Wat doe je nu in een vrij weekend als je de kersverse vader van een dochtertje bent, en je de hele planeet afreist als viervoudig wereldkampioen in de Formule 1? Precies, dan ga je op weg naar de Nordschleife om een extra rijbewijs te halen. Max Verstappen is zich voor aan het bereiden op races in GT3-auto's, en kreeg op het legendarische Duitse circuit les van Andreas Gülden, die duidelijk de dag van zijn leven heeft meegemaakt.
Verstappen hoopte na zijn eerdere avontuur als Franz Hermann erop dat het niet bekend zou worden dat hij dit weekend zijn A-licentie wilde behalen op de Nordschleife, maar dat was uiteraard ijdele hoop. F1Maximaal.nl en Auto, Motor, und Sport ontdekten als eersten dat Verstappen in de schoolbankjes zou kruipen, en dat zorgde ervoor dat de tribunes op het laatste moment nog bijgebouwd moesten worden op De Groene Hel. Zo'n 50.000 fans kwamen naar de verrichtingen van de Limburger kijken.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Als je een kaartje koopt voor de Nürburgring Langstrecken-Serie (NLS), krijg je automatisch ook toegang tot de grid. Zoals op bovenstaande beelden te zien is, leidde dit tot een enorme drukte. Verstappen was uiteindelijk met zijn eigen beveiliger naar de Nordschleife afgereisd, die flink aan het werk moest om Verstappen enige ruimte te gunnen.
Rijles voor (of van) Verstappen
Het liefst had Verstappen natuurlijk meteen op het hoogste niveau meegereden, maar zo werkt het op de Nordschleife niet. Alle coureurs moeten eerst hun licentie halen, en daarbij wordt geen uitzondering gemaakt voor coureurs met een indrukwekkend cv. Verstappen maakte daar geen enkel probleem van en werkte gewoon alle stappen af om zijn licentie te krijgen, en kreeg dus eerst theorieles.
Het Duitse circuit deed wel haar best om Verstappen zoveel mogelijk te helpen. Zo hoefde Verstappen een briefing voor maar liefst 400 coureurs op zaterdagochtend om 07:30 uur niet bij te wonen. Verstandig, want daarmee zorgde de organisatie ervoor dat de andere 399 coureurs de aandacht gevestigd hadden op de instructeur, en niet op een andere deelnemer. Verstappen kreeg in de vrachtwagen van Lionspeed GP, het team waar hij voor uitkwam, een persoonlijke uitleg van Andreas Gülden.
Gülden verzorgde daarna ook de verdere begeleiding van Verstappen. De Limburger moest rondenlang achter zijn instructeur aanrijden op het circuit. Dat deed Verstappen in de Porsche Cayman GT4 CS, die ook nog teruggeschroefd was van zo'n 430 pk naar 300 pk. Gülden reed in een AMG-Mercedes voor Verstappen. 'Het was fantastisch om een paar ronden voor de wereldkampioen te rijden', glundert Gülden in gesprek met De Telegraaf.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'We waren aan het dollen over de radio'
Gülden wist dat zijn leerling wel over het nodige talent beschikte en moest dus aan de bak. 'Gelukkig had ik veel meer vermogen, anders was het misschien niet gelukt', zegt hij over het rijden voor de wereldkampioen. 'We hadden contact via de radio. Ik heb hem wat tips gegeven, maar op het einde waren we ook een beetje aan het dollen', zo beseft Gülden dat Verstappen veel van zijn tips ook niet meer nodig had.
'Hij reed op slicks en ik op enorme straatbanden en ik was echt enorm aan het pushen. Dat vond Max grappig, en ik denk dat hij het ook wel waardeerde', grinnikt Gülden. Verstappen mocht na zijn rondjes achter de instructeur meedoen aan een kwalificatie en een race in de GT4-auto. In de kwalificatie blonk Verstappen uit in de regen en in de race bleef hij vooral ook uit de problemen, wat noodzakelijk was om zijn Nordschleife-rijbewijs te halen.
'Prachtig om hem te zien lachen'
Verstappen voldeed aan alle vereisten en heeft zijn licentie nu op zak. In Duitsland is men Verstappen vooral dankbaar voor het respecteren van het opgezette licentiesysteem om het gevaar op de Nordschleife enigszins te kunnen beperken. 'Het is geweldig om Max hier te zien', glundert Gülden. 'In het busritje over het circuit oogde hij heel geïnteresseerd. Hij vroeg naar de lijnen die hij in de regen kon rijden, en ik kon hem wat vertellen over de verschillende types asfalt en de vlagsignalen, die anders zijn dan in andere raceklassen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Gülden zag vooral ook de racefanaat terug in Verstappen. 'Ik denk dat we wel wat van elkaar hebben geleerd', concludeert de Duitser. 'Hij is echt een hele aardige gast, en ook een enorme liefhebber. Het is prachtig om hem te zien lachen achter het stuur, terwijl hij op het mooiste circuit ter wereld rijdt.' Het gecombineerde circuit van de Nürburgring en de Nordschleife is zo'n 24 kilometer lang.
'Ik ben echt enorm onder de indruk van Max', vervolgt Gülden. 'Natuurlijk ben ik onder de indruk van zijn kwaliteiten in de auto, maar daar bestond al geen twijfel over. Ik ben ook onder de indruk van zijn ambitie en zijn interesse. Hij is zo ongelooflijk gefocust. Het was voor mij een eer om eventjes met hem samen te mogen werken. Hij is een echte wereldkampioen en een echte racer', sluit Gülden af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties