De Grand Prix van Emilia-Romagna zou graag nog een paar jaar op de kalender willen blijven staan. Het circuit van Imola viel in tijdens de pandemie en kreeg daarna een contract tot en met 2025. De organisatie van de race op het historische circuit probeert volgend jaar terug te keren als de Grand Prix van San Marino. Oud-teambaas Gian Carlo Minardi zet zich in.
Het Autodromo Enzo e Dino Ferrari wordt vanaf 2021 weer jaarlijks bezocht door de Formule 1. Dat is niet gek. Het is een plek die autosport ademt, en waar ze al jaren bezig zijn om de moderne faciliteiten van de Formule 1 te combineren met het historische karakter van de baan. Na dit jaar loopt het contract van Imola af, en is de kans groot dat het circuit niet terugkeert op de Formule 1-kalender.
Twee races in één land organiseren wordt moeilijk, zei Formule 1-CEO Stefano Domenicali. Met maar liefst drie Grands Prix in de Verenigde Staten spreekt de koningsklasse zichzelf tegen. Minardi heeft er enigszins begrip voor. Als president van het circuit hoopt hij wel dat Imola mag blijven. 'Ik ben niet verrast', zegt Minardi bij het Italiaanse il Resto del Carlino. 'Uiteindelijk is hij de manager van een bedrijf.'
Formule 1 wordt steeds populairder in Amerika, waardoor er enorme interesse is om daar races te organiseren. 'Domenicali komt uit Imola, maar je moet bedenken dat het bedrijf, Liberty Media, Amerikaans is', zegt Minardi. Hij vindt het logisch dat een bedrijf de opbrengsten het meest belangrijk vindt. Toch hoopt hij dat historische banen, zoals Imola, er niet onder hoeven te lijden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

GP San Marino
De organisatie van de Grand Prix van Emilia-Romagna hoopt de kritiek van Domenicali te omzeilen door weer de Grand Prix van San Marino te heten. Het is de bedoeling dat de historische band met het staatje in Italië weer wordt hersteld. 'We doen ons best om hen (de Formule 1, red.) onder druk te zetten, door te benadrukken hoe multifunctioneel het circuit is', vervolgt Minardi.
'Er is vooral een ingreep van bovenaf nodig, want sport en motorsport zijn de beste middelen voor territoriale promotie, en de regering weet dat', aldus de Italiaan. 'Er komen veel dingen bij kijken tegenwoordig. Alleen auto's of motoren volstaan niet meer. Het positieve is dat het publiek verjongt, en dat dankzij een harde kern van fans is de Formule 1 door moeilijke tijden gekomen.'
2025-editie wordt een feest
De Grand Prix van Emilia-Romagna is van plan om groots uit te pakken tijdens haar, voorlopig, laatste editie. Het is nog afwachten of Imola volgend jaar terugkeert op de kalender. Het bedrag dat de circuits moeten betalen om een plekje op het drukke F1-schema te krijgen, wordt steeds hoger. De hosting fees zijn steeds moeilijker op te hoesten, al helemaal voor een circuit zonder overheidssteun. Imola geeft in ieder geval niet op.
In september wordt er een tweede keer in Italië geracet, maar dan op Monza. The Temple of Speed is druk bezig geweest met een verbouwing van het circuit om te voldoen aan de wensen van de Formule 1. Het gaat daarbij vooral om moderne faciliteiten en entertainment voor fans. Naast Monza is ook de Hungaroring aan het verbouwen. Beide races hebben vorig jaar contractverlenging gekregen en zullen nog een tijdje op de kalender staan.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties