George Russell klonk nogal verhit op de boordradio tijdens de Grand Prix van Mexico en is na afloop niet van visie veranderd. De Brit zag Max Verstappen door het gras gaan en vervolgens nog een keer over de schreef gaan in gevecht met Lewis Hamilton, maar Verstappen kreeg geen straf. In de ogen van Russell was dat niet eerlijk en dat vindt hij nog steeds.
fer
Verstappen haalde de Mercedes-coureur bij de start in. Vóór bocht 1 kreeg hij Russell al te pakken. De viervoudig wereldkampioen werd vervolgens op de kerb gedrukt toen hij aan de buitenkant zat, waardoor de auto instabiel werd. Hij koos eieren voor zijn geld en ging rallyend door bochten 1 en 2, waarna hij weer op het asfalt kwam. Hij liet de twee Ferrari's erlangs en sloot weer aan, in de juiste volgorde. Volgens Russell was dat niet voldoende.
Op de boordradio herhaalde hij dat Verstappen een straf had moeten krijgen. Later liepen de frustraties nog hoger op toen Russell plekken verloor in gevecht met Verstappen en Hamilton en Verstappen opnieuw geen straf kreeg. 'Het was heel ongelukkig hoe de race verliep', stelt Russell bij de aanwezige pers. 'Ik was natuurlijk erg boos na ronde één, want ik vond het niet kunnen wat er bij een aantal coureurs gebeurde. Ik vond het niet eerlijk voor Lewis', geeft hij aan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Ik vond het extreem oneerlijk wat er gebeurde in zijn race, maar dat had dan weer effect op mij. Daarna zat ik in een positie waarin ik eigenlijk niet had moeten zitten', refereert Russell naar het moment waarop Hamilton bocht 4 afsneed, Verstappen verdedigde ten opzichte van Russell, waardoor Russell weer wijd ging. Op dat moment glipte Oliver Bearman erlangs en wist Kimi Antonelli zijn teamgenoot in te halen.
Hand in eigen boezem
Russell was echter overtuigd dat hij sneller was dan Antonelli, en verzocht het team meerdere keren om ze van positie te laten wisselen. De ingenieur van Russell wilde dat hij de temperatuur van de auto onder controle zou brengen, wat meer frustratie opleverde. 'Natuurlijk analyseren we elke race en na veel races concludeer je dat je dingen beter of anders had kunnen doen', gaat Russell verder. 'In dat moment, met de adrenaline van mezelf en het team, probeer je eerlijk te zijn naar beide coureurs.'
Hij weet dat dat niet makkelijk is, en dat het in eerste instantie niet de bedoeling was dat het zo ver zou komen. 'Het is altijd makkelijk om achteraf te zeggen wat we anders hadden moeten doen. De waarheid is dat ik gewoon moet zorgen dat ik mezelf niet meer in een positie breng waar ik me zorgen over moet maken', zegt de Brit. Hij wil zich focussen op het sprintweekend in Brazilië. In 2022 won hij zijn eerste race op het circuit in São Paulo.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Constructeurskampioenschap
Voor Mercedes staat er bovendien nog genoeg op het spel. Vanwege de prestaties van Verstappen wist Red Bull Racing in te lopen in het constructeurskampioenschap. Momenteel staat Mercedes één punt achter Ferrari, en hebben de Silver Arrows een voorsprong van negen punten op Red Bull. De strijd om P2 ligt dus nog volledig open. 'Red Bull zit net achter ons, wij zitten net achter Ferrari. We nemen het race voor race. Het is te close om een raceweekend in te gaan met verwachtingen', weet Russell.
De verschillen tussen de teams zijn dit jaar sowieso klein, en gaat het om een tiende of zelfs nog minder. 'Dat is het verschil tussen een podium of geen podium. Ik zou graag denken dat we één of twee kansen hebben tussen nu en het einde van het seizoen om een zege te pakken. Ik denk dat Vegas duidelijk een race is die we al hebben aangemerkt waar we competitief zullen zijn. Alsnog race ik op dezelfde manier tegen iedereen. Misschien in Abu Dhabi eerlijk gezegd, als er een titel op het spel staat', knipoogt hij.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties