pirelli-williams-carlos-sainz-gp-nederland-2025-vrijdag-3 Formule 1
Formule 1

Sainz vindt dat hij een doorbraak in de Formule 1 geforceerd heeft: 'Dit is eerste keer'

pirelli-williams-carlos-sainz-gp-nederland-2025-vrijdag-3

Carlos Sainz vindt dat er sprake is van een doorbraak in de Formule 1. Hij heeft immers zijn gram gehaald na de Grand Prix van Zandvoort. Hij kreeg aanvankelijk een tijdstraf van tien seconden en twee strafpunten op zijn licentie na een incident met Liam Lawson. De Williams-coureur ging echter in beroep, waarna de opgelegde straf werd ingetrokken. Sainz eindigde alsnog als dertiende, aangezien hij meer dan tien seconden achter Lawson finishte.

Bij onder andere F1Maximaal.nl kreeg Sainz de kans om het hele verhaal toe te lichten. 'Ik had het lastig met de hele situatie. We waren ervan overtuigd dat we een punt hadden. Toen ik na de race met de stewards sprak, stonden ze open voor mijn redenering. Ik merkte dat ze zich realiseerden dat het oordeel mogelijk niet volledig terecht was. Het is een positieve stap dat we de discussie met de FIA konden hervatten. Het is een goed teken dat zowel de straf als de strafpunten zijn ingetrokken.'

Sainz vond deze situatie zwart-wit

Het heeft hem uiteindelijk geen WK-punten opgeleverd, maar volgens Sainz is er wel een onrecht rechtgezet. De vraag is nu of dit soort herzieningen in de toekomst vaker zullen plaatsvinden. 'Ik beweer niet dat elke situatie identiek is. Het is echter goed dat er in duidelijke gevallen mechanismen bestaan om beslissingen te herzien. In andere situaties komt het mogelijk aan op interpretatie, maar dit was zwart-wit. Het was zó duidelijk dat er nooit een straf opgelegd had mogen worden voor wat er in Zandvoort is gebeurd. Dat was voldoende om het gesprek opnieuw te openen en recht te zetten wat er fout was gegaan.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

carlos sainz williams testdag 2 bahrein 2025 3jpg
Sainz legt het verschil uit tussen een richtlijn en een regel.

Weet Sainz nu ook beter welke regels hij in de toekomst moet volgen? 'We mogen niet vergeten waar het woord ‘richtlijnen’ voor staat. Een richtlijn is geen regel. Er is geen enkele regel die zegt dat ik in de bocht niet aan de buitenkant mag inhalen. Het is een richtlijn, geen vaste regel: Zandvoort is daar het perfecte voorbeeld van. Er is niets mis met een actie aan de buitenkant, zolang je geen crash veroorzaakt. Eerlijk gezegd denk ik niet aan richtlijnen, maar doe ik wat ik als fair beschouw. Als je weet dat je niets fout hebt gedaan, moet je je gezond verstand gebruiken.'

Sainz wil elke race dezelfde stewards

Naast de inhoud van de beslissingen, is het volgens Sainz soms ook lastig om inzicht te krijgen in het tijdstip waarop die beslissingen worden genomen. 'Ik weet niet hoe ze elke situatie aanpakken. Er is behoorlijk wat druk vanuit coureurs en media om de uitslag direct na de race te kennen. Dat is wellicht iets om over na te denken. Als je steeds met dezelfde ‘scheidsrechters’ zou werken, zou je weten of ze bij een bepaald incident direct tot een oordeel komen of niet. Als je bij elke race met andere stewards te maken hebt, is het lastig te voorspellen of er snel een beslissing volgt.'

Dit is in feite een pleidooi voor het aanstellen van fulltime stewards in de Formule 1, zodat dezelfde personen verantwoordelijk zijn bij elke Grand Prix. Sainz vindt in elk geval dat hij iets historisch heeft bereikt in de autosport. "Voor mij is dit wel een doorbraak, want dit is de eerste keer dat een right of review is geaccepteerd. Ik heb het eerder al geprobeerd, maar het lukte nooit. Dit toont aan dat het mechanisme bestaat met een reden. Ik ben blij dat we hier gebruik van hebben kunnen maken.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws