Volgens Mark Hughes is het grote verschil tussen Mercedes en Red Bull Racing in de kwalificatie niet te verklaren door de nieuwe verbrandingsmotor van Lewis Hamilton. De Brit reed zichzelf 0,438s los van zijn dichtstbijzijnde concurrent Max Verstappen. Hiermee zette Hamilton de meest dominante kwalificatie neer dit seizoen. 'Het komt voor velen als een verrassing, want iedereen had verwacht dat de Red Bull hier sneller zou zijn.'
Dat sentiment deelt Hughes niet. De Britse journalist had al verwacht dat de Mercedes snel zou zijn op Interlagos. 'Downforce speelt veel minder een rol in Brazilië dan bijvoorbeeld in Mexico', schrijft Hughes bij The Race. 'Omdat de Mercedes op deze manier veel minder last heeft van luchtresistentie kunnen zij op de rechte stukken veel tijd goedmaken.'
Een voordeel voor Hamilton is dat hij dit weekend een nieuwe verbrandingsmotor heeft gestoken, wat het verschil met teamgenoot Valtteri Bottas verklaart. Red Bull zelf schat het onderlinge verschil met de Mercedes ongeveer twee tienden. 'Zowel Bottas als Red Bull kunnen niet alleen maar wijzen naar de nieuwe motor van Hamilton. De afstelling van zijn auto werkte perfect voor zijn stijl. Hoe hij door elke sector vloog, gaf hem simpelweg het voordeel ten opzichte van de rest.'
Red Bull ondermaats
Naast het feit dat de Mercedes sneller was dan de Red Bull, moet het Oostenrijkse team ook naar zichzelf kijken, volgens Hughes. De expert ziet een groot verschil tussen de ronden van Verstappen en Hamilton. 'Het was te zien dat de auto van Verstappen heel veel last had van onderstuur. Een mogelijke oorzaak daarvan was het feit dat Verstappen over de radio zei dat zijn banden oververhit waren. Aan de gehele tweede sector was te zien dat de afstelling van die auto niet goed was.'
Straf Hamilton
Hughes gaat ook in op de gridstraf die Hamilton moest incasseren. Volgens de journalist is het een goed ingecalculeerde klap die Hamilton moet incasseren. Het voordeel dat Mercedes heeft, moet tijdens de sprintrace en de race op zondag nogmaals duidelijk worden. Desondanks hangt er mogelijk een nog zwaardere straf boven het hoofd van Hamilton. 'Zijn achtervleugel heeft mogelijk een grote rol gespeeld in dit tijdsverschil', aldus Hughes.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties