Max Verstappen wordt in Mexico veelal geprezen voor zijn stint op de zachte banden, maar Helmut Marko kaart ook aan dat de Nederlander juist extreem sterk presteerde op de mediumbanden. De 'jachthond' van Red Bull Racing leek op weg te zijn naar een tweede plek, totdat de racewinnaar van de 2024-editie roet in het eten gooide.
Carlos Sainz is nog altijd de laatste Grand Prix-winnaar van Ferrari. De Spanjaard wist vorig jaar de Mexicaanse Grand Prix te winnen, voordat hij de transfer maakte naar Williams. Sainz had minder geluk in de auto's van het Britse team. Hij nam al een gridstraf van vijf plekken mee uit Austin en kwam in de eerste bocht in aanraking met Liam Lawson. Vervolgens kampte hij met allerlei problemen in zijn Williams.
Afscheidscadeautje
De race van Sainz eindigde met een spin en een tik in de muur. In het stadiongedeelte, waar hij twaalf maanden eerder nog een van de hoogtepunten uit zijn carrière vierde, mocht hij nu van achter de baanomheining toekijken hoe drie van zijn voormalige teamgenoten het podium betraden: Lando Norris, uit zijn periode bij McLaren, Charles Leclerc, uit zijn periode bij Ferrari, en Max Verstappen, uit zijn debuutjaar bij Toro Rosso.
Marko zag de mooie symboliek ook wel in dat moment terug, maar kon er uiteraard minder van genieten. 'Max was aan een geweldige comeback bezig', vertelt Marko bij de Duitse tak van Sky Sport. 'Hij was gemiddeld zo'n vijf tot zes tienden per ronden sneller en we waren er 100 procent van overtuigd dat hij nog als tweede zou eindigen', deelt de teamadviseur. 'Helaas gaf Sainz nog een laat afscheidscadeautje aan Ferrari.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Onderschatte openingsstint
Verstappen kreeg tijdens en na de race complimenten van Gianpiero Lambiase en teambaas Laurent Mekies vanwege zijn fenomenale stint, maar Marko denkt dat de openingsstint van Verstappen onderschat wordt. 'Hij was ongelofelijk snel voor de mediumbanden', weet Marko. Alle coureurs hadden het lastig op de banden met gele markeringen, waardoor Verstappen in de tweede stint nog twintig seconden kon goedmaken op Leclerc.
Daar staat tegenover dat Verstappen in de eerste stint op die tragere band goed kon meekomen met Lewis Hamilton, de Mercedessen, en Oscar Piastri. 'We wisten dat de winnaar maar één stop zou maken, dat was de succesvolste optie. We stelden die pitstop dus uit, totdat Max bijna vier seconden per ronde inleverde.' Toen Verstappen zijn concurrenten weer groter zag worden in zijn spiegels, trok Red Bull de trekker over en haalde men Verstappen binnen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen kwam als achtste weer naar buiten, maar hield de zachte banden goed in leven. 'Hij leverde een ongelofelijke prestatie op die zachte banden. Hij was niet alleen snel, maar wist de banden ook nog volledig in leven te houden. Helaas liepen we een superspannende finale mis', baalt Marko. Verstappen is desondanks vier punten dichter bij de leider in het kampioenschap komen te staan. De vraag na Marko's uitspraken is dan ook: had Red Bull Verstappen niet enkele ronden eerder binnen moeten halen?
Red Bull past aanpak aan
Marko sloot af met enkele woorden over de titelstrijd en de rijderskeuze. 'Wij hebben het voordeel dat we al onze aandacht kunnen vestigen op Max', zo stipt hij het contrast met McLaren aan, waar Lando Norris nu één punt voor Oscar Piastri staat. Red Bull wil dan ook geen afleidingen meer, en laat Yuki Tsunoda en Liam Lawson langer wachten. 'Alles wordt nu naar achteren geschoven, inclusief de rijderskeuze voor Racing Bulls, want alle focus ligt nu op Max. We zien dat alles op 100 procent moet functioneren, en we kunnen ons geen tweede fout met de afstelling veroorloven.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties