Marko: 'Ontwikkelingen voor dit jaar hinderen geenzins de ontwikkeling van de 2022-auto' Formule 1
Formule 1

Marko: 'Ontwikkelingen voor dit jaar hinderen geenzins de ontwikkeling van de 2022-auto'

Marko: 'Ontwikkelingen voor dit jaar hinderen geenzins de ontwikkeling van de 2022-auto'

De ontwikkelingen die Red Bull Racing brengt voor de auto van dit jaar belemmeren geenzins de ontwikkeling van de 2022-auto, zegt Helmut Marko. Daarmee weerspreekt de adviseur uitspraken van Toto Wolff, waarin gezegd wordt dat Red Bull zichzelf in de vingers snijdt door updates te blijven brengen voor de RB16B.

In gesprek met Formel1.de gaat Marko in op hoe Wolff zorgen wekt die niet zouden bestaan. 'Deze 'zorgen' werden aangewakkerd door Toto, die ons meteen vertelt dat we twee seconden achterstand hebben. We brengen updates die al onderweg zijn en na de zomerstop zullen er misschien nog wat komen. Daar hebben we geen windtunnel meer voor nodig. Het is gewoon een kwestie van finetunen en productiewerk om deze onderdelen naar de auto brengen. Dat verhindert in geen geval het werk aan de 2022-auto.'

Dat Mercedes zegt de focus bijna volledig op 2022 te leggen, doet Marko weinig. In ieder geval denkt hij niet dat de regerend kampioen minder waarde hecht aan de titel van dit jaar. 'Niet bewust denk ik. Maar natuurlijk: als je zeven keer op rij het wereldkampioenschap hebt gewonnen, ben je wat meer ontspannen vergeleken met ons. Wij jagen al sinds het begin van het hybride-tijdperk op de titel.'

Red Bull stelt geen ontwikkelingsdeadline

In principe wil Red Bull doorgaan met het ontwikkelen van de RB16B totdat de wereldtitel een zekerheid is. Daarom wil Marko nog geen einddatum geven waarop de ontwikkeling zou stoppen. 'Allereerst moeten de updates werken. Max Verstappen reed niet met de nieuwe voorvleugel in de eerste race op de Red Bull Ring. In de tweede race werd die wel gebruikt, samen met een nieuwe vloer.

'Ter informatie: deze vleugel is door de FIA verwijderd in overeenstemming met de bestaande flexibiliteitsregels. Dus in de loop van onze ontwikkelingsstrategie zal worden uitgezocht hoe de updates verder zullen verlopen. Maar zoals Christian Horner zei, de ontwikkelingen kunnen doorgaan tot de laatste race van het seizoen.'

Na een hoop updates te hebben gebracht de afgelopen races, zal Red Bull niets nieuws meenemen naar Silverstone. Mercedes zegt dat wel te gaan doen, maar Marko denkt dat het risico's met zich meebrengt. 'Vanaf de kwalificatie geldt parc fermé al. Het betekent dat je de afstelling in de eerste vrije training al op orde moet hebben. Anders kan je hele weekend weg zijn. Daarom veranderen we op Silverstone niets ernstigs aan de auto.'

Beschuldigingen van Mercedes

In plaats van zich te focussen op de ontwikkeling van de huidige auto, lijkt Mercedes als strategie te hebben Red Bull op elk vlak dwars te zitten. Zo werden bijvoorbeeld de buigende achtervleugels op hun commando afgekeurd. Langzamerhand begint het Red Bull te frustreren. Het team heeft liever dat Mercedes hen aanvalt op de baan.

Echter, Marko ziet dat men steeds meer kritiek begint te hebben op de werkwijze van de regerend kampioen en daar is hij tevreden mee. 'De veelheid van dingen die tegen ons worden gebruikt komt een beetje als een verrassing. Maar langzaamaan schiet het terug en de media nemen het ook waar zoals wij het zien. Namelijk dat Mercedes wordt gezien als de onsportieve verliezer.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws