De geruchtenmolen van de F1-paddock zit momenteel vol met geluiden over Max Verstappens teamgenoot in 2026. Naar verluidt zal Red Bull Racing aan het einde van het jaar besluiten om Yuki Tsunoda te vervangen door Isack Hadjar. Velen zijn er op donderdag in Bakoe naar gevraagd, maar de man waarover de roddels gaan bekommerde zich er totaal niet om. Hadjar las de berichten wel.
De jongeling pakte in Zandvoort zijn eerste F1-podium nadat hij het op vrijdag en zaterdag al uitstekend deed. Na de uitvalbeurt van Lando Norris pakte hij P3 en deelde hij het podium met Verstappen en Oscar Piastri. In Monza ging het tijdens de kwalificatie totaal niet goed, waarna hij op zondag uiteindelijk vanuit de pitstraat moest starten. Hij reed naar P10 en kreeg opnieuw lof van Helmut Marko. Al snel ontstonden de geruchten over een mogelijke transfer.
Hadjar gaf in Monza zelf aan dat 2026 het beste jaar zou zijn voor een overstap, omdat de auto's dan gelijk aan elkaar zijn. Wat weet Hadjar nu eigenlijk al over zijn toekomst? 'Ik heb een idee, maar ik weet het niet zeker', zegt de 20-jarige, die doorgaans kort van stof is bij de pers op donderdag, waaronder F1Maximaal.nl. Op de vraag of hij de berichten heeft gelezen en op de hoogte is van de speculaties, knikt hij: 'Ja, maar het kan me echt niets schelen. Ik had vijf dagen vrij en was thuis.'
Consistentie ontbreekt nog
De Racing Bulls-coureur voelt zeker niet de noodzaak om erop in te gaan en besluit zijn antwoorden over 2026 kort te houden. Daarmee geeft hij de media ook geen ruimte om te speculeren. 'Ik had wel wat beters te doen dan eindeloos op Instagram scrollen', vervolgt Hadjar. Ondanks een paar goede races achter elkaar weet hij dat er werk aan de winkel is. De prestaties van Zandvoort en Monza betekenen niet dat hij achterover kan leunen. 'De races voor Zandvoort waren best slecht', kaart hij aan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Ik denk dat er niet echt momentum is momenteel. Laten we gewoon blijven pushen', zegt Hadjar. Doorgevraagd of hij het zou definiëren als een gebrek aan consistentie, antwoordt hij simpelweg: 'Ja'. Later benoemt hij wat hij nog meer moet verbeteren voordat hij het 2026-seizoen ingaat. 'Ik denk misschien dat ik wat vooruitgang kan boeken op het gebied van engineering. Het is zo'n technische wereld. Ik zou zeggen dat ik daar als rookie het meest van leer, niet van het besturen van de auto, want dat kan ik wel.'
Input van coureur in 2026
Met dat antwoord valt een bruggetje naar het 2026-seizoen te maken. Alexander Albon zei onlangs nog dat de coureur het verschil zal kunnen maken in 2026. De rijders die nauw verbonden zijn met de ingenieurs en de technische kant van de F1 goed begrijpen, zullen het volgend jaar misschien makkelijker hebben. 'Ik heb een sessie gehad in de simulator en denk dat de input van de coureur heel belangrijk gaat zijn voor de motor', zegt Hadjar.
'Er moet zeker nog veel gebeuren voor het seizoen begint', weet hij zeker. Hadjar staat liever niet te lang stil bij wat er over zes maanden gaat gebeuren. Hij bekijkt het per weekend en focust zich op zijn Bakoe-debuut in een F1-auto. 'Het asfalt hier lijkt op wat we in Canada hadden. Dat was onze slechtste race van het seizoen', peinst hij. 'Er zullen uitdagingen zijn, maar de pure snelheid in de kwalificatie zou sterk moeten zijn.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties