheid van groot belang. Tijdens de eerste Grand Prix was het Ferrari dat de hoogste topsnelheid had, hoger nog dan het doorgaans snelle Red Bull. Daarnaast staat het circuit in Bahrein bekend om de zeer hoge bandendegradatie. Ferrari presteerde tijdens de kwalificatie nog best sterk, maar viel terug tijdens de race vanwege de hoge bandenslijtage. Dit speelt een minder grote rol in Saoedi-Arabië en dat zal Leclerc en Carlos Sainz in de kaart spelen.'

Kunnen Alonso en Aston Martin weer meedoen om het podium?

Mitchel: 'Ik zou niet weten waarom niet. Als je zag hoe makkelijk de Aston Martin van richting veranderde in Bahrein, ook op hoge snelheid, dan kun je niet anders dan concluderen dat het circuit in Saoedi-Arabië de Britten op het lijf geschreven is. Met Fernando Alonso hebben ze bovendien een coureur die voor de duivel niet bang is, dus met een competitieve auto zeker tot het gaatje zal gaan op het circuit waar de muren op hoge snelheid heel dichtbij komen. Of het genoeg gaat zijn om Red Bull het vuur aan de schenen te leggen, durf ik niet te zeggen, maar ik denk dat Ferrari een lastige kluif zou kunnen hebben aan met name Alonso.'

Stephan: 'Het podium in Bahrein was een prachtig resultaat voor Alonso en Aston Martin, maar ik zie ze dat kunststukje op eigen kracht niet zomaar herhalen. Het Jeddah Corniche Circuit past met de snelle bochten en rechte stukken niet direct bij de karakteristieken van de AMR23. Daarnaast kon Aston Martin op het Bahrain International Circuit profiteren van een beter bandenmanagement en dat zal in Saoedi-Arabië een minder grote rol spelen. Zonder tegenslagen bij de concurrentie zie ik Alonso achter Red Bull en Ferrari eindigen. De gridstraf van Leclerc biedt echter wel mogelijkheden voor Alonso. Sainz maakte tijdens de seizoensopener nog geen overtuigende indruk, dus wellicht kan de sluwe Alonso opnieuw de laatste podiumplaats van zijn jongere landgenoot afsnoepen, al moet dan wel alles meezitten.'

Mark: 'Ze zullen weer vooraan meestrijden, maar ik denk dat dit circuit ze wat minder goed ligt dan de openingsrace. Van Red Bull mag je verwachten dat ze wederom met beide coureurs voor het podium kunnen vechten, waardoor er nog maar één plekje op het podium overblijft. Het zwakste punt van Aston Martin is momenteel hun topsnelheid, op dat gebied presteren ze het zwakste van de vier topteams. Dat gaat in Saoedi-Arabië tegen ze werken. Daarnaast denk ik dat hun lagere bandendegradatie ze minder voordeel oplevert dit weekend, omdat het circuit minder zwaar voor de banden is en Ferrari en Mercedes daar dus minder nadeel van gaan ondervinden. De motorstraf van Leclerc is wel een groot voordeel voor met name Alonso, maar toch denk ik dat de Spanjaard dit weekeinde het podium net gaat mislopen. Op de langere termijn zie ik Aston Martin wel als vaste concurrent voor Red Bull, ze hebben veel windtunneltijd en nog veel potentieel in hun concept.'

Wat wordt de top drie van de race en waarom?

Mitchel: 'Verstappen gaat denk ik wederom een dominant weekend tegemoet. De RB19 is dusdanig sterk dat in combinatie met de Nederlander het moeilijk wordt om die machine te verslaan. Ten opzichte van Bahrein denk ik dat Alonso een plaatsje opschuift in zijn Aston Martin en tweede wordt. Bovendien zou dat ook gewoon een overwinning voor de Formule 1 als sport zijn als blijkt dat hij met Aston Martin echt de aansluiting bij de top heeft kunnen vinden. Sergio Pérez zal het moeten doen met een derde plaats, want de Red Bull is de sterkste auto van het veld en hoewel ik nog altijd geen enorm hoge pet op heb van de Mexicaan doet hij wat nodig is als tweede man en kan hij zijn tweede podium van het jaar bijschrijven.'

Stephan: 'Het zal misschien niet zo eenvoudig worden als twee weken geleden, maar de concurrentie zal opnieuw een zware dobber hebben aan Verstappen. De regerend wereldkampioen verkeert in blakende vorm en als zelfs zijn ingenieur hem niet in toom kan houden, wie dan wel? Zonder tegenslagen verwacht ik dat Verstappen Saoedi-Arabië, net als een jaar geleden, als winnaar zal verlaten. Achter de Nederlander rekende ik aanvankelijk op een spannende strijd om de tweede plaats tussen Pérez en een getergde Leclerc, maar na de gridstraf van de Monegask, verwacht ik dat Pérez er opnieuw een dubbelzege van maakt voor Red Bull. Sainz komt in mijn ogen tekort op Leclerc, maar door de straf van laatstgenoemde verwacht ik dat de Spanjaard zondag toch mee mag naar het podium.'

Mark: 'Een overwinning voor Verstappen is al snel in te vullen. Met een competitieve auto wordt de Nederlander zelden tot nooit verslagen, dus als hij geen gekke dingen tegenkomt onderweg, zal hij naar mijn mening op weg gaan naar een volgende zege. Ondanks zijn gridstraf verwacht ik ook Leclerc op het podium, als zijn Ferrari dit keer wel heel blijft. Op het circuit in Jeddah kan je goed inhalen als je een hoge topsnelheid heeft, en Leclerc heeft vorig jaar al laten zien intelligent om te kunnen gaan met de positionering rondom de DRS-lijnen. Met ook een grote kans op een safetycar zet ik Leclerc ondanks zijn gridstraf toch op plek twee, waarmee hij Pérez net zou verschalken.'

Zet in bij Bet365 en ontvang een welkomstbonus van 100 euro.

Registreer en speel mee bij Jack's en ontvang een mooie free bet tot wel €50 euro!

Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws