Esteban Ocon is niet blij met de keuzes die Alpine heeft gemaakt bij zijn beide pitstop naar de regenbanden. Volgens de coureur kwamen beide pitstop te laat, en was de keuze om naar full wets te gaan bij de pitstop vlak voor de rode vlag totaal de verkeerde. De Fransman is ervan overtuigd dat hij daardoor P6 is misgelopen.
Waar teamgenoot Gasly er uiteindelijk met een derde plaats vandoor ging, was de Grand Prix van Nederland een stuk minder om over naar huis te schrijven voor Ocon. Volgens de Fransman was hij twee keer de dupe van een verkeerde en te late call om naar de regenbanden te verwisselen. Alpine wilde niet geen double stack doen, waardoor Ocon steeds een ronde later dan Gasly binnenkwam. Daarnaast was Ocon ook niet blij dat zijn team hem gelijk naar de full wets wilden laten gaan, tijdens de tweede call. 'Ik was niet blij met de call van de full wets. Maar we reden ook een ronde te laat,' aldus Ocon aan Motorsport.com. 'De banden waren niet klaar in de garage om te boxen in de ronde die ik vroeg via de radio. Dus ik moest op slicks blijven rijden toen het nat was en verloor vijf posities. Ik ging dus van de zesde naar de elfde plaats.'
Ocon: 'Red Bull heeft wat marge aan de voorkant, wij hebben geen marge'
Alpine was niet het enige team dat dacht dat een overstap naar de full wets de beste optie was, want rond dezelfde tijd gingen de twee Red Bulls ook naar de wets. Ondanks dat Red Bull dezelfde beslissing leek te maken, is Ocon nog altijd overtuigd dat het niet de juiste beslissing was: 'Nee, het was op geen enkel moment de juiste band. Ten eerste, als je een Red Bull hebt, heb je wat marge aan de voorkant. Wij hebben geen marge. En ten tweede, als je de full wets moet gebruiken, is het een rode vlag. En dat gebeurde ook.' De race werd zeven rondes voor het eind een tijdje stilgelegd, omdat het te hard ging regenen.
'Dus er is geen enkel punt waarop de full wet een betere band is, omdat hij langzamer is. En als het de juiste conditie is voor de full wets, dan is het niet de juiste conditie om met een F1-auto te rijden.' Ocon snijdt hiermee ook het punt aan dat wel vaker binnen de Formule 1 ter discussie staat: dat de full wets eigenlijk overbodige banden zijn. Ondanks dat Ocon ook al wat posities verloor door de verkeerde beslissing bij de eerste pitstop, denkt de Fransman dat hij toch hoger had kunnen finishen, als de laatste pitstop beter was gegaan: 'Maar zelfs daarmee (de verkeerde keuze bij de eerste pitstop, red.) hadden we vandaag P6 kunnen finishen, en dan had het niet uitgemaakt dat we bij die eerste pitstop duidelijk iets verloren. De grote kostenpost was de laatste.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties