'Ferrari plant tweede update om Red Bull de stuipen op het lijf te jagen, mogelijk in Spanje al' Formule 1
Formule 1

'Ferrari plant tweede update om Red Bull de stuipen op het lijf te jagen, mogelijk in Spanje al'

'Ferrari plant tweede update om Red Bull de stuipen op het lijf te jagen, mogelijk in Spanje al'

Nadat Ferrari in Imola met een 2.0-versie van haar bolide kwam, liggen de volgende upgrades al op de tekentafel. De Italiaanse renstal is van plan om het tweede grote pakket over een paar races te introduceren en dat moet weer een significante stap voorwaarts leveren. Het oorspronkelijk plan was om te wachten, maar Maranello heeft toch besloten om het tempo betreffende de updates te verhogen.

De Scuderia kwamen in Imola aan met een significant herziende versie van de SF-24. Meerdere onderdelen op de bolide waren geïnspireerd door de bolide van Red Bull Racing en die van McLaren, maar leverden alsnog niet echt een oplossing voor het probleem betreffende het opwarmen van de banden. In Monaco beleefde Ferrari een droomweekend met publieksfavoriet en thuisheld Charles Leclerc als polesitter en winnaar van de race, en haar andere coureur pakte de derde plek. In Canada was het echter een nachtmerrie, en liet de pace ook zien dat er toch nog meer werk aan de winkel is dan wellicht was verwacht.

De pace was er onder regenachtige omstandigheden op vrijdag wel, maar op zaterdag was de Italiaanse renstal nergens. Op zondag scoorde Ferrari geen punten. 'Na goedkeuring van het eerste blok van updates voor Imola, richtten de ingenieurs van Enrico Cardile zich onmiddellijk op de tweede evolutionaire stap', schrijft het doorgaans goedgeïnformeerde Formu1a.uno. 'De plannen in Maranello waren om het tweede grote pakket in Silverstone te introduceren, met als doel de algehele downforce te vergoten en de algehele aerodynamische balans van de SF-24 te verbeteren.'

Ferrari wil toeslaan in Spanje

Formu1a.uno heeft van gekwalificeerde bronnen vernomen dat Ferrari de productietijden versnelt om de belangrijkste onderdelen van deze upgrades naar Barcelona te brengen. 'De fabriek in Maranello werkt nu hard om de upgrades tijdens de volgende race in Spanje te introduceren. Het circuit van Barcelona is een zeer goede referentie voor teams, omdat het veel verschillende eigenschappen heeft', schrijft het Italiaanse medium. 'Natuurlijk zou het meenemen van de upgrades naar Spanje hen in staat stellen om deze te analyseren voordat de sprintrace in Oostenrijk plaatsvindt.'

Imola was de eerste grote stap om de 'echte' Ferrari-bolide op de baan te brengen. Het team van Frédéric Vasseur besteedde het grootste deel van de winter aan het herstellen van de fouten van vorig jaar. 'Ongeveer 25 procent van het ontwikkelingsbudget van het team werd toegewezen aan de upgrades in Imola. Het proberen om het volgende grote updatepakket naar Spanje te brengen, wordt een wedloop tegen de tijd. Uit de tot nu toe verzamelde gegevens blijkt dat de bodemupgrade extra downforce moet opleveren. Dit zal ongeveer tien punten aan downforce opleveren – en nog veel meer in termen van efficiëntie.'

Productie van de vloer de beslissende factor

Uiteindelijk zal de productie van de vloer de beslissende factor zijn bij de komst van deze updates. 'Drie nieuwe bodemunits zouden voldoende zijn voor beide coureurs om de update te hebben – plus een reserve. Volgende week wordt cruciaal in dit opzicht', schrijft Formu1a.uno. 'Het duurt meestal zeven tot acht weken om het goedgekeurde bodemplaatmodel te produceren. Uiteraard is het doel in dit geval, aangezien de werkzaamheden enkele weken geleden al zijn gestart, om dit werk eerder af te ronden.'

Ben je in het buitenland en wil je live het EK kijken? Verbind met een NL-server door middel van een VPN.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws