Opnieuw pakte McLaren een één-tweetje en daarmee herhaalden ze het resultaat van de Grand Prix van Hongarije 2024. Toen behaalde Oscar Piastri zijn eerste zege, maar ditmaal won Lando Norris. De krantenkoppen spreken hun lof uit voor de strategie van Norris en zijn ingenieur. Ze hebben weinig te vertellen over Max Verstappen en Red Bull Racing, die in het middenveld niet opvielen.
Leclerc leek goed op weg te zijn om Ferrari en Italië de eerste zege van het jaar te geven, maar vanwege problemen met de auto vanaf de veertigste ronde, ging dat niet door. 'Ferrari stort in, Charles was woedend', kopt La Gazzetta dello Sport op de maandag na de race. 'Hij haalde het podium niet nadat George Russell hem ook nog voorbij wist te steken. Hij sloot het eerste deel van het kampioenschap af met een derde plaats, achter winnaar Norris en P2 Piastri.'
De Italiaanse krant zoomt in op de uitspraken van Russell bij de media: 'Hij gaf een mogelijke verklaring voor de problemen met Leclercs wagen, na een zondag vol mysterieuze radioberichten tussen de Monegask en de pitmuur. Hij zei dat Leclerc mogelijk op de limiet zat qua slijtage van de vloer. Die veronderstelling werd tegengesproken door Leclerc, die het probleem probeerde uit te leggen na de race, zonder in detail te treden.'
Leclerc had uiteindelijk een probleem met het chassis waar ze tijdens de race niets aan konden doen. 'De hypothese van Russell zou de gecodeerde radioberichten verklaren: men wilde wellicht vermijden dat een risico op een diskwalificatie aan het licht kwam. De hogere bandendruk zou het prestatieverlies van ongeveer twee seconden per ronde in de slotfase van de race kunnen verklaren, net als de plotselinge onbestuurbaarheid', speculeert La Gazzetta dello Sport.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Geen bevredigende zondag voor Piastri
Toen duidelijk werd dat Leclerc niet meer kon winnen, verplaatste de spotlight zich naar Norris. De Brit leek te gaan verliezen na de start, maar wist het tij te keren door een eenstopper te hanteren. Aan het einde werd het een duel tussen de teamgenoten van McLaren. 'De titelstrijd blijft zo open. Er is een duidelijke gedragscode, die dan ook werd herhaald op de boordradio. Piastri waagde een inhaalpoging op Norris, die het team bijna in gevaar bracht', luidt de kritische noot van La Gazzetta.
'Voor hem was de zondag minder bevredigend. Hij kwam als tweede over de streep na een voorzichtige tweestopper. De twee McLaren-coureurs willen elkaar steeds meer uitdagen, en daar doen ze niet geheimzinnig over', schrijft de Italiaanse krant. De keuze van Piastri liet zien dat hij alleen maar met zijn teamgenoot bezig was. Als Leclerc wel had gewonnen, had het voor Piastri weinig uitgemaakt, zolang hij maar voor zijn teamgenoot finisht. Dat is dit weekend niet gebeurd.'
Klavertje vier van Norris en Alonso
La Gazzetta gaat niet in op de fouten die Norris aan het begin van de race heeft gemaakt, dus die taak neemt het Spaanse AS op zich. 'Hij verloor posities bij de start en raakte de aansluiting met de kop kwijt omdat hij er niet in slaagde Russell in te halen', trapt de krant af. 'Doordat hij buiten beeld bleef, kon hij een eenstopper hanteren, waarmee hij Leclerc uitschakelde en Piastri op het verkeerde been zette', gaat AS over op lof voor de Brit. 'In de laatste ronden moest hij zich verdedigen tegen zijn teamgenoot.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Piastri kwam op een gegeven moment erg dichtbij, wat voor stress zorgde op de pitmuur. 'Die kamikazemanoeuvre van Oscar eindigde bijna in een ramp, maar Norris wist stand te houden en kwam als eerste over de finish', waar Axl Rose de finishvlag zwaaide en Boedapest voor Norris echt Paradise City werd. 'Kampioenen maken niet zoveel fouten, maar soms heb je wat geluk nodig', knipoogt AS. 'Lando is misschien niet de perfecte titelkandidaat, maar hij is wél diegene die er nu is. We moeten hem waarderen met al zijn gebreken én kwaliteiten.'
AS heeft uiteraard ook lof voor Fernando Alonso, die knap vijfde werd nadat het team al een geweldige zaterdag had. 'Hij reed een stint van veertig ronden op de mediums en breidde zo zijn voorsprong uit op Bortoleto en Stroll. Even leek het erop dat Verstappen een tweede stop zou vermijden, maar dat bleek niet zo te zijn. Daardoor werd de weg vrijgemaakt voor Fernando om de vijfde plek te pakken. Een opsteker voor het team voor de zomerpauze, een verademing voor iedereen.'
Kleurloze race voor Verstappen
De kranten hebben weinig aandacht voor Verstappen, die niet in de buurt kon komen van het podium. Het was een lastig weekend in Hongarije voor de Nederlander. 'Achter hen, in de beruchte middenmoot, werd Max negende en onderzocht vanwege het incident met Hamilton, die net zo kleurloos was als de rest van zijn weekend en op een ronde werd gezet', luiden de harde woorden van AS. De recordkampioen zei op zaterdag zelfs dat hij 'nutteloos' was.
Dat vond The Guardian behoorlijk opvallend en enigszins zorgwekkend. 'Het riep vragen op over zijn toekomst', peinst de Britse krant, die wel blij was met de zege van landgenoot Norris. 'Voor Lewis was het een zwaar weekend. Hij kwam dan ook niet verder dan P12 voor Ferrari. Verstappen werd negende en was eveneens teleurgesteld, al werd hij na onderzoek vrijgesproken van het incident waarbij hij Hamilton van de baan leek te drukken.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Hoewel er niet veel leek te gebeuren, was er vooral strategisch veel gaande in Hongarije. The Guardian vond het een spektakelstuk. 'Als afsluiter van de eerste seizoenshelft had de Formule 1 zich geen betere race kunnen wensen dan de Hongaarse Grand Prix. Norris kwam als winnaar uit de strijd na een zenuwslopend slot. De overwinning was te danken aan een geslaagde strategische keuze, maar ook door het duel tussen de Brit en de Australiër.'
Weinig reden tot vreugde
De race van Verstappen vond voornamelijk 'buiten uw beeld' plaats, aangezien hij het lastig had met de grillige auto. Aan het begin kon hij wat plekken goedmaken, maar hij zat vast achter andere auto's in het middenveld. 'Bij Red Bull was er weinig reden tot vreugde: Verstappen werd slechts negende en Tsunoda eindigde als zeventiende', neemt L'Équipe over. 'Daarentegen was er wel goed nieuws voor Alonso, die ondanks rugpijn als vijfde finishte. Ook Bortoleto leverde een topprestatie.'
De Franse krant baalt ervan dat het Leclerc niet is gelukt om nog op het podium te eindigen. 'De uitstekende start en eerste stint gaven hem nog het geloof dat hij kon winnen. Leclerc moest langzaam terrein prijsgeven, al helemaal toen McLaren koos voor een gesplitste aanpak. De eenstopper bleek de winnende strategie, waardoor Norris won. Hij verkleint het verschil met teamgenoot Piastri tot slechts negen punten voorafgaand aan de zomerstop.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties