George Russell is de voorzitter van de coureursvakbond, en heeft dus bovengemiddelde interesse in alles wat zich bij de FIA afspeelt. De Mercedes-coureur reageerde dan ook uitgebreid op de laatste ontwikkelingen, waaronder de mogelijke kandidatuur van Carlos Sainz senior als FIA-president. Verder reageerde de 27-jarige op het uitje van Max Verstappen als Franz Hermann.
De FIA baarde afgelopen winter opzien met de nodige nieuwe regels omtrent schelden. Coureurs riskeerden hoge boetes bij verkeerd taalgebruik en zelfs langdurige schorsingen. Na de Grand Prix van Miami besloot FIA-president Mohammed Ben Sulayem om zich iets minder hard op te stellen. De boetebedragen zijn verlaagd, en er wordt nu onderscheid gemaakt tussen taalgebruik op het circuit en in de FIA-persconferenties.
Russell wil niet juichen
In gesprek met de aanwezige media, waaronder F1Maximaal.nl, geeft Russell aan dat hij niet al te enthousiast wil reageren op het bijdraaien van de FIA. 'Deze regel had sowieso nooit ingevoerd moeten worden. De situatie is nu teruggedraaid, want de regel was sowieso al ronduit belachelijk', vindt de Engelsman. 'We zijn er blij mee dat dingen teruggaan naar hoe ze moeten zijn, maar deze regel had nooit mogen bestaan, dus het voelt vreemd om nu dankbaar te moeten zijn voor deze veranderingen.'
De GPDA stuurde afgelopen jaar ook een open brief naar de FIA, maar heeft daar weinig mee bereikt. 'We hebben nog altijd geen enkele reactie gekregen van hooggeplaatste werknemers van de FIA', deelt de nummer vier uit het kampioenschap, die ook niet snapt waarom de FIA de coureurs negeert. 'Het blijkt lastiger te zijn dan het zou moeten zijn. We hebben allemaal onze meningen gedeeld. Je wil wel graag bereidheid zien om te praten bij de andere partij. Wij willen het gesprek aangaan, maar dat moet van twee kanten komen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Concurrentie voor Ben Sulayem
Het lijkt er steeds meer op dat Mohammed Ben Sulayem binnenkort concurrentie krijgt voor de FIA-presidentsverkiezingen in december. Carlos Sainz senior, de vader van, overweegt serieus om zich kandidaat te stellen. 'Carlos senior is iemand, die enorm gerespecteerd wordt in de autosport, niet alleen in de Formule 1 of de rallysport. Hij heeft zoveel ervaring in deze wereld, dus hij zou een geweldige kandidaat zijn. Als ik er goed over nadenk, zou het heel logisch zijn als hij ervoor gaat.'
'Totaal niet', luidt de reactie van Russell op de stelling dat er mogelijk sprake is van belangenverstrengeling, aangezien Carlos Sainz junior in de Formule 1 rijdt. 'Als FIA-president maak je de regels. Tot niet lang geleden was de FIA-president ook niet zo zichtbaar. We wisten wel dat Jean Todt de FIA-president was, maar je werkt op de achtergrond. Ik zie daar dus geen conflict. Ik denk dat het alleen maar gunstiger is dat Carlos als coureur kan delen wat zich in het wereldje afspeelt. Carlos senior heeft heel veel kennis van de autosport, dus dit kan een briljant recept zijn.'
Russell reageerde verder ook op de richtlijnen voor het racen, nadat de Mercedes-coureur afgelopen jaar een van de mannen was, die om wijzigingen vroegen. Ondanks meerdere controversiële momenten in de afgelopen races is Russell tevreden over de huidige situatie. 'Ik denk dat het nu goed is. We willen graag zien dat er hard geracet wordt. Ik heb nog geen incidenten gezien waar ik het mee oneens was. Ik denk dat de richtlijnen nu vrij goed zijn', meent Russell.
Uitje van Verstappen
Op de mediadag ging het ook veel over het uitje van Max Verstappen op de Nordschleife. De Nederlander testte een dag in een GT3-auto met Franz Hermann als pseudoniem. George Russell geeft desgevraagd aan dat hij ook graag zo'n testdag zou afwerken. 'Ik heb het hier heel vaak over gehad met Toto, om eerlijk te zijn. Ik zou dit dolgraag doen. Ik zou mijn schema graag omgooien om ervoor te zorgen dat ik meer kan racen', zo maakt Russell duidelijk dat hij nu te veel sponsorverplichtingen heeft. 'Ik houd namelijk van racen. Ik heb afgelopen winter ook heel veel geracet op de Nordschleife op iRacing', zo geeft hij aan ook steeds serieuzer bezig te zijn met het simracen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Ik wil graag meer van dit soort dingen doen', gaat Russell verder. 'Dat is wel heel lastig als je zoveel sponsorverplichtingen hebt buiten het racen om. Je moet ook veel reizen, en je hebt simulatordagen en vergaderingen met het team. Het helpt wel als je je eigen privévliegtuig hebt. Dan kom je wat sneller bij je bestemming aan', lacht Russell. Verstappen heeft al enkele jaren een privéjet, en ruilde zijn vervoermiddel afgelopen winter in voor een groter exemplaar, waarmee hij ook de overzeese races kan bereiken.
'Ik zou graag in mijn weekenden racen. Toto en ik zouden samen naar de Nordschleife gaan. Hij was twintig jaar geleden bezig met een recordronde, totdat hij een lekke band kreeg en zijn ribben brak, maar we gaan dit zeker een keer doen', belooft Russell. De komende weken zal daar echter weinig tijd voor zijn, aangezien de Formule 1 weer voor de volgende triple header staat.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties