Hughes: 'In Frankrijk heeft Red Bull met hetzelfde probleem te maken als in Barcelona'

Hughes: 'In Frankrijk heeft Red Bull met hetzelfde probleem te maken als in Barcelona'

Mercedes gaat op het circuit van Paul Ricard een zelfde soort voordeel hebben op Red Bull Racing als het had in Barcelona, analyseert Mark Hughes. De W12 heeft meer moeite met het opwarmen van de banden, maar kan er langer mee doorrijden en houdt zijn snelheid beter vast. Tactisch gezien heeft Mercedes hierdoor minder keuzes, maar met zachtere beschikbare compounds dan voorheen kan het op de baan een voordeel opleveren.

De grote vraag is of Red Bull dit weekend met een oplossing komt voor het probleem. In Baku en Monaco had het team er geen last van, maar het circuit in Frankrijk is een stuk vergelijkbaarder met dat van Barcelona. 'In Barcelona leek het erop dat er gewoon geen levensvatbaar venster was waarin de Red Bull RB16B zowel voldoende snelheid aan het einde van het rechte stuk als een lage bandendegradatie kon hebben', legt Hughes uit bij Formula 1. 'Mercedes had beiden wel en daardoor kon Lewis Hamilton zijn tweede, winnende pitstop maken.'

'Daarbij komt dat Red Bull niet met een flexi-vleugel zal kunnen rijden. Dit zou het dilemma van snelheid op het rechte stuk en bandendegradatie alleen maar meer bemoeilijken.' Hiermee doelt Hughes op het feit dat de bandendegradatie hoger is wanneer men met minder downforce op de achteras rijdt. 'Daarnaast zijn de door Pirelli gekozen banden één stap zachter dan voorheen. De verhouding tussen de zachtheid van de band en de eisen van het circuit zou de uitdaging voor Red Bull mogelijk kunnen vergroten.'

Tactische mogelijkheden voor Red Bull

Niet alles ziet er negatief uit voor Red Bull. Aangezien de Mercedes W12 er langer over doet dan de RB16B om zijn banden op te warmen, kan de Oostenrijkse renstal voordeel halen uit een undercut. 'Het zal weinig verschil maken in de kwalificatie, maar het kan Mercedes een lastige situatie rond de pitstops opleveren', vertelt Hughes. 'Het duurt lang om de harde banden op te warmen en dat is in het voordeel van Red Bull. De in-lap is wellicht trager, maar dat wordt gecompenseerd door het voordeel in de eerste paar rondes na de pitstop.'

'Dit kan irrelevant blijken als Mercedes aan de leiding rijdt voor de pitstops. Maar als ze achter Red Bull rijden, kan dat betekenen dat een undercut tactisch gezien niet mogelijk is voor hen. Het geeft het team van Verstappen meer flexibiliteit en ze hebben natuurlijk nog een voordeel vanwege hun supersnelle pitstop-tijden.' Hughes betwijfelt alleen of dit strategische voordeel genoeg gaat zijn voor Red Bull om Mercedes te verslaan. 'Ik geef de voorkeur aan Mercedes, maar Red Bull zal niet stil hebben gezeten met het oplossen van de snelle bandendegradatie.'



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Ondertussen in de F1 | Verstappen dit weekend in actie met Team Redline aan de 24 uur van Spa

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Nieuwe reglementen dwarsbomen Mercedes: 'Hadden we kunnen voorkomen'

Toto Wolff ziet zijn team dit jaar ongebruikelijke fouten maken. Mercedes heeft een aantal keer wat steken laten vallen dit s...

Horner onthult: 'Stoel Verstappen brak bij impact na crash'

Christian Horner heeft een kleine week na het ongeluk van Max Verstappen in de Grand Prix van Groot-Brittannië een boekje ope...

Verstappen over nieuwe regels: 'Niet erg om 3 seconden langzamer te gaan'

Max Verstappen denkt dat de nieuwe regels voor 2022 helemaal niet zo streng zijn als ze lijken. De coureur gelooft dat er in...

Waarom inhaalacties in Copse wél kunnen, maar die van Hamilton op Verstappen flopte

De poging tot een inhaalactie van Lewis Hamilton op Max Verstappen in Copse, en het vervolgens veroorzaken van een ongeval, h...

Russell naar Mercedes niet zeker: 'Zolang Hamilton daar zit, blijft hij bij Williams'

Het heeft er alle schijn van dat George Russell na drie jaar in dienst van Williams in 2022 de overstap zal maken naar het fa...

F1 in het kort | Steiner: 'Schumacher heeft nog niet getekend, maar er zijn afspraken gemaakt'

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Albon: 'Ik leer veel van Verstappen en Perez over de auto'

Alexander Albon geeft aan veel te leren van zijn seizoen als reservecoureur bij Red Bull Racing. Niet alleen de 2021-bolide h...

Horner baalt nog steeds van crash Verstappen: 'Hamilton was de agressor'

Christian Horner ziet dat Lewis Hamilton zijn gelijke heeft gevonden in Max Verstappen. In een interview met The Race laat de...

Sainz: 'De McLaren is het moeilijkst om in te halen'

Carlos Sainz heeft een ietwat frustrerend weekend achter de rug in zijn Ferrari. Hij moest uiteindelijk genoegen nemen met de...

Lees meer

Net binnen

Alonso onder indruk van volgende generatie F1-coureurs: 'Goede fase voor de sport'

Fernando Alonso is erg onder de indruk van de volgende generatie top Formule 1-coureurs, zo laat hij weten in gesprek met de...

Sainz: 'De McLaren is het moeilijkst om in te halen'

Carlos Sainz heeft een ietwat frustrerend weekend achter de rug in zijn Ferrari. Hij moest uiteindelijk genoegen nemen met de...

Ondertussen in de F1 | Verstappen dit weekend in actie met Team Redline aan de 24 uur van Spa

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

F1 in het kort | Steiner: 'Schumacher heeft nog niet getekend, maar er zijn afspraken gemaakt'

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Roy Nissany: 'Formule 1 behalen is moeilijk, maar ik doe er alles voor!'

Tijdens de eerste vrije training op Circuit Paul Ricard mocht Formule 2-coureur Roy Nissany plaatsnemen in de Williams van Ge...

Lees meer