Sainz: 'We zijn helaas niet competitief, het was een zware dag voor het team' Formule 1
Formule 1

Sainz: 'We zijn helaas niet competitief, het was een zware dag voor het team'

Sainz: 'We zijn helaas niet competitief, het was een zware dag voor het team'

Ferrari-coureur Carlos Sainz is niet op de best mogelijk wijze begonnen aan zijn Grand Prix-weekend in Nederland. De Spanjaard sloeg de eerste vrije training over, en hield in de tweede sessie alleen de beide Haas-coureurs en de al vroeg gecrashte Daniel Ricciardo en Oscar Piastri achter zich. Sainz vreest dus voor een moeilijk weekend, en denkt dat Ferrari flink moet verbeteren om een goed resultaat te kunnen pakken.

Elke coureur moet minimaal eenmalig de eerste vrije training uitzitten om een rookie de kans te bieden, behalve natuurlijk de debutanten dit seizoen: Piastri, Logan Sargeant, en Nyck de Vries. Sainz is van de zeventien coureurs die hun plekje een keer moeten opgeven dus de eerste. De gelukkige was Robert Shwartzman, die in de eerste trainingssessie niet verder kwam dan de voorlaatste tijd. 'Ja, ik moest wat langer wachten. Dat is nu eenmaal hoe het is met de regels in de eerste vrije training', zei Sainz bij F1TV na afloop van de vrijdag. 'We hebben in ieder geval met Robert (Shwartzman, red.) en Charles (Leclerc, red.) wat aerodynamische tests kunnen doen in de ochtend.'

Sainz kreeg vandaag dus maar een uurtje de tijd om te rijden. 'Toen ik 's middags in de auto stapte, was het natuurlijk geen makkelijke sessie. Het is nooit makkelijk om op een circuit als Zandvoort weer op snelheid te komen, maar gelukkig lukte dat al snel', zo is hij wel tevreden over zijn eigen niveau. Datzelfde geldt niet voor de prestaties van zijn team. 'We zijn helaas niet competitief tot nu toe. We moeten extra rondetijd weten te vinden, en meer neerwaartse druk en balans. Vandaag was een zware dag voor het team.'

Ferrari heeft het lastig op bochtige circuits

Erg verrast is Sainz niet door de zwakke vorm van zijn team: 'We zagen in Hongarije een vergelijkbaar patroon. Als we naar circuits gaan met meer downforce, kunnen we blijkbaar niet zoveel downforce toevoegen als een aantal andere teams, als er naar de grotere achtervleugels gewisseld wordt', analyseert de Spanjaard. 'We moeten gaan uitzoeken waar dat door komt, dus we hebben nog het nodige huiswerk, om te ontdekken waarom we op dit soort circuits met meer downforce meer glijden dan de anderen.'

'We kunnen hiervan leren voor morgen en zorgen dat het iets beter wordt, maar we stonden vandaag ook gewoon zestiende', zo geeft Sainz aan dat het eigenlijk veel beter moet om een goed resultaat te kunnen pakken. 'Als we morgen en zondag voor het podium willen vechten, moeten we een grote stap zetten qua performance. Vandaag wisten we de ronde nog niet aan elkaar te knopen, en ik heb maar één sessie gereden, dus er is zeker nog marge voor verbetering, maar als je naar Hongarije kijkt, moesten we ook vechten om Q3 te halen, dus dat kan hier weer zo zijn, zeker aangezien het veld heel erg dicht bij elkaar ligt.' Sainz miste dit seizoen alleen in Hongarije Q3, waar de Spanjaard zich als elfde kwalificeerde.

Verstappen is de torenhoge favoriet voor de zege in Zandvoort! Pak 50x of 100x je inzet als Verstappen wint! Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws