Red Bull Racing is intussen een bekend gezicht op de grid, ook omdat het natuurlijk al talloze kampioenschappen op zijn naam heeft staan. Ralf Schumacher ziet echter in dat de Oostenrijkse renstal momenteel aardig chaotisch is. De Duitser denkt dat het vertrek van vele figuren te maken heeft met het opstappen van Helmut Marko. Daarbij heeft Schumacher ook zijn woordje klaar over Pierre Waché en Oliver Mintzlaff. Schumacher staat bekend als een uitgesproken persoon, zo laat hij zich met grote regelmaat uit over
Max Verstappen. Vaak gaat het over de toekomstplannen van de Nederlander, maar soms ook over zijn kwaliteiten. Red Bull Racing komt met updates naar Oostenrijk, en dit zou volgens de Duitser nog weleens verschil kunnen gaan maken. "Ik kan me voorstellen dat de verwachtingen voor de Red Bull Ring heel hoog zijn, omdat daar alles nieuw zou moeten komen", zo begint hij bij
Backstage Boxengasse.Verstappen en Red Bull komen compleet anders voor de dag in Oostenrijk
Verstappen gaat volgens Schumacher met een compleet andere bolide te maken krijgen. "In feite zou de auto aerodynamisch worden herzien, maar ook duidelijk lichter worden. Er wordt gesproken over zo’n acht kilo gewichtsbesparing met het nieuwe chassis", legt hij stellig uit. "Dat zou al goed zijn voor ongeveer twee tienden, en die zijn natuurlijk ontzettend belangrijk. Maar het volgende probleem is de bestuurbaarheid van de auto. Nu kun je zeggen dat die op de Red Bull Ring niet zo’n grote rol speelt, omdat je daar niet heel veel over de kerbstones rijdt", aldus Schumacher.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Red Bull hoopt een grote stap te maken in Oostenrijk.
De
RB22 zou goed uit de verf moeten komen in Oostenrijk. "Daardoor zou de auto daar in principe beter moeten zijn. De lange rechte stukken passen bovendien goed bij de efficiënte Red Bull", stelt hij. Verstappen kan ook een fundamentele rol gaan spelen in Oostenrijk, want Schumacher ziet een uitzonderlijke kwaliteit bij de Limburger. "Max Verstappen kan goed omgaan met weinig vleugel. Dat betekent dat ze daar echt een goede kans hebben. Maar ik denk dat de tendens dan duidelijk wordt", stelt hij.
Maken of breken voor Waché
Schumacher ziet echter een cruciaal moment voor ontwerper Pierre Waché. "Als Pierre Waché erin slaagt om op de Red Bull Ring een volledig vernieuwde auto neer te zetten, en ze rijden vooraan mee en komen duidelijk dichterbij, dan denk ik dat het vertrouwen van Max in het team weer groot zal zijn", aldus de voormalig Formule 1-coureur. "Dat geldt natuurlijk ook voor de leidinggevenden, zoals Marc Mateschitz, die dit blijkbaar tot topprioriteit heeft gemaakt en zelf met Max Verstappen heeft gesproken", verklaart de Duitser.
Waché staat op een belangrijk punt, want Schumacher denkt dat het ook de andere kant op kan vallen. "Ik denk dat dit een belangrijk weekend wordt voor Pierre Waché", zo begint hij. "Als het niet raak is, dan kan ik me voorstellen dat er op dat niveau ook iets gaat gebeuren", zo vreest Schumacher voor de Fransman. Wat er dan zou gebeuren, dat is niet helemaal duidelijk, maar het is in ieder geval wel duidelijk dat de druk er flink op staat bij de Oostenrijkse renstal.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Waché staat voor een belangrijk weekend.
Schumacher ziet hierbij het vertrek van Helmut Marko als een cruciale factor. "Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: het is Dr. Marko die die rol altijd had. Hij stond duidelijk voor het team, maar ook voor de coureurs. Hij nam altijd een helder standpunt in en gaf informatie. Daar lag uiteindelijk een groot deel van zijn waarde", zo legt hij uit. "Ik denk dat dat precies is wat nu ontbreekt. Hij ving achter de schermen ook van alles op, regelde dingen en zocht mensen voor bepaalde functies. Dat mag je allemaal niet vergeten", aldus Schumacher.
"Dat ontbreekt nu allemaal. En natuurlijk is er sinds het overlijden van Dietrich Mateschitz een nieuwe concernstructuur gekomen. Voor het concern is dat allemaal prima, maar iemand als Dr. Helmut Marko of
Christian Horner verliezen, al die mensen die meer dan twintig jaar hebben samengewerkt, dat doet iets met een bedrijf", zo benadrukt hij. Hierbij deelt hij een sneer uit aan Oliver Mintzlaff. "Dan kan Oliver Mintzlaff het allemaal nog zo goed doen, maar hij mist simpelweg de ervaring in de Formule 1", zo sluit Schumacher af.