Red Bull Racing is de vreemde eend in de bijt in de paddock. Waar negen teams al langere tijd geen nieuwe onderdelen meer introduceren, komt Red Bull met de ene na de andere upgrade op de proppen. Max Verstappen is de afgelopen maanden dan ook steeds competitiever geworden. Hoofdingenieur Paul Monaghan tempert de verwachtingen enigszins, al zit daar vermoedelijk ook een idee achter.
Verstappen kreeg recentelijk upgrades aan zijn vloer en aan de voorvleugel, en Red Bull introduceerde in Monza ook een nieuwe achtervleugel. In Mexico was het weer prijs: Red Bull pakte de koeling van de auto stevig aan voor het hooggelegen circuit in Mexico en was daarnaast het enige team met twee aerodynamische upgrades. De vloer is daarbij op enkele punten aangepakt, en ook de edge wings zijn vernieuwd.
Reactie op laatste upgrade
Monaghan, bijgenaamd Pedals, had als hoofdengineer de eer om verder in te gaan op de aanpassingen aan de RB21. 'Veranderingen op dit moment van het seizoen lijken misschien erg groot te zijn, maar vertalen zich niet altijd in grote cijfers', zo probeert Monaghan de verwachtingen meteen te temperen. Juist nu de verschillen tussen de vier topteams weer kleiner zijn dan aan het begin van het seizoen kunnen die kleinere upgrades het verschil maken.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Red Bull is ervan overtuigd dat de aanpassingen in ieder geval een stap vooruit zijn. 'Het gaat over kleine stapjes, maar die stapjes laten wel zien dat we de juiste richting ingeslagen zijn.' De Brit legt uit dat deze onderdelen een doorontwikkeling zijn van een eerder upgradepakket. 'Dit is een combinatie van meerdere dingen, die we sinds Monza hebben geobserveerd', bevestigt Monaghan. Red Bull hoopt met het finetunen van die upgrade nog meer uit de RB21 te kunnen halen.
Later dan gewenst
Monaghan spreekt tegen dat Red Bull iets innovatiefs heeft geïntroduceerd. 'We hebben het hier niet over één of twee dingen, die onder de motorkap volledig nieuw zijn. Het gaat ook niet per se over nieuwe onderdelen op de auto. Het is vooral zo dat we bepaalde dingen beter hebben ingedeeld.' Het lijkt er dus op dat Red Bull onder de motorkap met een andere indeling meer ruimte heeft gecreëerd om het bodywork te kunnen perfectioneren.
'De timing hiervan is wellicht niet ideaal, maar zo werkt het leven', vervolgt Monaghan, die daarmee toegeeft dat de wederopstanding van Red Bull ideaal gezien nog wat eerder op gang was gekomen. 'Aan de ene kant zijn we volop bezig met het ontwikkelen van de 2026-auto, en toch zijn we erin geslaagd om deze upgrade in Mexico te introduceren. Als we hier bij beide projecten van profiteren, dan was dit het helemaal waard, nietwaar?' sluit hij af. Technisch analist Sam Collins is juist van mening dat Red Bull de verwachtingen bewust tempert.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties