Mercedes kreeg deksel op de neus: 'Ze gingen het seizoen in met het idee dat het fantastisch zou zijn' Formule 1
Formule 1

Mercedes kreeg deksel op de neus: 'Ze gingen het seizoen in met het idee dat het fantastisch zou zijn'

Mercedes kreeg deksel op de neus: 'Ze gingen het seizoen in met het idee dat het fantastisch zou zijn'

Naar het idee van Formule 1-journalist Jonathan Noble en Blake Hinsey, voormalig performance engineer van Max Verstappen, was Mercedes vanaf de testdagen in Bahrein al radeloos. Volgens Noble ging de Duitse renstal te conservatief aan de slag in het 2023-seizoen en bleven er veel downforce-prestaties liggen, terwijl er wel een plan klaarlag om er een fantastisch seizoen van te maken.

Het verhaal van Mercedes is inmiddels bekend. Vanaf het begin van het 2022-seizoen, toen de technische reglementen op de schop gingen, had de Duitse renstal moeite met het optimaliseren van de prestaties van de auto. Nadat er richting het einde van het seizoen wel een klein succesje werd geboekt, hoopte Mercedes dat ze dat kon voortzetten in 2023, maar dat lukte ook niet zoals de Zilverpijlen het in gedachten hadden. 'Je kunt de auto samenvatten over de afgelopen jaren', begint Noble in de 2023-review van Autosport. 'Het eerste jaar (2022, red.) waren er de regelgevingen. Hoe lager je de auto zette, hoe meer downforce er was. Dus ze gingen het jaar in met het idee dat hun lage auto geweldige resultaten zou boeken.'

Daarbij had Mercedes geen rekening gehouden met porpoising. De W13 stuiterde regelmatig en had moeite om de hobbels van bijvoorbeeld stratencircuits als Bakoe te slikken. 'Mercedes werkte eraan, voelde dat er enige vooruitgang geboekt werd en daarna gingen ze van: we zullen het gewoon conservatief gaan spelen', gaat Noble verder. 'Dit jaar waren er teams die lager bij de grond reden omdat ze het beter begrepen en beheerden, terwijl Mercedes gewoon downforce-prestaties liet liggen. Ze wisten vanaf dag één van de testdagen in Bahrein dat er een nieuw concept nodig was, en dan zit je er min of meer aan vast.'

Tekst gaat verder onder de foto.

lewis hamilton mercedes abudhabi
Lewis Hamilton lag het hele seizoen al in een echtscheiding met de W14, en kon de bolide na Abu Dhabi dan eindelijk verlaten. (Foto: Mercedes AMG F1)

'De Red Bull blinkt niet uit op één gebied, maar is heel goed op veel gebieden'

Het is dan ook niet makkelijk om het in een keer over een andere boeg te gooien. Mercedes kwam tijdens de Grand Prix van Monaco 2023 met haar vernieuwde concept, maar bleef worstelen met de auto. 'Het is zo duur om al die dingen te vervangen en een compleet nieuw concept te maken', zegt Hinsey. 'Maar het gaat wel interessant zijn met het oog op 2026.' Er wordt hoe dan ook verwacht dat Red Bull tot aan het 2026-seizoen dominant blijft.

Het is aan de andere teams om de zwakke gebieden op hun auto's te verbeteren. 'Er is niet één element op de auto, zoals Pierre Waché van Red Bull me vertelde, dat de Red Bull zo goed maakt', gaat Noble verder. 'De auto is heel goed op veel verschillende gebieden en de zwakke punten zijn niet zo zwak als bij andere auto's. In 2024 gaat een nieuwe aanpak, een nieuw begrip, een nieuw aeroplatform cruciaal zijn voor Mercedes.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws