Lammers vol lof over 'rustige en ervaren' Verstappen: 'Hij besloot zich even terug te trekken' Formule 1
Formule 1

Lammers vol lof over 'rustige en ervaren' Verstappen: 'Hij besloot zich even terug te trekken'

Lammers vol lof over 'rustige en ervaren' Verstappen: 'Hij besloot zich even terug te trekken'

Max Verstappen maakte grote indruk op Jan Lammers tijdens de Grand Prix van Hongarije. Met name tijdens de start van de wedstrijd werd duidelijk dat de Nederlander vooral met het kampioenschap bezig is, en daardoor minder risico neemt dan voorheen. Dat heeft een dusdanig goede indruk achtergelaten bij Lammers dat hij het bij NOS even aankaartte.

'Daar zie je dus gewoon de rust en ervaring bij Verstappen', meldt de autocoureur aan de hand van beeldmateriaal van de afgelopen wedstrijd. Bij de start van de wedstrijd accelereerde Verstappen, zag hij aan zijn linkerkant de McLaren van Daniel Ricciardo en aan de rechterkant de Alfa Romeo van Valtteri Bottas. In plaats van gas bij te geven, hield hij even in en behield hij zicht op de situatie.

Lammers: 'Hij had een goede start, kwam tussen twee auto's in, en besloot zich even terug te trekken. Het momentum had hij wel, maar hij wilde zichzelf niet kwetsbaar maken.' Deze aanpak hanteerde de Limburger in zijn jongere jaren niet, en de sportief directeur van Circuit Zandvoort lijkt het dan ook verfrissend te vinden dat Verstappen verstandig te werk gaat.

'Dat is het mooie. Hij had de snelheid, maar hield het overzicht. Hij hield marge. Ook die spin later haalde hem niet uit zijn ritme. Hij pakte meteen de draad weer op en pakte de kop terug. Erg indrukwekkend', moet Lammers toegeven. Na die openingsfase lag hij nog steeds op het middenveld, maar spoedig moesten twee Alpine-rijders eraan geloven, terwijl Sergio Pérez geen blokkade vormde voor zijn aanstormende teamgenoot.

Lammers met vraagtekens omtrent Ferrari

Vrijwel alle experts vragen zich hardop af waar het strategische team van Ferrari mee bezig was tijdens de wedstrijd in Boedapest. Charles Leclerc werd halverwege de race op de harde band gezet ondanks dat bij Alpine al te zien was dat die bandencompound totaal niet lekker werkte op het koele asfalt. 'De Ferrari's besloten op de gele band te starten, en gingen van geel naar geel', zo neemt Lammers de strategie van het Italiaanse team onder de loep.

'Die zetten zichzelf dus eigenlijk klem, want daardoor hadden ze aan het einde alleen nog maar de keuze om voor de harde band te gaan, en die had geen grip, of om naar de zachte band te gaan', vervolgt hij. De zachte band was op dat moment nog geen optie, want op die band vermoedde Ferrari dat Leclerc de race niet uit had kunnen rijden.

Uiteindelijk kwam het alsnog van die extra pitstop, want de pace van de Monegask lag dusdanig laag op het wit omrande rubber dat Ferrari hem nogmaals de pitstraat inriep. 'Ze gingen naar die harde band, daar moesten ze dan best wel een eindje op rijden, maar daar reden ze dus vrij kort mee. Het voordeel van die band kwam pas aan het einde van de race, maar werd dus totaal niet benut', besluit Lammers.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws