Financiële uitdagingen bij Viaplay: Overweging van abonnementsverhoging Formule 1
Formule 1

Financiële uitdagingen bij Viaplay: Overweging van abonnementsverhoging

Financiële uitdagingen bij Viaplay: Overweging van abonnementsverhoging

Het Nederlandse publiek werd in 2022 voor het eerst geïntroduceerd aan Formule 1-uitzendingen via de streamingdienst Viaplay. Het van oorsprong Scandinavische bedrijf heeft sindsdien veel kritiek ontvangen en bevindt zich momenteel in financieel zwaar weer. Als gevolg hiervan lijkt een abonnementsverhoging onvermijdelijk meldt TotaalTV.nl.

Viaplay, gelanceerd in 2007 als Viasat OnDemand en later hernoemd, is een streamingdienst van de Nordic Entertainment Group (NENT Group). Na zijn oorsprong in Scandinavië breidde Viaplay uit naar andere Europese markten en betrad het in 2018 de Verenigde Staten, gevolgd door andere internationale uitbreidingen. Sinds 2019, onder de moedermaatschappij NENT Group, heeft Viaplay zijn aanbod versterkt met originele content, zowel lokaal als internationaal, als onderdeel van de evolutie van traditionele televisie naar on-demand streamingdiensten.

Problemen bij de streamingsdienst

Het afgelopen jaar is Viaplay geplaagd door toenemende problemen. Talloze werknemers hebben het bedrijf moeten verlaten, en de productie van exclusieve content werd stopgezet. Het streamingplatform heeft een turbulente tijd achter de rug. Na initiële kritiek op commentaar en streamkwaliteit in het eerste jaar, is de aandacht nu verschoven naar ernstige financiële zorgen.

Viaplay heeft openlijk toegegeven te kampen met aanzienlijke financiële problemen, wat resulteerde in meerdere uitstellingen van de publicatie van kwartaalcijfers. Uiteindelijk heeft het bedrijf ervoor gekozen om zich terug te trekken uit meerdere markten, met uitzondering van Nederland. De streamingsdienst zal zich in de komende periode voornamelijk concentreren op sportuitzendingen, waarbij het mediabedrijf in Nederland de rechten voor de Formule 1 en enkele andere sportcompetities in handen heeft.

Recentelijk heeft Viaplay tweemaal de presentatie van kwartaalcijfers uitgesteld, waarbij de cijfers uiteindelijk op 1 december werden onthuld. Het bedrijf kondigde aan dat het zijn activiteiten zal beëindigen in Estland, Letland, Litouwen, Polen en Groot-Brittannië, met een focus op Nederland en Scandinavië.

Ook prijsstijging in Nederland?

Viaplay heeft recentelijk ook de abonnementskosten verhoogd in Scandinavië, waar klanten nu 27 procent meer betalen voor een abonnement inclusief Premier League en Formule 1. Hoewel er in Nederland nog geen officiële aankondiging is gedaan over prijsverhogingen, wordt verwacht dat dit zal gebeuren, mogelijk als gevolg van de integratie van F1 TV Pro in het abonnement. Viaplay staat voor uitdagingen, en abonnees bereiden zich mogelijk voor op een onvermijdelijke financiële tegenvaller.

Wanneer Viaplay zijn prijzen verhoogt, resulteert dit automatisch in een stijging van het abonnementsgeld voor Viaplay bij diverse serviceproviders zoals Ziggo, KPN, Odido, Delta, Caiway en Solcon. Deze providers verkopen het Viaplay-abonnement aan hun eigen klanten en baseren daarbij het tarief op de door Viaplay vastgestelde maandprijs.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws