Nu het seizoen van 2023 officieel ten einde is, was er reden genoeg voor Formule 1-journalist Mark Hughes om de prestaties per team op een rijtje te zetten. In een podcast van The Race blikte Hughes samen met Ben Anderson, Scott Mitchell-Malm en Edd Straw terug op het afgelopen seizoen, en de Britse journalist moest uiteindelijk toch wel concluderen dat Red Bull Racing zelfs boven de eigen verwachtingen uitsteeg terwijl de concurrentie juist radeloos op zoek moest naar de aansluiting.
De feiten liegen er niet om: Red Bull heeft een indrukwekkend dominant seizoen achter de rug. De talloze records die Max Verstappen verpletterde, waaronder duizend ronden aan de leiding én het record voor meeste opeenvolgende overwinningen, leverden hem uiteindelijk ook zijn derde wereldtitel op, en ook Red Bull ging er uiteindelijk met de titel in het constructeurskampioenschap vandoor. Bij de Oostenrijkse renstal overheerst logischerwijs het enthousiasme, maar toch vragen ze zich nog altijd af of een herhaling van het afgelopen seizoen ooit nog mogelijk zal zijn. Toch bekijkt Hughes het tafereel vanuit een heel ander perspectief.
Red Bull en Verstappen vonden al snel de gouden oplossing
Volgens de journalist is het namelijk simpel: Red Bull zag deze dominantie aan het begin van het seizoen helemaal niet aankomen. 'Zelfs bij Red Bull zagen ze dit niveau van dominantie niet aankomen, en iedereen buiten het team om ging er ook wel vanuit dat de concurrentie het gat zou kunnen dichten, ondanks de voortdurende ontwikkeling van Red Bull.' Toch liep het uiteindelijk allemaal anders, want de concurrentie was het afgelopen seizoen vrijwel ieder raceweekend radeloos op zoek naar de magische oplossing. Toch trok Red Bull aan het langste eind, en Hughes heeft wel een idee over de voortdurende verbeteringen van de Oostenrijkse renstal. 'Het basisconcept van de auto van 2022 was gewoon zo goed dat ze alleen maar downforce toe hoefden te voegen en de balans hoefden te onderhouden ten opzichte van de auto van het seizoen daarvoor.'
Volgens Hughes was het succes van Red Bull echter nooit mogelijk geweest zonder één cruciale factor, want de journalist weet haast zeker dat Verstappen uiteindelijk de doorslaggevende factor was. 'Toen hij verslagen werd in Bakoe, door zijn eigen teamgenoot nota bene, vogelde hij eindelijk uit hoe hij alles kon finetunen en hoe hij de resultaten het beste kon maximaliseren. Vanaf dat moment werd het verschil met de concurrentie zelfs nog groter, want hij kon de potentie van die auto gewoon vergroten.'
Concurrentie liet steken vallen
Terwijl Red Bull en Verstappen dus alsmaar beter werden, leek de concurrentie juist in een tegenovergestelde situatie te zitten. Ook Hughes merkte al snel op dat de rivalen van de Oostenrijkse renstal er alles aan deden om het gat te dichten, maar de concepten van bijvoorbeeld Mercedes en Ferrari gooiden al snel roet in het eten. 'Het lag volledig buiten de macht van Red Bull, maar Ferrari en Mercedes stuitten al snel op de limieten van hun eigen, weliswaar verschillende concepten.'
Volgens de journalist werd dat de beide teams uiteindelijk fataal, en de poging om het gat met Red Bull te dichten kwam daardoor op een steeds lager pitje te staan. 'Daardoor kwamen ze echt in een constante routine terecht waarin ze telkens hun tekortkomingen op probeerden te lossen, terwijl Red Bull alsmaar sneller werd met hun gebruikelijke ontwikkelingsproces tijdens het seizoen.' Uiteindelijk weet Hughes dat de pech van de concurrentie bij Red Bull juist voor een luxeprobleem zorgde: 'Daar stopten ze juist relatief vroeg met de ontwikkeling van de auto van 2023, want dat konden ze zich gewoon veroorloven.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties