Red Bull-strateeg Schmitz zag fout Ferrari: 'Alleen nog harde en zachte band over' Formule 1
Formule 1

Red Bull-strateeg Schmitz zag fout Ferrari: 'Alleen nog harde en zachte band over'

Red Bull-strateeg Schmitz zag fout Ferrari: 'Alleen nog harde en zachte band over'

Red Bull Racing-strateeg Hanna Schmitz zag Ferrari de fout in gaan door twee stints op de mediums te rijden, waarna er alleen nog de keuze was voor de harde of de zachte band. Dat zorgde voor een dilemma. Bij haar eigen team wist zij dit te voorkomen, door voor de race nog te besluiten de banden bij zowel Max Verstappen als Sergio Pérez van hards te wisselen naar softs. Ze legt uit hoe zij de winnende strategie bepaald heeft.

Tegenover Sky Sports' Any Driven Monday deed Schmitz een boekje open over de strategie die zij voor Red Bull Racing en Verstappen had uitgestippeld, en hoe ze daartoe gekomen is. 'Omdat we uit positie startten, is een van de meer 'klassieke' strategieën om op de hardere band te starten en veel langer door te gaan, vooral omdat inhalen moeilijk is in Hongarije.'

De omstandigheden waren echter niet gunstig voor de harde band, en dus koos het team ervoor om ook alternatieve opties te bekijken. 'We hadden het er voorafgaand aan de race ook vaak over gehad dat als de omstandigheden een beetje vochtig en erg koel zijn, dat we dan de Soft-band als alternatief konden overwegen, gewoon omdat die in die omstandigheden misschien beter zou zijn.'

Aanvankelijk de keuze voor de harde band

Onderweg naar de grid spraken beide coureurs al over matige grip, en dat terwijl ze al op de zachte band reden. 'Vervolgens waren beide coureurs tijdens de ronden naar de grid erg duidelijk over het feit dat ze nauwelijks grip hadden, terwijl ze toch al de soft-band hadden', zo memoreert Schmitz de band waarmee de coureurs naar de startopstelling reden.

Lang werd er gesproken over wat nou de juiste keuze was om de race mee te starten, maar uiteindelijk werd de knoop doorgehakt en werd er gekozen voor het zachtste rubber. 'We hadden er allemaal een lange discussie over - ook met Christian - en besloten om over te stappen op de soft-banden. Er hing ook een beetje regen in de lucht, dus dat was echt de betere band voor die omstandigheden.'

Undercut zorgde voor opwinding

De eerste stint zou erg belangrijk worden voor het team, omdat de keuze voor de zachte band alleen goed kon uitpakken als er ook daadwerkelijk snel posities gewonnen konden worden door het team. 'We vroegen ons echt af of we in die eerste stint genoeg vooruitgang konden boeken om het de moeite waard te maken, maar beide coureurs boekten duidelijk grote vooruitgang.'

Voor Schmitz was de race in Hongarije een echte uitdaging, en dat zorgde dan ook voor opwinding bij haar. Ze kon weer teruggrijpen op de ouderwetse strategieën. 'Ik denk dat het voor een strateeg echt een opwindende race was omdat we veel van de 'klassieke' strategie moesten doen, proberen om de undercuts te laten werken, wat echt opwindend was in vergelijking met een one-stop race of zoiets.'

Ferrari koos verkeerde bandenstrategie voor weekend

Ferrari koos ervoor om op de mediums te starten, en stapte vervolgens nogmaals over naar de gele compound. Daardoor werden ze min of meer gedwongen om over te stappen op de harde of de zachte band. 'Ik denk dat Ferrari op dat moment, omdat ze begonnen op de medium banden en twee sets mediums gebruikten, eigenlijk alleen de harde of de zachte banden over hadden.'

De keuze voor de Italianen was daarom moeilijker, omdat ze of een lange tweede stint moesten rijden op de gele band en dan naar softs, of naar de harde band wisselen die tot dan toe niemand aan de praat kreeg. 'Voor hen was het misschien een lastigere beslissing in die situatie. Gelukkig hadden we, omdat we op de zachte band waren gestart, de twee sets mediums voor de rest van de race, wat uiteindelijk de beste raceband bleek te zijn.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws