Christian Horner werd eerder deze week ontslagen bij het team van Red Bull Racing, dus je kan wel stellen dat het chaos is binnen de Oostenrijkse renstal. Toch lijkt topadviseur Helmut Marko zich helemaal niet druk te maken. De 82-jarige Oostenrijker heeft een column bij Speedweek, maar daarin heeft hij geen enkel woord over voor zijn voormalig collega. Marko blijft ijskoud, en kijkt alleen maar vooruit. Hij vertelt waar de focus op ligt.
Na twintig jaar komt er dus een einde aan de samenwerking van Horner en Red Bull, en daarmee dus ook aan de samenwerking van Horner en Marko. De Oostenrijker staat niet bekend als een erg sentimentele man, en dat blijkt ook nu weer. Hij trapt zijn column af met een uitleg voor bepaalde keuzes, maar de naam van Horner neemt hij niet in de mond. 'Een nieuw hoofdstuk begint bij Red Bull Racing en Racing Bulls in België. Laurent Mekies is dus de teambaas bij RBR en Alan Permane is nu de teambaas bij Racing Bulls', zo begint hij.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Marko verklaart de keuzes voor de nieuwe teambazen. 'Als voormalig sportief directeur van de Racing Bulls was Alan de logische keuze voor ons, omdat we niemand van buitenaf wilden aantrekken', stelt hij. 'Eigenlijk hebben we zijn vorige functie gewoon uitgebreid. Om dezelfde redenen was Laurent ook de perfecte match voor de nieuwe functie: als interne oplossing én als iemand met veel ervaring', zo verklaart de Oostenrijker over de beslissing. 'Hij heeft veel verschillende dingen gedaan, waaronder zijn werk bij de FIA en Ferrari. Hij heeft alles in huis om een topteam te leiden', stelt Marko.
Horner wordt dus niet behandeld, want het lijkt erop dat Marko vooral bezig wil zijn met de dingen die op de baan gebeurden. 'Laten we terugkijken naar wat er in Groot-Brittannië gebeurde: Max Verstappen pakte een fantastische poleposition op Silverstone, mede dankzij een gedurfde afstelling met een kleine achtervleugel', zo stelt Marko. 'Natuurlijk werd er uitgebreid gediscussieerd over de vraag of dit ook de beste keuze voor de race zou zijn. Op dat moment dachten we van wel, want volgens onze weervoorspelling zou het regenen in de ochtend, maar droog blijven in de middag', legt de adviseur uit.
Red Bull nam bewust risico's
Marko was zich wel bewust van de risico's. 'We wisten dat deze afstelling riskant was, maar gezien de superioriteit van de McLarens was dit de enige manier om hen uit te dagen', aldus de Oostenrijker. 'Onze gedachte was dat de McLarens moeilijk konden inhalen als Max deze vleugel gebruikte. Helaas pakte het weer anders uit en het was duidelijk dat we het moeilijk zouden krijgen op een natte baan. Max maakte vervolgens een zeldzame spin. Zonder dit moment had hij derde kunnen worden. We beseften na de race dat we zelfs op een droge baan geen kans hadden gemaakt tegen de McLarens, maar een podiumplaats had gekund', stelt hij.
Verstappen werd dus uiteindelijk vijfde, en dat is dus weer een deuk in de titelkansen van de Nederlander. Marko weet echter niet van opgeven. 'Uiteindelijk ging de vijfde plaats naar Max, en dat een week na de vroege uitvalbeurt in Oostenrijk. Dit maakt het niet makkelijker voor hem om de titel te verdedigen, maar we zijn nog lang niet van hem af. We hebben nog twaalf races voor de boeg en dat betekent dat er nog 300 WK-punten voor het oprapen liggen. We hebben verbeteringen in België, die ons dus dichterbij McLaren moeten brengen. We beschouwen de strijd om het wereldkampioenschap zeker niet als voorbij.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties