Max Verstappen kreeg tijdens de safetycar in Spanje de harde banden van zijn team. Voormalig engineer Ernst Knoors luisterde mee met de radio van Verstappen en hoorde dat het bij de communicatie mis ging. Hoewel de race van Verstappen niet goed is geëindigd, denkt Jeroen Bleekemolen wel dat de snelheid erg goed was.
Red Bull Racing besloot risico's te nemen tijdens de Grand Prix van Spanje en maakte daarom drie pitstops met Verstappen. Het plan leek goed te werken, want Verstappen was op veel momenten sneller dan de McLarens, maar tijdens de safetycar ging het fout. Verstappen werd op de harde band gezet en was daarom flink in het nadeel. De coureurs om hem heen stonden namelijk allemaal op de zachte band.
Harde band voor Verstappen
Bij de NOS Formule 1-Podcast vertelt voormalig engineer Ernst Knoors wat er precies fout ging bij Red Bull. 'Het was een communicatieprobleem', legt hij uit. 'Ik heb de hele onboard van Max geluisterd. Van het moment dat ze wisten dat de safetycar kwam vraagt Gianpiero Lambiase, de ingenieur van Verstappen, van goh, wat doen we met de banden? Dan zegt Max ik wil verse banden.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen en Lambiase praten daarna niet meer over de radio. 'De enige nieuwe set banden die er was, was een harde band', vertelt Knoors. Hij vindt dat Lambiase dat tegen Verstappen had moeten zeggen. 'Dan hadden ze nog kunnen beslissen blijven we buiten om positie te houden en te vechten op de oude banden of gaan we naar een set zachte banden die ze hadden, maar die wel wat ouder was.'
Helaas voor Verstappen vroeg de engineer dat niet. Knoors denkt dat Lambiase daar simpelweg geen tijd meer voor had. 'De tijd was heel, heel erg krap', aldus de voormalig engineer. Lambiase had daarom niet de tijd om deze zaken uitgebreid met Verstappen te bespreken. Red Bull besloot de pitstop te maken en Verstappen een nieuwe set banden te geven, helaas was dit dus wel de harde band.
Red Bull had door de strategie geen andere band meer over. 'Doordat ze voor die driestopper gingen hadden ze geen goede optie meer en dan is dit de enige optie als je de verse band wil', vertelt Knoors. 'Het was achteraf gezien de foute beslissing.' Verstappen werd uiteindelijk slechts tiende, nadat hij een straf had gekregen voor het incident met George Russell.
Snelste op de baan
Hoewel het resultaat van Verstappen wat tegenviel, werd hij door de fans wel verkozen tot Driver of the Day. 'Als je stoute dingen doet ben je Driver of the Day', grapt autocoureur Jeroen Bleekemolen over het contact tussen Russell en Verstappen. De tiende plaats is natuurlijk geen geweldig resultaat, maar toch is Bleekemolen positief. 'We mogen wel hoop putten uit de snelheid die ze hadden.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Na twee stops te hebben gemaakt was Verstappen de snelste coureur. 'Hij was gewoon ruim de snelste op de baan', vertelt Bleekemolen. 'Tuurlijk, hij had betere banden dan de McLarens, maar niemand had dit verwacht. Het was gewoon echt iemand die serieus gas aan het geven was. Daar mag je voor de rest van het seizoen wel wat aan aflezen.' Bleekemolen verwacht dat de Red Bull van Verstappen de rest van het seizoen snel zal zijn.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties