fernando alonso aston martin singapore race zondag Formule 1
Formule 1

FIA geeft hittewaarschuwing af, coureurs zonder koelvest krijgen ballast

fernando alonso aston martin singapore race zondag

De FIA heeft voor de eerste keer een heat hazard declaration gepubliceerd voorafgaand aan een raceweekend. Het document waarschuwt voor extreem hoge temperaturen tijdens de sessies in Singapore. Het kan namelijk zo'n 31 graden worden. Dit gaat hand in hand met het koelvestensysteem, dat is opgezet in 2023 toen er sprake was van extreme hitte tijdens de Grand Prix van Qatar. De coureur die geen koelvest gebruikt, krijgt ballast.

Het autosportorgaan heeft voor het eerst een hittewaarschuwing afgegeven voor een raceweekend van de koningsklasse. De FIA publiceerde op 2 oktober een document waarin staat dat ze volgens artikel 26.19 van het sportieve reglement een waarschuwing moeten sturen als de weersvoorspellingen aangeven dat het warmer dan 31 graden kan worden. Deze waarschuwing van het bestuursorgaan betekent dat alle teams en coureurs het koelvestensysteem moeten monteren. Dit is verplicht.

Het dragen van het vest tijdens sessies blijft optioneel, maar de autosportfederatie wil voorkomen dat rijders die er wel voor kiezen een nadeel in gewicht ondervinden. Daarom geldt dat coureurs die het vest niet gebruiken een extra ballast van 0,5 kilogram moeten meenemen. In het artikel 26.19 van het sportieve reglement staat het volgende hierover: 'Het verschil tussen de standaarduitrusting van de coureur en de uitrusting die hoort bij het koelsysteem, wordt gecompenseerd door 0,5 kilogram ballast in de cockpit te plaatsen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

fia-2025-singapore-heat-hazar
De FIA waarschuwt voor hitte in Singapore. (Bron: FIA Documents)

Aanmoedigen van gebruik

De FIA hoopt daarmee dat coureurs beslissen om wél zo'n koelvest te dragen, aangezien het niet betekent dat iemand zonder vest een voordeel heeft. Niet iedere coureur is echter overtuigd, omdat sommigen vinden dat het vest niet lekker zit tijdens het rijden. De FIA is op het idee van vesten gekomen nadat er klachten waren over het vorige idee, dat inhield dat er buiselementen in de krappe cockpit zouden worden geïnstalleerd. Mercedes heeft haar rijders eerder dit jaar al eens op pad gestuurd met een koelvest.

In Bahrein was het ook aardig warm, maar toen werd er geen hittewaarschuwing afgegeven door de FIA. George Russell was er na afloop wel blij mee. 'Het verschil was absoluut te merken', zei de Brit. Tijdens de start van de race werd water van zo'n zestien graden rondgepompt in het vest. 'Dat is best fijn, vooral als het in de cockpit vijftig graden is. Natuurlijk kunnen er altijd dingen beter, maar als team hebben we er veel moeite in gestopt. We waren ervan overtuigd dat het zou werken en tot nu toe is het goed', zei Russell.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

george russell mercedes bahrein 2025 zondag race 1
Russell maakte in Bahrein gebruik van het vest.

Qatar 2023 was de reden

Aangezien de huidige Formule 1-bolides, hoe modern ze ook zijn, vanzelfsprekend geen climate control in de auto hebben, moest het bestuursorgaan met een ander idee komen. De koelvesten waren een reactie op de problemen waarmee de coureurs te maken kregen tijdens de Grand Prix van Qatar in 2023, toen extreme hitte en luchtvochtigheid ertoe leidden dat sommige rijders medische zorg nodig hadden. De vesten pompen gekoelde vloeistof door een netwerk van buisjes. De coureurs kunnen daar dit weekend dus gebruik van maken.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws