Hughes: 'In Frankrijk heeft Red Bull met hetzelfde probleem te maken als in Barcelona' Formule 1
Formule 1

Hughes: 'In Frankrijk heeft Red Bull met hetzelfde probleem te maken als in Barcelona'

Hughes: 'In Frankrijk heeft Red Bull met hetzelfde probleem te maken als in Barcelona'

Mercedes gaat op het circuit van Paul Ricard een zelfde soort voordeel hebben op Red Bull Racing als het had in Barcelona, analyseert Mark Hughes. De W12 heeft meer moeite met het opwarmen van de banden, maar kan er langer mee doorrijden en houdt zijn snelheid beter vast. Tactisch gezien heeft Mercedes hierdoor minder keuzes, maar met zachtere beschikbare compounds dan voorheen kan het op de baan een voordeel opleveren.

De grote vraag is of Red Bull dit weekend met een oplossing komt voor het probleem. In Baku en Monaco had het team er geen last van, maar het circuit in Frankrijk is een stuk vergelijkbaarder met dat van Barcelona. 'In Barcelona leek het erop dat er gewoon geen levensvatbaar venster was waarin de Red Bull RB16B zowel voldoende snelheid aan het einde van het rechte stuk als een lage bandendegradatie kon hebben', legt Hughes uit bij Formula 1. 'Mercedes had beiden wel en daardoor kon Lewis Hamilton zijn tweede, winnende pitstop maken.'

'Daarbij komt dat Red Bull niet met een flexi-vleugel zal kunnen rijden. Dit zou het dilemma van snelheid op het rechte stuk en bandendegradatie alleen maar meer bemoeilijken.' Hiermee doelt Hughes op het feit dat de bandendegradatie hoger is wanneer men met minder downforce op de achteras rijdt. 'Daarnaast zijn de door Pirelli gekozen banden één stap zachter dan voorheen. De verhouding tussen de zachtheid van de band en de eisen van het circuit zou de uitdaging voor Red Bull mogelijk kunnen vergroten.'

Tactische mogelijkheden voor Red Bull

Niet alles ziet er negatief uit voor Red Bull. Aangezien de Mercedes W12 er langer over doet dan de RB16B om zijn banden op te warmen, kan de Oostenrijkse renstal voordeel halen uit een undercut. 'Het zal weinig verschil maken in de kwalificatie, maar het kan Mercedes een lastige situatie rond de pitstops opleveren', vertelt Hughes. 'Het duurt lang om de harde banden op te warmen en dat is in het voordeel van Red Bull. De in-lap is wellicht trager, maar dat wordt gecompenseerd door het voordeel in de eerste paar rondes na de pitstop.'

'Dit kan irrelevant blijken als Mercedes aan de leiding rijdt voor de pitstops. Maar als ze achter Red Bull rijden, kan dat betekenen dat een undercut tactisch gezien niet mogelijk is voor hen. Het geeft het team van Verstappen meer flexibiliteit en ze hebben natuurlijk nog een voordeel vanwege hun supersnelle pitstop-tijden.' Hughes betwijfelt alleen of dit strategische voordeel genoeg gaat zijn voor Red Bull om Mercedes te verslaan. 'Ik geef de voorkeur aan Mercedes, maar Red Bull zal niet stil hebben gezeten met het oplossen van de snelle bandendegradatie.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws