Hoewel het bij Red Bull Racing momenteel niet bepaald van een leien dakje gaat, zijn er waarschijnlijk toch veel coureurs die maar wat graag het stoeltje van Sergio Pérez zouden overnemen. De teamgenoot van Max Verstappen staat onder grote druk bij Red Bull, en zijn eerste helft van het weekend in Qatar zal niet geholpen hebben. Volgens analist Tom Coronel was Pérez ook in de sprintrace weer de schlemiel van het stel.
Pérez haalde op vrijdagavond wederom het tweede deel van de kwalificatie niet. Omdat het inhalen in Qatar nogal lastig is en alleen de eerste acht coureurs punten krijgen in een sprintrace, zag Red Bull er weinig heil in om Pérez als zestiende aan de race van negentien ronden te laten starten. Red Bull gooide de afstelling bij de 34-jarige coureur om, en liet Pérez vanuit de pitstraat aan de race beginnen, om zo wat experimenten uit te voeren.
'Zo ver mogelijk achteraan rijden'
Aan het einde van de opwarmronde stond Pérez braaf bij het einde van de pitstraat te wachten op zijn startsein. Franco Colapinto startte ook vanuit de pitstraat, maar reed pas op het laatste moment richting het einde van de pitstraat, om zo nog enige temperatuur in zijn banden te houden. Red Bull was er duidelijk wat aan gelegen om voor de Argentijn weg te rijden, aangezien Pérez er al een tijdje stond. Toch lag Pérez te slapen bij het doven van de startlamp. Hij reageerde laat, en reed vervolgens langzaam weg. Na opgehouden te zijn, haalde Colapinto de Red Bull-coureur bij de pitsuitgang in.
Het moment leidde tot veel onbegrip bij analisten, en dat werd ook duidelijk bij de interviews van Viaplay en F1TV. 'Het belangrijkste doel was om zo ver mogelijk achteraan te rijden', zo gaf Pérez aan waarom hij niet wegreed. Het lijkt er soms op dat Pérez dit al langere tijd als doel heeft, maar in Qatar wilde hij zich specifiek op testwerk richten. 'We deden dit om zoveel mogelijk vrije lucht te hebben.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Pérez herhaalt zijn uitspraak nog maar eens. 'We hadden dus ook geen haast om te vertrekken bij de start, omdat we juist vrije lucht wilden hebben, zoveel mogelijk eigenlijk, zodat we de veranderingen aan de auto beter konden bestuderen. Dat was het doel', meent Pérez, die bevestigt dat hij Colapinto dus bewust langs wilde laten. 'Correct. Hij had meer haast dan wij hadden, dus het was geen prioriteit om hem voor te blijven.' Pérez hield zijn collega echter enkele seconden op met zijn actie.
Helmut Marko bleek na de race helemaal niks te weten van het plan van zijn coureur om bewust een plek in te leveren, maar Pérez spreekt zelf van een geslaagde race. 'We begrepen de auto beter met de veranderingen die we doorgevoerd hebben. Er zijn wel wat dingen die we kunnen verbeteren voor de rest van het weekend. We moeten proberen om de balans wat te verbeteren', zo wijst Pérez de verbeterpunten aan.
Ongeloof over Pérez
Tom Coronel reageert vol ongeloof op het interview met Pérez. 'Wat een k*texcuus. Dit is echt niet normaal', roept de vader van Rocco Coronel uit, die ook niet snapt waarom Pérez achter de langzamere Williams vervolgens vol gas reed. 'Hij reed zich ook nog eens twee keer klem, dus als je dan vrije lucht wil hebben, ga dan ook een rondje langzaam rijden. Als je voor Colapinto blijft rijden, heb je ook vrije lucht, dus wat is er aan de hand? Het excuusboekje is op. Ik heb alle mogelijke excuses langs horen komen. Dit kan echt niet. Ik geloof het gewoon niet', aldus Coronel.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties