Charles Leclerc heeft een knappe tweede plaats in de wacht gesleept tijdens de Grand Prix van Mexico. De Monegask kende een uitstekend weekend, en hij vertelt dan ook na de race dat hij samen met Ferrari alles heeft gemaximaliseerd. Hij kon Max Verstappen in de slotfase net achter hem houden, maar hij was vooral bang bij de start. Leclerc zag het namelijk bijna fout gaan bij het ingaan van de eerste bocht.
Leclerc begon de race ook vanaf de tweede plek na een uitstekende kwalificatie in Mexico. De Monegask kon niet echt in de buurt komen van Norris, maar zijn teamgenoot Lewis Hamilton was hij te slim af. Norris was ook in de race een maatje te groot, dus het was voor Leclerc zaak om zijn eigen race te rijden. Dat is dan ook wat hij deed. De start was echter even spannend voor de Ferrari-coureur, want hij kon geen kant op.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De Monegask begint direct over de openingsfase van de race. 'Ik haatte echt elke meter van die eerste bocht', vertelt de Monegask tegenover F1TV. 'Ik had niet echt een hele goede start, maar dat heeft me ergens ook wel geholpen, want daardoor ging Lando niet naar rechts. Hierdoor had ik alsnog een beetje een slipstream', aldus de Ferrari-rijder. 'Daarna was ik een passagier die gewoon probeerde om mijn plek te verdedigen. Lewis wist waarschijnlijk ook niet dat Max nog aan de buitenkant zat', zo verklaart Leclerc over de eerste ronde in Mexico.
Leclerc hield zijn adem in
'Daardoor zat alles heel dicht op elkaar, maar gelukkig hield mijn race of die van Lewis hier niet op, want ik dacht op een gegeven moment echt dat dat ging gebeuren', zo verklaart Leclerc. De Monegask staat nu voor het tweede weekend achter elkaar op het podium, en dat is volgens hem een uitstekende prestatie. Hij denkt dat het team van Ferrari het maximale levert op het moment. 'Ik denk dat we echt heel goed bezig zijn met elk klein beetje snelheid uit deze auto halen. In de laatste twee weekenden was er niks om boos over te zijn', stelt hij.
Wel wil Leclerc graag realistisch blijven, want hij ziet in dat dit het maximaal haalbare is met de Ferrari-bolide. 'Het potentieel van de auto blijft nog altijd hetzelfde. We weten dat we eerder zijn gestopt in de ontwikkelingsstrijd zodat we ons meer op volgend jaar konden concentreren', verklaart de coureur. 'Ik denk dat we echt heel goed werk leveren met de materialen die we op dit moment hebben', zo legt de Monegask verder uit over de gang van zaken binnen het Italiaanse team.
Gelukje met de VSC
Leclerc leek aan het einde van de race zijn tweede plek nog te gaan verliezen aan de Red Bull van Verstappen, want de Nederlander kwam op zijn zachtere banden snel dichter bij de Ferrari van Leclerc. Uiteindelijk had de Monegask een gelukje met de VSC, want hierdoor kon de Limburger geen echte poging doen om in te halen. Leclerc zei zelf na de race dat het anders heel lastig was geworden om de RB21 van Verstappen achter hem te houden. Uiteindelijk moest Verstappen dus tekenen voor een derde plek in Mexico-Stad.
Daarmee is de strijd om de wereldtitel nog altijd open. Verstappen liep weer in op Piastri, maar Norris liep uit. De Brit won op dominante wijze, en daarmee pakte hij voor het eerst sinds april weer de leiding in het wereldkampioenschap. Verstappen nadert Norris nu op 36 punten, daarmee is er nog genoeg om voor te strijden in de laatste vier raceweekenden van 2025. Wie er gaat winnen, daar komen we snel genoeg achter.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties