Organisatie GP Miami over kritiek neppe haven: 'Ze dachten dat ik gek was' Formule 1
Formule 1

Organisatie GP Miami over kritiek neppe haven: 'Ze dachten dat ik gek was'

Organisatie GP Miami over kritiek neppe haven: 'Ze dachten dat ik gek was'

De buzz op de sociale media rond de openings-Grand Prix van de Formule 1 in Miami werd gedomineerd door grappen, debatten en memes over één onderwerp: de neppe jachthaven. Volgens de organisatie is dat geen enkel probleem en kunnen ze er zelf ook om lachen, zo meldt Autosport.

De verzameling van tien jachten aan de binnenkant van de bochten 6, 7 en 8 van het circuit van Miami, die worden omringd door speciaal massief 'vinyl' water, hebben een stroom van gefotoshopte beelden en video's veroorzaakt. Een bewerkte Twitter-video van een man die in het water lijkt te springen om vervolgens van het vaste oppervlak af te stuiteren, ging viral en is inmiddels al meer dan drie miljoen keer bekeken.

Meningen verdeeld over circuit Miami

De meningen van de fans over wat Miami heeft gedaan zijn, zoals te verwachten was, verdeeld. Sommigen hebben het unieke karakter ervan omarmd, omdat het circuit heeft geprobeerd iets totaal anders te bieden, anderen hebben zich kritisch uitgelaten over de waanzin van de extravagantie van dit alles tijdens een weekend waarin de ticketprijzen duidelijk zijn gericht op kopers die de hoofdprijs vragen.

Maar voor de managing partner van de GP in Miami, Tom Garfinkel, vice-voorzitter en CEO van de Miami Dolphins en Hard Rock Stadium, zijn de grappen over wat het circuit heeft gedaan met de jachthaven is helemaal geen zorg. Ten eerste vindt hij het best leuk dat het betekent dat iedereen het over de Grand Prix van Miami heeft. Maar belangrijker nog, hij ziet geen nadeel in het feit dat de race een beetje lacht en iets unieks kan bieden.

'Ik denk dat we onszelf niet al te serieus nemen. We hebben er plezier in, toch?', zegt de Amerikaan. 'Ik denk dat de mensen ervan genieten. Ik denk dat de mensen achterop die jachten die naar de race kijken er plezier aan beleven, en ik denk dat de mensen die er een beetje de draak mee steken, ik denk dat het grappig is, en het is geweldig.'

Idee van jachthaven kwam van Garfinkel

Garfinkel zegt dat het idee van de jachthaven bij het stadion ontstond nadat de plannen voor de oorspronkelijke Miami GP in de stad, met de echte jachthaven, in het water vielen. 'In eerste instantie, toen we keken naar de binnenstad, had de Formule 1 een aantal ideeën over het betrekken van de jachten', legde hij uit. 'Toen we om een aantal redenen hierheen verhuisden (naar het Hard Rock-stadion, red.) vooral omdat we dachten dat we geen goed racecircuit in de binnenstad konden hebben, zei ik tegen de F1 dat jullie jacht-beelden gaan krijgen, de jachten zullen er zijn.'

'Ze keken me aan alsof ik gek was. En toen kwam ik terug en tekende het op het whiteboard en zei: 'Ik wil een jachthaven met jachten hier, en we gaan het waarmaken.' En zo deden we het. En het is heel leuk.' Wat belangrijk is om te begrijpen, is dat de namaak-jachten niet een of ander irrelevant meubelstuk langs het circuit zijn, enkel bedoeld om het circuit er beter uit te laten zien op televisie.

In plaats daarvan vormen ze het middelpunt van een boulevard van entertainment-stands die een hal vormen voor de fans. De jachthaven ligt naast een jachtclub met meerdere verdiepingen langs het circuit, met bars en restaurants, en is ook omgeven door een nepstrand met spelletjes en ligstoelen. Terwijl zo'n 400 gasten het geluk hebben het raceweekend op de jachten zelf door te brengen, wordt het hele gebied eromheen omringd door duizenden feestende gasten die genieten van de zon en van wat er te doen is.

Race-spektakel het belangrijkste

Maar naast al het andere is Garfinkel absoluut duidelijk over één ding. Iets als de jachthaven, of de Hard Rock Beach Club met 'echt' zand aan de andere kant van het circuit, zou nooit gerechtvaardigd kunnen worden als ze gelegen zouden zijn naast een circuit dat geen potentieel voor geweldige races zou bieden. Het circuit heeft lovende kritieken van coureurs gekregen en het ziet ernaar uit dat het een goed spektakel kan worden. Daarom vindt hij het niet meer dan terecht dat Miami iets extra's heeft gedaan om het circuit te omringen met iets speciaals.

En te oordelen naar het uitverkochte publiek, dat zich haastte om tickets te bemachtigen ondanks de hoge prijzen, lijken de inspanningen de moeite waard. 'De eerste en belangrijkste prioriteit was het creëren van een geweldig circuit om te racen', zei hij. 'We geloven echt dat als het een circuit is waar coureurs op willen rijden en waar teams op willen komen racen, dat het dan geweldig is voor de fans. Dus dat was de eerste prioriteit.'

Op de vraag of hij ooit had verwacht dat de jachthaven zo'n social media buzz om zich heen zou hebben, is Garfinkel snel in zijn antwoord. 'Ik wist niet of dat het een ding zou zijn, of de strandclub een ding zou zijn met zijn echte zand, of het podium zelf', antwoordde hij. 'Maar zolang mensen zeggen dat we eerst een geweldig racecircuit hebben gecreëerd voor geweldige races, en mensen hier kwamen en een geweldige tijd hebben, dan kan de rest er ook nog wel bij', zo sluit Garfinkel af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws