Hamilton stelt doelen buiten F1: 'Ik ben hier voor een grotere reden' Formule 1
Formule 1

Hamilton stelt doelen buiten F1: 'Ik ben hier voor een grotere reden'

Hamilton stelt doelen buiten F1: 'Ik ben hier voor een grotere reden'

Lewis Hamilton is één van de beste coureurs die de Formule 1 ooit heeft gehad. Dit succes was op geen enkel moment in het jonge leven van de Brit een vanzelfsprekendheid, ondanks zijn astronomische talent. Dit kwam zeker niet in de laatste plaats door zijn huidskleur, hoe raar dat in 2021 ook klinkt; Hamilton was de eerste en blijft, tot nu toe, de enige zwarte coureur in de Formule 1. Deze eenzame status geeft Hamilton een doel om voor te vechten: 'Er moet een grotere reden zijn waarom ik hier ben.'

Hamilton kwam als een wervelwind de Formule 1 in, nadat hij bij McLaren een contract had ondertekend. De eerste negen races tijdens zijn debuutseizoen in 2007 resulteerden allemaal in een podiumplek voor de toen 22-jarige Brit. In Canada wist hij de eerste zege van zijn nog prille carrière te boeken. De podiums bleef hij aan elkaar rijgen (slechts vijf races stond hij niet op het podium, red.) en nog twee zeges volgden voor Hamilton. De piepjonge Hamilton, zonder een haar op zijn gezicht, stond bovenaan in het klassement. Maar ook al leek Hamilton toen al onaantastbaar en foutloos, ook de beste rookies maken beginnersfouten.

Tijdens de een-na-laatste race van het seizoen in China begon Hamilton op pole met de kans om de wereldtitel te grijpen. Het belangrijkste doel was simpelweg om voor teamgenoot Fernando Alonso en Ferrari-coureur Kimi Räikkönen te eindigen. De race begon nat, maar een droge periode zat er aan te komen. De banden begonnen rond de dertigste ronde te lijden onder de baan die steeds verder opdroogde. Hamilton schoot in ronde 31 wijd, nadat het team hem geopperd had zich aan het originele plan te houden, waarna Räikkönen hem inhaalde. Het team van McLaren besloot hem naar binnen te halen en daar ging het mis. Hamilton kwam bij het begin van de pitlane aan, maar door de nog vochtige baan en zijn versleten banden kon hij de bocht niet maken en schoot hij rechtdoor de grindbak in.

Hij stond muurvast. Het team vragen om even een duwtje te geven is verboden. Hij kon die race de wereldtitel niet meer veiligstellen, maar deze fout leek nog grotere gevolgen te hebben. De McLaren-coureur had een voorsprong van vier punten op zijn teamgenoot Alonso en een voorsprong zeven punten op Räikkönen voorafgaand aan de laatste race in Brazilië. De Fin won de race voor zijn teamgenoot Felipe Massa en Alonso eindigde als derde. Dit betekende dat Räikkönen de Spanjaard had ingehaald in het klassement. Aangezien Räikkönen meer zeges had geboekt dan Hamilton (zes tegenover vier, red.) moest de Brit minimaal vijfde eindigen. Mede dankzij een kapotte versnellingsbak eindigde Hamilton, op een ronde achterstand, op de zevende plek. Kampioenschap weg.

 Räikkönen met de wereldtitel in 2007.
 Räikkönen met de wereldtitel in 2007.

Eenzaamheid en eenzame hoogtes

Met een immense druk en een jongensdroom stond Hamilton eenzaam muurvast in een grindbak van Shanghai. Het is een moment dat zelfs niet in je ergste nachtmerries naar voren komt, maar voor Hamilton was het op dat moment werkelijkheid. Nu, veertien jaar later, is hij zeven wereldtitels, 101 polepositions, 177 podiums en honderd overwinningen verder. Ook de mooiste dromen zijn voor Hamilton de werkelijkheid. Maar in een openhartig interview met The Wall Street Journal geeft de Brit aan nog steeds dromen te hebben, de immense druk te voelen en ook dezelfde eenzaamheid te ervaren. Maar nu richt hij zich met dit gevoel tot een gevecht buiten baan.

De race in Mugello van vorig jaar werd vooral gekenmerkt door de twee rode vlaggen die tijdens de race werden gewapperd. Deze incidenten haalden Hamilton niet uit zijn concentratie en hij won de race voor teamgenoot Valtteri Bottas. Maar dit was een race die Hamilton naar eigen zeggen moest winnen. Uit protest tegen het politiegeweld tegen de zwarte gemeenschap in de Verenigde Staten had de Brit een speciaal shirt laten maken met daarop 'Arrest the Cops Who Killed Breonna Taylor'. De race bracht voor hem extra lading mee. 'Ik kon geen tweede eindigen', zegt Hamilton tegenover The Wall Street Journal. 'Ik móést eerste eindigen om haar naam aan het licht te brengen.'

Het podium van Mugello.
Het podium van Mugello.

Het gevecht buiten de baan is een gevecht voor meer diversiteit. Formule 1 zit vol met blanke coureurs, maar ook blanke medewerkers. In de tijd dat Hamilton bewerkstelligde om de beste van de hybride-periode te worden, debuteerden 56 coureurs in de Formule 1; geen één van hen met een zwarte huidskleur. Daarnaast heeft slechts één procent van alle mensen momenteel in de paddock en in de fabrieken een zwarte huidskleur. 'Het gaat al mis bij de selectieprocedure', stelt Hamilton. 'De Formule 1 zegt alleen te kijken naar referenties, maar ze selecteren telkens mensen vanuit dezelfde universiteiten. Het probleem is alleen dat zwarte mensen niet binnenkomen, doordat zij bijvoorbeeld al vroeger van school zijn getrapt.'

Dat laatste maakte Hamilton op 16-jarige leeftijd zelf mee toen hij na een gevecht op school werd weggestuurd. Pas later is gebleken dat Hamilton helemaal niet bij dat gevecht aanwezig was. De moed was de tiener in de schoenen gezakt en hij was bang dat hij zijn plekje in het ontwikkelingsprogramma van McLaren op moest geven. Ron Dennis, voormalig teambaas van McLaren, bood Hamilton drie jaar eerder een contract bij het team aan en verzekerde de jonge Brit ervan dat zijn plek veilig was. Toen Hamilton weer in zijn bolide mocht stappen werden de wereld en zijn doelen weer helder.

Recht op het doel af

Om zijn jongensdroom te verwezenlijken was het voor de vader en stiefmoeder van Hamilton keihard werken, de racewereld draait immers om geld. Zijn vader werkte drie verschillende banen en bracht hem in een kleine camper naar elke race toe die hij moest rijden, terwijl zijn stiefmoeder al haar spaargeld opzij zette voor de droom van Lewis. Zijn vader was daarin ook zijn coach en strateeg. 'Als ik werd verslagen, en dat was altijd door een jongen genaamd Nicky, dan bracht mijn vader me altijd de baan op voor de volgende race. We liepen dan naar een bepaald punt toe en stopte daar dan. Daar moest ik remmen van mijn vader. Als ik dan de bocht haalde in de race, dan was dat een magisch gevoel. Dat gevoel maakte mij onoverwinnelijk.'

Maar deze magische momenten werden af en toe overschaduwd door de constante stereotypering. 'Mijn vader en ik waren de enige zwarte mensen op de circuits. Soms kregen we het zachte gefluister mee en dat deed pijn.' Toch viel Hamilton niet alleen op vanwege zijn huidskleur, hij was immers ook de snelste jongen op de baan. Dat viel Dennis dus ook op. 'Toen Ron Dennis bij ons aanklopte om in gesprek te gaan over een plek bij McLaren heb ik me er niet mee bezig gehouden', haalt Hamilton op. 'Ik liet dat aan mijn vader en mijn stiefmoeder over, want ik snapte toch niet wat het allemaal inhield. Ik ben gelijk naar boven gelopen en ging naar beelden van Ayrton Senna kijken. Maar nu al mijn jongensdromen uit zijn gekomen, vraag ik me soms af waarom ik dat heb kunnen doen. Waarom ben ik de enige zwarte coureur? Ik moet hier zijn voor een nog grotere reden.'

Deze realisatie kwam mede door te kijken naar andere zwarte mensen binnen de sportwereld. Hamilton is geïnspireerd geraakt door mensen als Tiger Woods en de zusjes Serena en Venus Williams. 'Wij moeten dit ook doen', zei Hamilton tegen zijn vader. 'Ik keek naar deze sterren en ik was totaal verbaasd. Ik voelde gelijk dat ik ook wat voor mijn sport kon betekenen.' Met deze gedachte lanceerde Hamilton afgelopen zomer Mission 44. Deze stichting probeert kinderen uit gemarginaliseerde groepen de kans te geven om een carrière in de wetenschap, technologie of wiskunde te krijgen. Zo hoopt hij dat de Formule 1 inclusiever zal worden. Hamilton doneerde zelf een bedrag van £20 miljoen (ongeveer €23,7 miljoen, red.).

Moeten winnen

Hamilton is allang niet meer slechts nog een Formule 1-coureur. Hamilton is een wereldster en deze sterallures brengen een hoop verantwoording naar de pers met zich mee. In 2017 maakte Niki Lauda, toenmalig voorzitter van Mercedes, zich zorgen om het feit dat Hamilton tussen Grand Prix-weekenden door overal en nergens heen vloog. 'Ik maakte me druk om deze uitspraken, maar Toto Wolff verzekerde mij dat er niks aan de hand was', vertelt Hamilton. 'Hij zei dat we allemaal verschillend functioneren en dat we mensen niet in hokjes moeten plaatsen. Niemand kon mij wat maken als ik bleef winnen. Pas als ik telkens zou verliezen zouden mensen mij kunnen zien als een sukkel.'

Of Hamilton ook dit seizoen weer als beste uit de strijd komt, moet in de komende vijf races blijken. Momenteel staat Max Verstappen tussen Hamilton en zijn recordbrekende achtste wereldtitel in. Maar men kan zich afvragen of dit doel momenteel het belangrijkste is voor Hamilton, hij heeft al immers laten zien dat hij één van de beste allertijden is. De boordradio van Hamilton na het behalen van het kampioenschap tijdens de Grand Prix van Turkije vorig jaar zegt veel over het doel dat Hamilton nog in zijn leven heeft. 'That's for all the kids out there who dream the impossible! You can do it too!'

Hamilton in Turkije 2020 als wereldkampioen.
Hamilton in Turkije 2020 als wereldkampioen.

Bookmakers krijgen weer meer vertrouwen in wereldtitel Verstappen

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws