De tussenbalans van het seizoen van Red Bull Racing zorgt voor gemengde gevoelens. Het team is heel blij met de prestaties van Max Verstappen. Helmut Marko noemt hem zelfs de perfecte coureur. Voorlopig is dat niet genoeg om op schema te liggen voor de rijderstitel. De adviseur van Red Bull is vooral teleurgesteld dat de strengere tests op de vleugels niet voor een wending in het kampioenschap hebben gezorgd.
Red Bull heeft sterk gerekend op de impact van TD018, de technische richtlijn 018. In de aanloop naar de Grand Prix van Spanje dachten vooral Red Bull en Ferrari dat dit wel wat ging veranderen. Er zouden specifieke en strenge tests uitgevoerd worden op de voorvleugels, zodat die veel minder flexibel konden zijn. Het vermoeden was altijd aanwezig dat McLaren dankzij flexibele vleugels veel winst boekte.
Impact strengere vleugeltests verwaarloosbaar
Marko dacht maanden geleden al dat die regelwijziging zonder twijfel in het voordeel van Max Verstappen zou uitpakken. Daar hebben we in Barcelona dan weinig van gezien. Ook als we naar de rest van het veld kijken, lijkt de impact verwaarloosbaar, als die er al was. Zak Brown kon de tegenstanders van zijn renstal dan ook wat jennen. De voorsprong van McLaren is nog even groot als voordien.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'De grote teleurstelling was dat we zelfs na de aangescherpte vleugeltests niet dichter bij McLaren kwamen', geeft Helmut Marko toe in zijn column bij Speedweek. 'We missen nog steeds drie tot vier tienden van een seconde. We hadden gehoopt om die in Barcelona goed te maken, maar dat was helaas niet het geval.' Red Bull zal moeten blijven sleutelen aan de auto om die kloof te dichten in het vervolg van het seizoen.
Marko erkent grote achterstand
Marko heeft in de laatste races wel bepaalde verschuivingen opgemerkt, hoewel die niets met McLaren te maken hebben. 'McLaren is eenzaam gebleven aan de top, maar tussen de rest is het verschil kleiner. Mercedes en Ferrari hebben terrein goedgemaakt op ons en ook het middenveld als geheel is vooruitgegaan. Gelukkig wisselen de twee McLaren-coureurs elkaar af aan de leiding van een race. De ene keer is het Oscar Piastri, de andere keer Lando Norris. Er staan ons nog vijftien races te wachten in het WK. Onze achterstand op de leider bedraagt 49 punten, een aanzienlijk verschil. Als we niet beter worden, zullen de WK-kansen op een gegeven moment verkeken zijn. In het constructeurskampioenschap hebben we de eindzege al afgeschreven.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Red Bull moet dus wel alles op Verstappen en de rijderstitel zetten. 'Tegen het momenteel sterke McLaren-team heb je alleen een kans als alles perfect gaat. We hebben de perfecte coureur, maar alle factoren moeten kloppen: de pitstops, de strategie, de auto en de bandenslijtage. Je moet de auto in het juiste window krijgen en de banden op de nodige temperatuur brengen. Misschien is het gewoon een kleine aanpassing die gemaakt moet worden. Want we beginnen vaak heel slecht in de trainingen op vrijdag en slagen erin om de auto tot aan de kwalificatie te verbeteren. Soms komt daar dan een podiumplaats of zelfs een overwinning uit voort. We missen echter de consistentie die McLaren laat zien.'
Red Bull moet aan details werken
Er komt ook geen grote upgrade meer die voor deze regelmaat moet zorgen. 'We werken hier onvermoeibaar aan en we zullen keer op keer kleine aanpassingen blijven doen, maar er is geen grote upgrade meer gepland. In het verleden hebben we een aantal grote upgrades gehad, zoals een nieuwe bodemplaat en nieuwe sidepods. Nu gaat het meer om het detailwerk. We zullen ons blijven ontwikkelen zolang er een kans is in het WK. Daarna zal de focus volledig op het project van 2026 liggen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties