'Red Bull verzoekt FIA voorvleugel van Mercedes te controleren, vanaf Imola al verhitte discussies' Formule 1
Formule 1

'Red Bull verzoekt FIA voorvleugel van Mercedes te controleren, vanaf Imola al verhitte discussies'

'Red Bull verzoekt FIA voorvleugel van Mercedes te controleren, vanaf Imola al verhitte discussies'

Het doorgaans goedgeïnformeerde Formu1a.uno heeft meegekregen dat Red Bull Racing de FIA onofficieel heeft verzocht om de voorvleugel van Mercedes nog eens goed onder de loep te nemen. De Duitse renstal kwam in Monaco met een update aan de voorvleugel, waar George Russell er toen als eerste mee heeft gereden. In Canada was Mercedes erg competitief.

Mercedes kwam in Monaco met een nieuwe specificatie betreffende de voorvleugel, waar Russell wel mee heeft gereden en Lewis Hamilton nog niet. Nadat de data werden geanalyseerd was de Duitse renstal te spreken over de update, en dus werd de voorvleugel in Canada op beide bolides gemonteerd. De upgrade leek aan te slaan, aangezien Mercedes meedeed voor de zege. Op zaterdag pakte Russell de poleposition al. Max Verstappen reed weliswaar precies dezelfde tijd, maar klokte zijn ronde later.

Red Bull heeft Mercedes in de gaten gehouden, en kijkt dus vooral naar de voorvleugel. 'Formu1a.uno heeft nu van betrouwbare bronnen vernomen dat de ingenieurs in Milton Keynes, onder toezicht van Paul Monaghan, nauwlettend kijken naar de nieuwe voorvleugel van Mercedes', schrijft het Italiaanse medium. 'Deze specificatie maakte behoorlijk indruk in Canada. Er is een onofficieel verzoek ingediend bij het technische bureau van de FIA om de flexibiliteit van de neus en de voorvleugel van de W15 te controleren.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Red Bull verzoekt FIA voorvleugel van Mercedes te controleren, vanaf Imola al verhitte discussies'
De verschillende specificaties betreffende de voorvleugel van de W15. (Foto: Formu1a.uno)

De voorvleugel van Mercedes is tot nu toe altijd binnen de wettelijke grenzen gebleven tijdens de statische controles van de FIA. Echter kunnen de teams ook het 'flexing' activeren bij bepaalde downforce levels tijdens een ronde. 'Volgens verschillende insiders bevestigen de televisiebeelden dat de voorvleugel van de nieuwe specificatie meer buigt in vergelijking met de oorspronkelijke specificatie. Dit is een probleem bij Mercedes dat we eerder hebben geanalyseerd.'

'Vanaf Imola zijn er al verhitte discussies'

Het thema van flexibiliteit van onderdelen is altijd zeer aanwezig geweest in de technische reglementen van de Formule 1. Zowel in 2022 als 2023 greep de FIA ​​in en paste de technische reglementen aan om de flexions van componenten zoals de vloer en spoilers te verminderen. Vorig jaar in oktober voerde de FIA TD018 in om het gebruik van te flexibele composite carcasses op de voorvleugelstructuur te beperken. De technische regel beschrijft hoeveel een onderdeel mag doorbuigen ten opzichte van het bevestigingspunt.

Met het invoeren van TD018 stopte de FIA creatieve ontwerpen van de voor- en achtervleugel. Te flexibele onderdelen, en dus oneerlijke voordelen, worden op deze manier voorkomen. 'Vanaf Imola zijn er al verhitte discussies over de voorvleugel, die zijn gestart door Red Bull', meldt Auto, Motor und Sport-journalist Michael Schmidt in een nieuwe aflevering van de AMuS-podcast. 'Ze beweren dat de voorvleugel veel buigt, en dat zagen ze ook bij McLaren. Ze zien het bij Ferrari, en nu bij Mercedes. Het is wel wat apart dat dit van Red Bull komt, aangezien ze kampioen waren in dit soort dingen, maar nu worden ze nerveus.'

Horner praatte met Schmidt

De Duitse journalist heeft in Canada met Red Bull-teambaas Christian Horner gepraat over de voorvleugel en de technische reglementen. 'Horner vertelde me dat de 'FIA opzettelijk wegkijkt', en dat ze beweren dat alles prima is. Maar om eerlijk te zijn, zijn alle voorvleugels gewoon door de technische inspectie gekomen, dus ze zijn legaal', vervolgt Schmidt. 'Wat er met de voorvleugels gebeurt en hoe ze buigen, is bij elk team anders. De een buigt naar buiten, bij de andere voorvleugel buigen de flappen naar achteren. Het doel is dat de voorvleugel downforce verliest op de rechte stukken', aldus Schmidt.

Ben je in het buitenland en wil je live het EK kijken? Verbind met een NL-server door middel van een VPN.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws