Hughes snapt teamorder Red Bull: 'Pérez niet in de positie om met Verstappen te vechten' Formule 1
Formule 1

Hughes snapt teamorder Red Bull: 'Pérez niet in de positie om met Verstappen te vechten'

Hughes snapt teamorder Red Bull: 'Pérez niet in de positie om met Verstappen te vechten'

Mark Hughes had graag gezien hoe de strategieën van Ferrari en Red Bull Racing hadden uitgepakt als Charles Leclerc niet was uitgevallen met motorproblemen. De Monegask werd naar binnen gehaald onder de eerste virtual safety car van de race, terwijl Max Verstappen en Sergio Pérez buiten bleven. Het was nog maar de vraag welke van de twee strategieën het beste zou werken. Hughes weet wel zeker dat Pérez niet degene was die had kunnen profiteren van de strategie van Red Bull.

Pérez lag na de eerst bocht aan de leiding van de Grand Prix van Azerbeidzjan. De virtual safety car in de tiende ronde zorgde voor een klein beetje opschudding. 'De rolverdeling vooraan was duidelijk', schrijft Hughes bij The Race. 'Leclerc zou na zijn pitstop onder de virtual safety car de leider zijn, maar wel opgejaagd worden.' Red Bull besloot om beide rijders binnen te houden om er zo een strategisch steekspel van te maken. De Oostenrijkse renstal wilde op vers rubber de Ferrari-coureur weer inhalen.

Desondanks was Leclerc na zijn pitstop een stuk sneller dan Pérez. Ook Verstappen kwam op rap tempo naar op zijn teamgenoot af. 'Pérez had een matige pace omdat hij zijn banden volledig had opgebrand. Hij was dan ook geen partij voor Verstappen die op verser rubber op hem af kwam stormen. Pérez werd verteld dat hij het gevecht niet mocht aan gaan met Verstappen, maar dat was hij ook niet van plan. Hij was überhaupt niet in de positie om dat te kunnen doen.'

Hughes: 'Leclerc had goede kans tegen Pérez'

Red Bull besloot uiteindelijk eerst de Mexicaan naar binnen te halen om vervolgens twee ronden later Verstappen naar binnen te brengen. Leclerc lag aan de leiding en de race leek een spannend slot tegemoet te gaan. Hughes dichtte Verstappen een goede kans toe, mocht de motor van Leclerc het niet hebben begeven. 'Pérez had zo weinig pace op de mediums dat Leclerc een goede kans had om hem voor te blijven. Verstappen, aan de andere kant, reed een machtige race.'

Hughes: 'Pérez heel anders dan bijvoorbeeld Vettel'

Hughes merkt ook op dat de communicatie tussen Pérez en de pitmuur stroef verliep. De journalist wijt dit gedeeltelijk aan de coureur zelf. 'De communicatie bij Checo was verre van optimaal. Hij aarzelde veel en hij vroeg vaak om verduidelijking. Op een gegeven moment adviseerde zijn ingenieur 'tyres 6', maar Pérez had geen idee wat dat betekende. Bij hem gaat het allemaal om ritme, want hij heeft gewoon niet dezelfde kennis over de data als bijvoorbeeld Sebastian Vettel. Het is ondenkbaar dat Vettel de adviezen van zijn ingenieur niet begrijpt', aldus Hughes.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws