Pirelli heeft al jarenlang duidelijk gemaakt dat men het liefste twee pitstops per coureur ziet in een Grand Prix. Daar slaagt de bandenfabrikant in 2025 niet echt in, waardoor de Formule 1 verschillende extreme ingrepen introduceert om voor meer pitstops te zorgen. De pitstoptijd zal in meerdere van de komende races met zo'n vijf seconden zakken, nu de snelheidslimiet verhoogd wordt in de pitstraat.
Alleen de Grand Prix van Bahrein dwong de teams tot het maken van meerdere pitstops, maar verder wisten de teams in de droge races het einde te halen met slechts één bandenwissel, zelf in China, waar de bandenslijtage doorgaans hoog is. Na de door Max Verstappen gewonnen Grand Prix van Japan kondigde Pirelli meteen maatregelen aan. Vanwege het nieuwe asfalt en de lage temperaturen lag de bandenslijtage op Suzuka erg laag.
Voordeel voor McLaren?
Verstappen kon daardoor de leiding verdedigen tegen de snellere McLarens, maar de Formule 1 was achteraf ontevreden over het gebrek aan inhaalacties en pitstops. Als maatregel kondigde Pirelli een experiment aan, waarbij zachtere banden gebruikt worden in Miami en Imola. In Miami worden de C5-banden nu ingezet, terwijl de C6-banden zullen debuteren in Italië. Deze C6-banden werden door Pirelli speciaal ontworpen voor stratencircuits als Monaco, maar worden nu dus ook elders ingezet.
McLaren lijkt te kunnen profiteren van die maatregel, want in de eerste vijf weekenden van het seizoen had het Britse team het bandenmanagement goed voor elkaar, terwijl Verstappen zich regelmatig beklaagde over dit zwakke punt van Red Bull. De Oostenrijkse renstal krijgt dit weekend een eerste test met het zachtere rubber op het Miami International Autodrome.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Snelheid in de pitstraat
De Formule 1 gaat echter verdere maatregelen nemen met een onorthodoxe ingreep. The Race weet te melden dat de snelheidslimiet in de pitstraat op meerdere circuits verhoogd zal worden. Dat besluit werd genomen nadat Stefano Domenicali in Jeddah overlegde met Pirelli-baas Mario Isola.
Het verhogen van de snelheidslimiet van tachtig naar honderd kilometer per uur kan op meerdere circuits de totaaltijd van de pitstop met zo'n vijf seconden verlagen. Als het tijdverlies bijvoorbeeld vijftien in plaats van twintig seconden wordt, zullen teams eerder in de verleiding komen om een tweede pitstop te maken. Om de snelheidslimiet tot honderd kilometer per uur te verhogen, moeten echter eerst bepaalde veiligheidsprotocollen doorlopen worden.
Profiteert Nederland?
Aangezien hier enige tijd voor nodig zal zijn, richt de Formule 1 zich eerst op circuits waar de snelheid in de pitstraat slechts zestig kilometer per uur is. Deze snelheid wordt vermoedelijk verhoogd tot tachtig kilometer per uur. De Formule 1 wil dit bereiken door de pitstraat opnieuw in te delen, om zo meer ruimte te creëren. De Grand Prix van Nederland is een van de races met een maximale snelheid van zestig kilometer per uur, en lijkt een goede kandidaat voor een hogere snelheidslimiet. Verder is de snelheidslimiet bijvoorbeeld in Singapore en Monaco ook slechts zestig kilometer per uur.
Sportief directeur Jan Lammers hoopte in 2021 al dat de pitstoptijden in Nederland laag zouden liggen, zodat coureurs meerdere pitstops zouden maken. Dat feest ging vanwege de lage snelheidslimiet niet door, maar dat kan dit jaar dus veranderen. The Race berekende dat de totale pitstoptijd in Singapore met zes tot zeven seconden zou kelderen via deze ingreep. Voor het verhogen van de snelheidslimiet tot tachtig kilometer per uur zijn geen verdere onderzoeken nodig.
De FIA is nu aan het onderzoeken op welke circuits de limiet verhoogd zal worden. Voor Red Bull is het in ieder geval zaak om de pitstops weer beter voor elkaar te krijgen, nu de teams tot meer pitstops gedwongen worden. Het Oostenrijkse team is al jarenlang het sterkste team bij de pitstops, maar had in Japan en Bahrein grote problemen bij de bandenwissels, nadat sportief directeur Jonathan Wheatley naar Sauber vertrok.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties