Cadillac heeft in het Grand Prix weekend van Miami een launch event georganiseerd en Sergio Pérez is ook aanwezig, weten de heren van het Ziggo Sport Race Café te melden. De Mexicaan wordt al een tijdje gekoppeld aan Cadillac nadat hij afscheid nam van Red Bull Racing. Na twee lastige seizoenen als teamgenoot van Max Verstappen verdween Pérez uit de paddock.
Het is mogelijk dat de coureur uit Guadalajara volgend jaar een comeback maakt. Volgens geruchten staat hij bovenaan het lijstje van Cadillac. Het nieuwe team zoekt mogelijk een ervaren coureur om in de eerste jaren te helpen met de ontwikkeling. Gezien zijn ervaring, is Pérez een geschikte coureur. Velen beoordelen hem op zijn laatste races bij Red Bull, terwijl hij voorheen werd bewierookt vanwege zijn prestaties bij Force India.
'Dit speelt al langer, hè, dat verhaal van Pérez', zegt Rick Winkelman. 'Nu is ook de Grand Prix van Mexico met drie jaar verlengd. Hij zou een contract van drie jaar kunnen krijgen. Het lijkt mij geen toeval', zegt de analist over de twee gebeurtenissen. 'Ik denk dat er dit weekend nog wel meer over gezegd gaat worden.' Volgens Winkelman is het best een logische keuze om voor de Mexicaan te kiezen.
Daar sluit Richard Verschoor zich bij aan. 'Ik kan het me wel voorstellen. Hij heeft bij grote teams gereden. Hij heeft dus ook ervaring met teams, weet waaraan een team moet voldoen en kan daaraan toevoegen. Misschien zetten ze dan wel een snelle rookie naast hem', oppert Verschoor. Naar verluidt zou Cadillac ook graag een Amerikaanse coureur in de auto willen hebben.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Motorreglement van 2029 en 2030
Winkelman legt de nadruk op de ontwikkeling van de auto, waarbij Pérez kan helpen. 'Het team heeft ook nog geen vaste plek. Bij Toyota in Keulen staat de auto in de windtunnel. In Silverstone is een vestiging, in Amerika wordt een vestiging gebouwd. Dat is allemaal nog niet geregeld. Het team staat nog in de stijgers, en daar kan hij heel veel doen', zegt Winkelman.
Het verhaal rondom de eigen motoren van Cadillac en General Motors, is naar zijn idee wel een beetje apart. 'Ze rijden met Ferrari-motoren, maar nu wordt geroepen dat ze vanaf 2029 met een eigen motor willen komen. Qua tijd kan dat allemaal, maar na 2030 zitten we misschien met een ander motorreglement', wijst hij aan. 'Dat is heel raar.'
De FIA reageerde daarom ook twijfelachtig op het idee om V10-motoren terug te brengen. Nu wordt veel tijd en werk in een motor gestopt, die maar een paar jaar gebruikt kan worden als de regels vóór 2030 veranderd worden. 'Er is een gerucht dat Ben Sulayem ermee te maken heeft, en dat hij aan het pushen is om de regels in 2029 te laten veranderen voor iedereen. Hij zou dan weer een belangetje hebben bij Cadillac of GM.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Feedback van Pérez
Rob van Gameren vraagt zich af hoe groot de rol van Pérez daarbij kan zijn. 'Als je kijkt naar dat jaar waarin Schumacher en Mazepin bij Haas zaten, toen liep die auto voor geen meter. Een jaar later zitten Hülkenberg en Magnussen erin, en het gaat veel harder, terwijl ze niks aan die auto hebben kunnen doen. Is het echt zo dat een coureur een rol speelt bij de ontwikkeling van de auto of zijn het gewoon de mensen van het team?'
Op die vraag kan Verschoor antwoord geven: 'Die mensen zijn er natuurlijk niet voor niets', zegt hij. 'Maar Pérez heeft toch bepaalde dingen bij Red Bull geleerd, dus ik denk dat hij het team dan veel kan leren. Hij moet bepaalde dingen voelen in de auto en over kunnen brengen. Die feedback gaat belangrijk zijn', denkt Verschoor. Of Pérez volgend jaar weer op de grid verschijnt, is nog even afwachten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties