FIA-onderzoek naar crash Grosjean afgerond: impact van 67g, snelheid van bijna 200 km/u

FIA-onderzoek naar crash Grosjean afgerond: impact van 67g, snelheid van bijna 200 km/u

De FIA heeft haar onderzoek naar de angstaanjagende crash van Romain Grosjean aan het begin van de Grand Prix van Bahrein gepubliceerd. Hierin staan alle bevindingen van de FIA en alle betrokkenen over het ongeluk waarbij de Franse coureur, toen nog actief voor het Formule 1-team van Haas, op miraculeuze wijze uit het brandende wrak van zijn auto wist te ontsnappen.

Het onderzoek omschrijft in detail hoe het ongeluk tussen Grosjean en Daniil Kvyat plaatsvond. Uit de data blijkt dat Grosjean na contact met Kvyat met een snelheid van 241 km/u op de vangrails van het circuit afstevende. Vervolgens raakte Grosjean de vangrails met een snelheid van 192 km/u, in een hoek van 29 graden – de resulterende g-krachten die de Haas-coureur kreeg te verduren bedroegen 67g.

Vanwege deze impact deed de vangrails zijn werk niet en kon de Haas van Grosjean door het hekwerk schieten. Hoewel de halo het hoofd van de coureur beschermde, was de auto er slecht aan toe – zo werd de Ferrari-motor van de koets gescheiden en werd de inspectieklep van de brandstoftank losgeslagen, waardoor een gedeelte van de brandstof uit de auto wist te sijpelen. Ook raakte het ERS-systeem 'significant beschadigd'. De helm, het HANS-systeem, de 'survival cell' van de auto, de stoel en de headrest werkten wel naar behoren en hielpen Grosjean het ongeluk overleven.

Desondanks waren de problemen voor Grosjean niet voorbij. In de laatste momenten van de impact ontvlamde de brandstof. Tot overmaat van ramp zat de linkervoet van Grosjean vast in de zeer beschadigde overblijfselen van zijn Haas. De Fransman wist zijn voet spoedig los te wurmen en met behulp van dokter Ian Roberts en een te hulp geschoten marshal uit de auto te klauteren. Na 27 seconden stond Grosjean met brandwonden en al in de armen van diezelfde Roberts.

FIA zal nieuwe veiligheidsmaatregelen invoeren

Als gevolg van het angstaanjagende ongeluk van Grosjean, die inmiddels is hersteld en zelfs al actief is in de IndyCar, werkt de FIA aan een waslijst aan punten om de Formule 1 in de toekomst nog veiliger te maken. De FIA zal aanpassingen aanbrengen op de volgende vlakken: auto's, circuits, veiligheidsmaterialen voor coureurs en de medische kant van het verhaal.

In meer concrete termen betekent dit dat de FIA zal kijken naar de survival cell, achteruitkijkspiegels, de bevestigingen van de krachtbron, de brandstoftank, de vangrails, handschoenen, de training van de baanmarshals en meer. Hierover zal later meer bekend worden gemaakt.

Haas reageert: nieuwe F1-auto nog veiliger

Haas-teambaas Guenther Steiner laat weten dat het Amerikaanse F1-team actie heeft ondernomen naar aanleiding van de crash. 'Het voornaamste dat we aan de auto hebben veranderd is dat de brandstofklep niet langer vastzit aan het chassis van de auto. Daarnaast werken we ook aan het verkleinen van de headrest. Deze mag namelijk niet vast komen te zitten bij een dergelijk ongeluk.'

'We hebben dit veranderd omdat wij denken dat het beter is om op een andere manier te doen. Van zulke situaties moet je altijd leren. Dat gezegd hebbende was er niets verkeerds aan onze auto, alles was volgend de regels', besluit Steiner.



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Perez: 'Ik leerde van Verstappen hoe ik de auto het beste kon rijden'

Sergio Perez gelooft dat hij in de eerste wedstrijd van 2021 veel van Max Verstappen geleerd heeft. De Mexicaan heeft gekeken...

Sainz: 'Vanaf moment één was duidelijk dat Verstappen speciaal was'

Carlos Sainz is van mening dat het talent van Max Verstappen in hun gezamenlijke periode bij Toro Rosso al voelbaar was. In g...

Autosprint: 'Als Verstappen wint in Imola wordt het totale oorlog'

Vanaf de GP van Emilia-Romagna begint de titelstrijd tussen Red Bull en Mercedes weer op nul, concludeert Autosprint. Mercede...

Hoe Red Bull met de RB16B-ophanging zeer listig de reglementsbevriezing ontweek

Technische analisten Mark Hughes en Giorgio Piola zijn van mening dat Red Bull Racing afgelopen winter heel erg listig om de...

Ondertussen in de F1 | Stroll mist rempunt in de pits, rijdt monteur omver

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Gewijzigd Formule 1-tijdschema Grand Prix van Emilia Romagna

De Formule 1 heeft een wijziging aangebracht aan het tijdschema van aankomend weekend naar aanleiding van het overlijden van...

Update | Red Bull zonder differentieelprobleem in Imola? 'Dan doen ze het ongetwijfeld goed'

Max Verstappen verloor door problemen met zijn differentieel drie tienden van een seconde per ronde aan het begin van de GP v...

F1 in het kort | Ferrari brengt nieuwe upgrades mee naar Imola

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Schumacher zet geld op Verstappen: 'Hij was vorig jaar al ongelooflijk snel op Imola'

Ralf Schumacher verwacht dat Max Verstappen ook dit jaar sterk zal zijn op Imola. De stercoureur van Red Bull Racing leek de...

Mol ziet kansen voor Verstappen in Imola bij wisselvallig weer

Volgens Olav Mol zou regen in Imola in het voordeel van Max Verstappen kunnen zijn. Wanneer het circuit zeiknat is, heeft de...

Lees meer

Net binnen

Ondertussen in de F1 | Stroll mist rempunt in de pits, rijdt monteur omver

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Schumacher zet geld op Verstappen: 'Hij was vorig jaar al ongelooflijk snel op Imola'

Ralf Schumacher verwacht dat Max Verstappen ook dit jaar sterk zal zijn op Imola. De stercoureur van Red Bull Racing leek de...

Autosprint: 'Als Verstappen wint in Imola wordt het totale oorlog'

Vanaf de GP van Emilia-Romagna begint de titelstrijd tussen Red Bull en Mercedes weer op nul, concludeert Autosprint. Mercede...

Hoe Red Bull met de RB16B-ophanging zeer listig de reglementsbevriezing ontweek

Technische analisten Mark Hughes en Giorgio Piola zijn van mening dat Red Bull Racing afgelopen winter heel erg listig om de...

Een boycot, lege brandstoftanks en spectaculaire duels in Imola

Het Autodromo Enzo e Dino Ferrari, gelegen in de Italiaanse stad Imola, heeft in de geschiedenis van de Formule 1 voor tal aa...

Lees meer