Plooij over oorzaak van Red Bull-problemen: 'Dat hebben ze moeten aanpassen met het grondeffect' Formule 1
Formule 1

Plooij over oorzaak van Red Bull-problemen: 'Dat hebben ze moeten aanpassen met het grondeffect'

Plooij over oorzaak van Red Bull-problemen: 'Dat hebben ze moeten aanpassen met het grondeffect'

Voor een team dat in een vormcrisis verkeert, boekt Red Bull Racing prima resultaten. In mei en het begin van juni ging het bij het Oostenrijkse team een stuk moeizamer dan voorheen, maar desondanks is Max Verstappen de coureur die de meeste punten in deze vier Grands Prix wist te behalen. Jack Plooij lacht er dan ook om dat Helmut Marko het niet kon nalaten om de concurrentie even te plagen. De heren van Ziggo Sport analyseerden daarnaast ook hoe Red Bull het in Spanje gaat doen.

Red Bull nam een flinke upgrade mee naar Imola. Het gevolg was een dramatische vrijdag, met vervolgens toch poleposition en de overwinning. Na een slecht weekend in Monaco, keerde Verstappen in Canada weer terug naar de top, voor zijn derde zege op rij in het Noord-Amerikaanse land. Hij moest voor zijn overwinningen in Italië en Canada afrekenen met Ferrari, McLaren, en Mercedes, die allemaal ook flinke upgrades introduceerden bij de start van het Europese seizoen.

'Marko zegt er dan weer wat over, dat vind ik wel grappig: gek dat wij de upgrades van de auto halen, en toch sneller zijn dan die teams met al die upgrades', geeft Plooij aan in het Race Café. Red Bull reed overigens wél met upgrades, maar deze werden door Mercedes-technisch directeur James Allison downgrades genoemd. De Brit gaf daarbij ook nog even aan dat Mercedes er wel van kan genieten dat het bij Red Bull niet helemaal volgens plan verloopt.

Wat doet Red Bull in Spanje?

Plooij verwacht echter dat het warme Spanje de RB20 veel beter ligt. 'We hebben ons een tijdje zorgen gemaakt, maar volgend weekend gaat de zon schijnen in Barcelona. Die auto gaat daar heel goed zijn', voorspelt Plooij. 'De auto werkt daar gewoon goed.' Collega Rob van Gameren is echter sceptischer. 'We kunnen toch niet zo makkelijk stellen dat ze in Spanje weer gaan huishouden, terwijl ze de laatste drie weekenden op onverklaarbare wijze, op circuits waar ze vorig jaar domineerden, er nu niet meer aan toekomen?'

Verstappen zou intern bij Red Bull al twee jaar lang zijn zorgen over correlatieproblemen geuit hebben, en Plooij denkt dat dit dan ook begonnen is bij de regelwijzigingen in 2022. 'Ze hadden vroeger rake, en dat hebben ze aan moeten passen met het grondeffect. Dat werkt net niet lekker op die hoge kerbstones', analyseert Plooij. Vanwege het grondeffect is het noodzakelijk dat de auto zo dicht mogelijk bij het asfalt staat, waardoor rake niet langer haalbaar is.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Plooij over oorzaak van Red Bull-problemen: 'Dat hebben ze moeten aanpassen met het grondeffect'
De RB16B uit 2021 had duidelijk wel een 'hoge achterkant', ofwel rake.

Frans Verschuur merkt op dat het probleem zich vooral bij lage snelheden voordoet. 'De hele wegligging is nu anders. Als die auto iets te hoog ligt, is die hele downforce weg. Ze missen ook de mechanische grip, tot nu toe. Ze zitten niet thuis, ze zijn daar wel mee bezig, met hoe ze die mechanische grip op de kerbstones terugkrijgen.' Verschuur verwacht nu echter een goede reeks voor het team. 'In Barcelona hebben we geen kerbstones, in Hongarije hebben we geen kerbstones, en in Oostenrijk ook niet, en op Spa ook niet', somt Verschuur op, die dan met name op hoge kerbstones in de apex van de bocht doelt.

Ben je in het buitenland en wil je live het EK kijken? Verbind met een NL-server door middel van een VPN.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws