FIA-onderzoek naar crash Grosjean afgerond: impact van 67g, snelheid van bijna 200 km/u Formule 1
Formule 1

FIA-onderzoek naar crash Grosjean afgerond: impact van 67g, snelheid van bijna 200 km/u

FIA-onderzoek naar crash Grosjean afgerond: impact van 67g, snelheid van bijna 200 km/u

De FIA heeft haar onderzoek naar de angstaanjagende crash van Romain Grosjean aan het begin van de Grand Prix van Bahrein gepubliceerd. Hierin staan alle bevindingen van de FIA en alle betrokkenen over het ongeluk waarbij de Franse coureur, toen nog actief voor het Formule 1-team van Haas, op miraculeuze wijze uit het brandende wrak van zijn auto wist te ontsnappen.

Het onderzoek omschrijft in detail hoe het ongeluk tussen Grosjean en Daniil Kvyat plaatsvond. Uit de data blijkt dat Grosjean na contact met Kvyat met een snelheid van 241 km/u op de vangrails van het circuit afstevende. Vervolgens raakte Grosjean de vangrails met een snelheid van 192 km/u, in een hoek van 29 graden – de resulterende g-krachten die de Haas-coureur kreeg te verduren bedroegen 67g.

Vanwege deze impact deed de vangrails zijn werk niet en kon de Haas van Grosjean door het hekwerk schieten. Hoewel de halo het hoofd van de coureur beschermde, was de auto er slecht aan toe – zo werd de Ferrari-motor van de koets gescheiden en werd de inspectieklep van de brandstoftank losgeslagen, waardoor een gedeelte van de brandstof uit de auto wist te sijpelen. Ook raakte het ERS-systeem 'significant beschadigd'. De helm, het HANS-systeem, de 'survival cell' van de auto, de stoel en de headrest werkten wel naar behoren en hielpen Grosjean het ongeluk overleven.

Desondanks waren de problemen voor Grosjean niet voorbij. In de laatste momenten van de impact ontvlamde de brandstof. Tot overmaat van ramp zat de linkervoet van Grosjean vast in de zeer beschadigde overblijfselen van zijn Haas. De Fransman wist zijn voet spoedig los te wurmen en met behulp van dokter Ian Roberts en een te hulp geschoten marshal uit de auto te klauteren. Na 27 seconden stond Grosjean met brandwonden en al in de armen van diezelfde Roberts.

FIA zal nieuwe veiligheidsmaatregelen invoeren

Als gevolg van het angstaanjagende ongeluk van Grosjean, die inmiddels is hersteld en zelfs al actief is in de IndyCar, werkt de FIA aan een waslijst aan punten om de Formule 1 in de toekomst nog veiliger te maken. De FIA zal aanpassingen aanbrengen op de volgende vlakken: auto's, circuits, veiligheidsmaterialen voor coureurs en de medische kant van het verhaal.

In meer concrete termen betekent dit dat de FIA zal kijken naar de survival cell, achteruitkijkspiegels, de bevestigingen van de krachtbron, de brandstoftank, de vangrails, handschoenen, de training van de baanmarshals en meer. Hierover zal later meer bekend worden gemaakt.

Haas reageert: nieuwe F1-auto nog veiliger

Haas-teambaas Guenther Steiner laat weten dat het Amerikaanse F1-team actie heeft ondernomen naar aanleiding van de crash. 'Het voornaamste dat we aan de auto hebben veranderd is dat de brandstofklep niet langer vastzit aan het chassis van de auto. Daarnaast werken we ook aan het verkleinen van de headrest. Deze mag namelijk niet vast komen te zitten bij een dergelijk ongeluk.'

'We hebben dit veranderd omdat wij denken dat het beter is om op een andere manier te doen. Van zulke situaties moet je altijd leren. Dat gezegd hebbende was er niets verkeerds aan onze auto, alles was volgend de regels', besluit Steiner.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws