max verstappen red bull racing miami 2025 vrijdag sprintkwalificatie 2 Formule 1
Formule 1

Red Bull-hoofdingenieur reageert op Marko over nieuwe vloer: 'We proberen twee zaken aan te pakken'

max verstappen red bull racing miami 2025 vrijdag sprintkwalificatie 2

Max Verstappens bolide is in Miami voorzien van een nieuwe vloer en leek ten opzichte van Mercedes vermogen tekort te komen om de poleposition te bemachtigen. Red Bull Racing probeert twee zaken aan te pakken. Dat wil het team graag stapsgewijs doen, zodat het ene onderdeel goed getest kan worden voordat het volgende onderdeel wordt geïnstalleerd. Paul Monaghan komt met een update.

Helmut Marko verklaarde het in de voorgaande weekenden al: het 'grote updatepakket' wordt in meerdere stappen op de auto gemonteerd, zodat ze telkens een beetje verbeteren. De nieuwe vloer is in Miami onder de auto gekomen, en naar verluidt worden het remsysteem en de bandenkoeling in Imola aangepakt. De pijnpunten van de auto liggen op circuits met langzame bochten. Snel roteren en hard remmen past niet bij de RB21.

Op vrijdagochtend presenteerde Red Bull haar updates aan de FIA, die bestonden uit aangepaste vloerflappen en randen, wat betekent dat de luchtinlaten en de gevormde randen van de vloer zijn aangepast. Hoewel het maar één update is, kan het risicovol zijn. Red Bull denkt daar anders over. 'We proberen twee zaken aan te pakken', zegt hoofdingenieur Monaghan tegenover Autosport.

'Daarom hebben we deze update dit weekend meegebracht. De aanpassingen zijn relatief stabiel en brengen weinig risico met zich mee. Het is een sprintweekend en dat is voor ons een goed moment om deze update te introduceren', aldus Pedals. De twee zaken die Red Bull aan wil pakken hebben te maken met downforce en balans in bochten. Tijdens de sessies op vrijdag was te zien dat Verstappen vooral in sector 2, een technische sector met veel bochten, tijd verloor.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Red Bull wil twee zaken aanpakken met nieuwe vloer: 'Misschien verdwijnen die nooit helemaal'
Verstappen kwam zo'n drie tienden tekort op vrijdag.

Geen zorgen over instabiliteit

Bij zo'n aanpassing horen tegenwoordig compromissen. Het een aanpakken zonder dat een ander effect eronder leidt, komt dan ter sprake. Het is een soort waterbed-effect. Bovendien lijkt het juist wel risicovol om zo'n update in een sprintweekend, met maar zestig minuten training, door te voeren. 'Ik doel dan puur op de stabiliteit van de luchtstroming', legt Monaghan uit. 'Ik heb ook uitgelegd aan de FIA dat die stabiliteit hierdoor niet wordt aangetast.'

Volgens de ingenieur zijn er geen zorgen over aerodynamische instabiliteit of iets dergelijks. 'Waarschijnlijk levert het ons iets meer downforce op, en daar hopen we van te profiteren', vervolgt hij. 'Balans is een van de zaken. Als je terugdenkt aan de klachten na Bahrein, dan hebben we sommige daarvan aan kunnen pakken. Hebben we alles op kunnen lossen? Waarschijnlijk niet. Werken we er nog steeds aan? Ja.'

Oplossing niet eenvoudig

Monaghan en zijn collega's hebben al eerder aangegeven dat het niet zo makkelijk is om problemen op te lossen. Het is niet één update die een wondermiddel zal vormen. 'Er is geen eenvoudige update voor dit soort problemen. Het gaat erom de auto stap voor stap te verbeteren. We weten wat er fout ging, maar het vinden van een oplossing is nooit eenvoudig. Misschien verdwijnen die nooit helemaal, maar kunnen we de impact wel verkleinen', zegt Monaghan.

'Veel mensen in Milton Keynes werken hier keihard aan. Stap voor stap wordt het beter', weet hij zeker. Red Bull bevestigde dat alleen Verstappen over de nieuwe vloer beschikt, en Yuki Tsunoda mogelijk vanaf Imola met de nieuwe specificatie rijdt. Marko was na de sessies op vrijdag te spreken over de update en dacht dat de nieuwe vloer onderstuur verminderde. Volgens de Oostenrijker was onderstuur hoe dan ook nog wel een probleem. 'Nou ja, in het algemeen: in de bochten wel, ja!' lacht Monaghan.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen red bull racing miami 2025 vrijdag sprintkwalificatie 1
Verstappen mag de sprintrace als vierde aanvangen in Miami.

Nieuwe krachtbron bij Mercedes

Wat sommigen opviel, was dat de auto's aangedreven door Mercedes dit weekend tot nu toe erg hard gaan. Mercedes heeft dan ook een verse krachtbron in de auto, terwijl Red Bull na Jeddah op verzoek van Honda weer over is gegaan op een gebruikte motor. Dit hebben bronnen binnen Red Bull aan Autosport verteld. Tijdens de sprintkwalificatie was dan ook te zien dat Verstappen op het rechte stuk naar bocht 17 tijd verloor ten opzichte van Andrea Kimi Antonelli.

De motorontwikkeling is bevroren, waardoor de Mercedes-motor niet opeens 'nieuw' is, maar een verse motor kan wel een klein voordeel bieden. Het besluit van Honda is ook weer niet ongebruikelijk, omdat de coureurs het seizoen afmaken met een zogenaamde 'motoren pool', en de fabrikanten bepalen welke motor het beste past bij welk circuit. Dit kan deels een verklaring zijn voor de prestaties van Red Bull op vrijdag.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws