GP België niet eerste Formule 1-race met halve punten Formule 1
Formule 1

GP België niet eerste Formule 1-race met halve punten

GP België niet eerste Formule 1-race met halve punten

Zondag was de Formule 1 getuige van een zeldzaamheid van jewelste: een race met halve punten. De Belgische Grand Prix werd na twee volle safety car-ronden stopgezet en niet meer herstart, waardoor er halve punten werden uitgedeeld. Dit gebeurde slechts vijf keer eerder, allen met een eigen reden.

Er is wel vaker een race vroegtijdig afgevlagd, maar wanneer worden er wel of geen halve punten uitgedeeld? Heel simpel eigenlijk: wanneer minder dan 75 procent van de race-afstand in ronden is afgelegd. Dat was afgelopen weekend op Spa-Francorchamps duidelijk niet het geval, maar zoals beschreven hierboven is dit vijf keer eerder gebeurd. We nemen je mee in een kleine geschiedenisles.

Grand Prix van Spanje 1975

In 1975 werd de Spaanse Grand Prix nog verreden op Montjuïc Park, een stratencircuit vlakbij het centrum van Barcelona. Voorafgaand aan het weekend onstond er echter commotie, omdat de coureurs vonden dat de vangrails niet stevig waren. Iedereen, op Jacky Ickx, na weigerde mee te doen aan de trainingen en eisten veranderingen. Wat halfbakken reperatiewerk stemde de coureurs niet tevreden, maar de autoriteiten dreigden met juridische stappen als de coureurs dwars bleven liggen. De Guardia Civil stond zelfs op het punt de Formule 1-auto's in beslag te nemen.

Dus gingen de rijders overstag en stonden ze op de zondag aan de start van de Grand Prix. Tal van coureurs crashten, maar zonder gevolgen. Totdat de achtervleugel van Rolf Stommelen brak en ervoor zorgde dat de Duitser vol in de vangrails knalde. Hij werd vervolgens de andere kant van de baan opgekappituleerd en vloog over de andere vangrails. Hij brak wat botten, maar vier toeschouwers vonden de dood. Ondertussen crashte Carlos Pace ook nog hard toen hij probeerde Stommelen te ontwijken.

De race ging nog enkele ronden door, maar toen duidelijk werd hoe ernstig de situatie op Montjuïc was werd de rode vlag gehezen. De race werd ook niet meer herstart. Aangezien pas de helft van de wedstrijd verreden werd, werden er voor het eerst halve punten uitgedeeld.

Grand Prix van Oostenrijk 1975

Enkele races later was het weer raak, al greep de wedstrijdleiding nu wel op tijd in. Wellicht geschrokken door het dodelijke ongeluk van Mike Donohue in de trainingen, werd halverwege de Oostenrijkse Grand Prix van 1975 besloten dat het te onveilig was om door te rijden op het door regen geteisterde circuit in de bergen.

Regen was dus de spelbreker op de oude Österreichring, het circuit dat we nu kennen als de Red Bull Ring. Het regende zo hard dat menig coureur van de baan afschoot. De rijdersvakbond verkeerde nog tijdens de wedstrijd in een hevige discussie met de race-officials over het al dan niet afgelasten van de Grand Prix. De coureurs trokken aan het langste eind, want het was simpelweg te nat op het circuit dat vele hoogteverschillen kende en nog steeds kent. Om duidelijk te maken hoe tricky het was: racewinnaar Vittoria Brambilla crashte precies op het moment dat hij over de finish kwam. Gezien slechts 29 van de 54 ronden waren afgewerkt, werd besloten de coureurs halve punten te geven.

Grand Prix van Monaco 1984

De Monegaskische Grand Prix van 1984 staat bij de meesten bekend als de doorbraak van Ayrton Senna, toen nog actief als rookie voor Toleman. Je kan dan vast raden wat de omstandigheden waren: regen, regen en nog eens regen. Senna voelde zich als een vis in het water en sneed als een warm mes door de boter. Ondertussen gleden Nigel Mansell, Manfred Winkelhock, Niki Lauda en Riccardo Patrese van de baan af.

Op het moment dat Senna raceleider Alain Prost net rasse schreden naderde, stond het circuit volledig blank. Prost gebaarde dat hij de race het liefst gestopt zag worden en raceleider Ickx gaf daar gehoor aan. In de ronde dat Senna zijn toekomstige rivaal passeerde, werd de rode vlag gehezen. Toen bleek dat de omstandigheden niet beter meer zouden worden, werd de race niet meer hervat en werd de uitslag van een ronde eerder geldig. Prost won dus, Senna moest het doen met P2 en er werden halve punten uitgedeeld. Ironisch genoeg liep Prost de wereldtitel mis op een half punt. Had hij niet gevraagd om de rode vraag, dan was hij waarschijnlijk kampioen geworden.

Grand Prix van Australië 1991

Tot voor kort dus de kortste Formule 1-race ooit. De Australische Grand Prix van 1991, die werd verreden op het stratencircuit in Adelaide, duurde slechts veertien ronden en dat was volkomen begrijpelijk. Gerhard Berger trapte het spinspektakel af, waarna in de vijfde ronde de ene na de andere coureur zich verslikte in het natte asfalt.

De hoeveelheid coureurs die spinden waren letterlijk niet te tellen. Berger schoof zelfs meerdere keren van de baan, maar één iemand hield zijn auto recht: Senna, die de race dan ook won. Daar was wel een rode vlag voor nodig, want de wedstrijdleiding vond het, getuige de vele crashes, te onveilig om nog door de kletsnatte straten van Adelaide te rijden. Ook nu werden er halve punten uitgedeeld.

Grand Prix van Maleisie 2009

Maleisië en regen is geen aparte combinatie, maar in 2009 maakten de weergoden het wel heel bont. Het regende de hele tijd al wel op die bewuste dag in 2009, maar rond de dertigste ronde barstte de hemel open. De coureurs moesten stapvoets rijden om de bolides op het asfalt te houden en dat lukte niet iedereen. Onder meer Sebastian Vettel, Giancarlo Fisichella en Sebastien Buemi gingen in de rondte en moesten opgeven.

De race werd urenlang stilgelegd in de hoop op beter weer, maar het regende alleen maar harder. Tijdens de code rood stapte Kimi Raikkonen uit zijn Ferrari om het befaamde ijsjesmoment mogelijk te maken, terwijl de rest van de coureurs het lot afwachtten. Dat lot was uiteindelijk het bericht dat het er na 31 van de 56 ronden opzat. Jenson Button werd uitgeroepen tot winnaar, maar kreeg wel halve punten mee.

Grand Prix van België 2021

Het regende al het hele weekend in België, eind augustus 2021, maar de omstandigheden op de zondag waren te bar om racen mogelijk te maken. Eerder waren er al zware crashes te betreuren in Raidillon met onder meer Lando Norris en Beitske Visser in de W Series. De wedstrijdleiding nam geen enkel risico en hoopte op beter weer.

Dat betere weer kwam er niet en dus werd besloten om twee ronden achter de safety car te rijden om in ieder geval een geklasseerd race af te kunnen tikken. Max Verstappen won deze 'parodie op een race', terwijl George Russell en Lewis Hamilton aansloten als nummers 2 en 3. Sergio Perez was de schlemiel van de dag door in de installatieronde op weg naar de grid te crashen. Zo glad was het dus.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws