Hoe laat begint de Grand Prix van Monaco 2024? Formule 1
Formule 1

Hoe laat begint de Grand Prix van Monaco 2024?

Hoe laat begint de Grand Prix van Monaco 2024?

De Grand Prix van Monaco is een garantie op filevorming en weinig inhaalmogelijkheden. Toch zit een ongeluk in een klein hoekje, en kan de race altijd zomaar op zijn kop gezet worden. Daarom is ook de zondag in Monaco vaak het kijken waard, zeker nu Max Verstappen vanaf de zesde plek zal proberen om op de een of andere manier plekken op te schuiven. Polesitter Charles Leclerc hoopt juist erop dat er weinig zal veranderen aan de startvolgorde.

De opwarmronde gaat om 15:00 uur van start in de straten van Monaco. Leclerc zal het veld leiden over de kortste opwarmronde van het jaar, voor hij zijn eerste startplek op het niet geheel rechte stuk weer inneemt. Bij het doven van de startlampen zal hij Oscar Piastri achter zich willen houden. Max Verstappen begint als zesde aan de race, terwijl Sergio Pérez zelfs vanaf P16 zal moeten hopen op een paar puntjes.

Alle Grands Prix hebben een afstand van net wat meer dan 300 kilometer, met uitzondering van Monaco. Het traagste circuit van allemaal heeft een totale race-afstand van slechts 260 kilometer. Desondanks zorgt de lage gemiddelde snelheid ervoor dat de tijdsduur van de race juist hoog ligt. Bij droge omstandigheden en zonder Safety Car-onderbrekingen wordt een raceduur van zo'n uur en 45 minuten verwacht. Bij Safety Cars en eventuele rode vlaggen kan de finishvlag zelfs na vijf uur gezwaaid worden.

Strategieën

Inhalen op het circuit is bijna onmogelijk, maar elk jaar zijn er toch weer coureurs die ongeduldig worden en weinig te verliezen hebben, en het toch proberen. Daar zit dan ook de spanning van Monaco: deze pogingen leveren ofwel prachtige en riskante inhaalacties op, of ze zorgen voor brokken, terwijl ook de concentratie torenhoog moet zijn. Daarnaast kijken de teams vooral naar de strategie. Dit is doorgaans een eenvoudig éénstopper, maar de timing van die pitstop is cruciaal.

De bandenslijtage is normaal minimaal, en het opwarmen van de banden is juist lastig. Dit betekent dat je normaal gesproken geen undercuts ziet in Monaco, zoals elders wel het geval is. Juist langer doorrijden en hopen op een overcut is hier handig. Dat betekent dat veel coureurs afwachten, en daarbij ook hopen op een goedkope stop bij een Safety Car. Als die Safety Car komt, leidt dat doorgaans ook meteen tot drukte in de pitstraat, maar coureurs die in treintjes vast komen te zitten, kunnen mogelijk al eerder voor een bandenwissel kiezen. Daarbij is het cruciaal dat je na je stop niet achter een langzame coureur eindigt, want ook met vers rubber is zo'n collega lastig in te halen.

Pakt Verstappen de overwinning in Monaco? Krijg 50x of 100x je inzet bij een winstmarge van 10 seconden of meer! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.

Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws