McLaren domineerde alle sessies met één-tweetjes, waarbij Charles Leclerc telkens als nummer drie uit de bus kwam. Uiteindelijk was het echter diezelfde Leclerc die Oscar Piastri en Lando Norris wist af te troeven in de strijd om poleposition. Andrea Stella stelt dat het met de omstandigheden te maken had, maar benadrukt daarbij dat Leclerc zijn positie zeker verdiend heeft.
Elke sessie eindigde met twee McLarens bovenaan de tijdlijsten. Tweemaal was het Norris gevolgd door Piastri en tijdens de derde vrije training lukte het de Australiër om zijn teamgenoot voor te blijven. Leclerc was consistent met drie derde plaatsen. Tijdens de kwalificatie wist hij echter te verrassen. Er werd vanuit gegaan dat de McLarens tegen elkaar zouden strijden om de beste startplek. Maar zoals het gezegde luidt: Als twee honden vechten om een been, gaat er de derde mede heen. En het was inderdaad Leclerc die uiteindelijk op pole staat.
McLaren had pijlen op de voorste startrij gericht
Voorafgaand aan de kwalificatie was er bij McLaren de indruk dat het tussen Norris en Piastri zou gaan, zoals regelmatig het geval was gedurende het 2025-seizoen. Ook toen de kwalificatie al begonnen was heerste het vertrouwen dat het waarschijnlijk wederom een voorste startrij met twee McLarens ging worden. 'Gezien de prestaties van de auto tijdens de training en in Q1 en Q2 probeerden we zeker de eerste startrij te veroveren', bevestigt Stella in een interview met Sky Sports na afloop van de kwalificatie.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

McLaren kwam van een koude kermis thuis, al staat het er met een tweede en derde plek niet slecht voor. Waar het dan aan gelegen heeft? Stella meent dat het de omstandigheden waren die het zijn coureurs lastig maakten. 'Vandaag waren de omstandigheden erg vreemd en sterk afhankelijk van de wind', legt hij uit bij Sky Sports. De teambaas vermoedt dat de renstal daar haar kans op een één-tweetje verloor. 'Daar hebben we een beetje de prijs voor betaald', moet de Italiaan vaststellen.
Poleposition Leclerc dubbel en dwars verdiend
De oud-engineer, die bij uitgerekend Ferrari samenwerkte met onder anderen Fernando Alonso, vermoedt dat het weer invloed had op de rijstijl van zijn coureurs. 'Ik denk dat onze coureurs misschien wat voorzichtig waren, omdat je nooit wist hoeveel grip je zou hebben', verklaart Stella. Volgens de teambaas heeft het team daar kostbare tijd verloren. 'We gingen vier tienden langzamer, terwijl Leclerc sneller ging', concludeert Stella. Met deze vier tienden hadden de oranje bolides ruim voor Leclerc en de rest van het veld gestaan, maar of dat daadwerkelijk gelukt zou zijn, zullen we nooit weten.
De prestatie van Leclerc was behoorlijk verrassend, gezien de dominantie die McLaren het hele weekend vertoonde. Leclerc was telkens derde, maar leek nooit echt een grote dreiging te zijn voor het team uit Woking. Dat was hij dus wel. Teamgenoot Lewis Hamilton vloog er al tijdens Q2 uit, maar de andere Ferrari-coureur haalde Q3 en kwam als een duveltje uit een doosje op P1 terecht. Stella kan niet om de Monegask en zijn topprestatie heen. 'Hij verdiende de poleposition', sluit de Italiaan het interview af met een compliment aan de concurrent.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties