Miami paste circuit aan na crash Schumacher: 'Eenzelfde uitkomst voorkomen' Formule 1
Formule 1

Miami paste circuit aan na crash Schumacher: 'Eenzelfde uitkomst voorkomen'

Miami paste circuit aan na crash Schumacher: 'Eenzelfde uitkomst voorkomen'

Clive Bowen, de oprichter van Apex Circuit Design dat het circuit in Miami heeft ontworpen, heeft onthuld dat er recent nog aanpassingen aan het circuit zijn gedaan naar aanleiding van de crash die Mick Schumacher had in Jeddah. De kleine aanpassing moet ervoor zorgen dat een uitkomst zoals bij de jonge Duitser niet mogelijk is. Verder gaat hij in op de manier waarop hij en zijn team het circuit ontworpen hebben.

'We moesten veel veranderen toen 199th Street niet geschikt was als optie', zo begint Bowen in gesprek met Motorsport.com. 'Maar dat gaf ons de mogelijkheid om een beetje gek te doen. Dus in plaats van dat we door het westelijke terrein gingen en 199th Street opreden, draaiden we een beetje krapper en navigeerden we om het westelijke gondelstation heen. Dan rijden we dwars door het centrum van Miami Open tennis complex, wat niet populair was zoals je je kunt voorstellen.'

Dwars door een tennisbaan heen rijden brengt nogal wat met zich mee en dat vergde dan ook de nodige voorbereiding. 'Dus moesten we uitzoeken hoe we dat konden aanleggen, de niveaus laten werken, de drainage laten werken, de relaties tussen de banen nog laten werken, de baan bouwen voordat de tennisbaan zelf open zou gaan. Toen de tennisbaan eenmaal klaar was, moesten we heel snel hun apparatuur opruimen en ombouwen tot het circuit.'

Aanpassing na crash Schumacher

In Jeddah was het Schumacher die hard de muur in klapte nadat hij een bollende kerb had geraakt die zijn auto uit balans bracht en onbestuurbaar maakte. Om eenzelfde scenario in Miami te voorkomen zijn de kerbs bij bocht 6 en 7 aangepast, en zijn de bollende kerbs weggehaald. 'In plaats daarvan hebben we een vlakke kerb die geverfd is om op een kerb te lijken, zodat als iemand breed loopt, we niet dezelfde uitkomst hebben.'

Speciaal ontworpen voor nieuwe generatie bolides

Met name bocht 4 tot en met 7 moet zorgen voor spektakel, daar de auto's elkaar door de nieuwe reglementen daar makkelijk kunnen volgen. 'Die volgorde is echt een uitdaging voor de auto. Bij de vorige generatie F1-auto's zou dat er ook toe hebben geleid dat de auto's uit elkaar zouden zijn gegaan. Maar door de generatie '22 hebben we het hoge grondeffect en minder turbulentie over de carrosserie, wat betekent dat de auto's dicht op elkaar kunnen rijden.'

De baan in Miami is dan ook de eerste baan die ontworpen is met de nieuwe regels van de sport in het achterhoofd. 'We hebben veel samengewerkt met de Formule 1 en hun technisch personeel om te begrijpen wat de dynamiek van deze auto's zou zijn, en we hebben de baan zo ontworpen dat het verwachte grondeffecttijdperk daarin past. We hopen dat de auto's dicht bij elkaar zullen blijven tot aan het uitkomen van bocht 8, waar ze dan door kunnen rijden naar bocht 11.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws