De Grand Prix van België zou om 15:00u van start gaan, maar er ligt momenteel te veel water op de baan om de race te laten beginnen. Er is een formatieronde gereden achter de safetycar, waarna de coureurs feedback gaven aan hun ingenieurs over de zichtbaarheid op de baan. De spray van een andere auto is vaak het probleem op Spa-Francorchamps.
Lando Norris was de eerste auto achter de safetycar en liet Will Joseph op de pitmuur van McLaren weten dat hij het al lastig had. 'Ik kan me voorstellen dat de mensen hierachter er nog veel meer last van hebben', zei hij. Inderdaad, de Formule 1-auto's gooien zoveel water omhoog, dat het richting bocht vijf onmogelijk is om wat te zien. Ook Charles Leclerc sloot zich bij die mening aan, wat ook wel logisch is gezien zijn afstellingen.
Op de hoogte blijven van alles? Volg ons liveblog!
Niet alle teams hebben zich goed voorbereid op een regenrace, waardoor een aantal coureurs de dupe zullen worden van een afstelling met weinig downforce. Max Verstappen vond het stom dat de wedstrijdleiding de startprocedure afbrak en niet besloot om de safetycar door te laten rijden. 'Ze zijn veel te voorzichtig. We kunnen beter wat ronden achter de safetycar gaan rijden', stelde de viervoudig wereldkampioen voor, om het water 'van de baan' te rijden.
Meer regen komt eraan
Het is de hele dag al regenachtig op het circuit in de Belgische Ardennen, waardoor de Formule 3-race na twee ronden achter de safetycar al werd afgelast. De Formule 2-race was enigszins chaotisch, maar ging wel door. Het doet een beetje denken aan de taferelen van 2021, waarin de Formule 1 meerdere keren van start probeerde te gaan, maar het telkens te nat was om de race daadwerkelijk voort te zetten. Uiteindelijk werden er genoeg ronden verreden achter de safetycar om halve punten uit te delen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen had liever gezien dat ze op de baan mochten blijven. 'Dit is een beetje stom, we moeten gewoon wat rondjes rijden. Jezus, ze zijn veel te voorzichtig', mopperde Verstappen tegenover ingenieur Simon Rennie. 'Nu komt er meer regen aan, en dan duurt het drie uur voordat we van start kunnen.' De analisten die commentaar geven bij diverse F1-zenders hebben mooi uitzicht over het circuit en zien dat het met bakken uit de hemel komt.
Pirelli waarschuwde
Ook F1Maximaal.nl is aanwezig in België en meldt dat er een harde bui viel. Achter behoorlijk donkere wolken lijkt het wel weer op te klaren, de vraag is alleen hoe snel dat gaat gebeuren. Pirelli-topman Mario Isola waarschuwde op zondagochtend al voor het scenario waarin de race afgelast kan worden. 'Het probleem is vaak de zichtbaarheid. Niemand wil dan risico's nemen, al helemaal niet op een snel circuit als Spa', zei de Italiaan.
'Als de race zal plaatsvinden onder gelijke weersomstandigheden als de Formule 2, dan is er een kans op een race', aldus Pirelli. Spa-Francorchamps heeft in het verleden al een paar levens geclaimd in nare ongelukken. Isola zou het meer dan correct vinden als de race wordt afgelast als het te gevaarlijk is. Momenteel is het lastig in te schatten wanneer het droog wordt, maar tegen 15:45u moet het beter worden, vanaf 16:00u zelfs droog.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties