McLaren maakte na afloop van de race op Silverstone al duidelijk dat ze het niet eens waren met de straf voor Oscar Piastri. Het team heeft echter geen protest aangetekend, aangezien ze alsnog met een één-twee over de streep kwamen. Piastri kreeg die straf omdat hij hard remde toen de safetycar naar binnen wilde gaan, en de stewards dat gevaarlijk vonden.
Het incident schepte tevens wat verwarring, omdat George Russell in Canada geen straf kreeg, maar Piastri juist wel. Hij kreeg tien seconden, wat direct betekende dat hij de zege zou verliezen aan teamgenoot Lando Norris. In beide gevallen reed Max Verstappen erachter. De stewards besloten in Silverstone wel een straf uit te delen, omdat Piastri's remactie 'anderen in gevaar bracht', en omdat het gebeurde toen de lampen van de safetycar al uit waren.
De remdruk van de actie was 60 psi, waardoor hij van 218 kilometer per uur naar 52 ging. 'Ik moet zeggen dat de straf nogal zwaar overkomt', zegt Stella na afloop tegen de schrijvende pers. 'Er zijn een paar factoren waarmee we graag hadden gezien dat de stewards rekening hadden gehouden', vervolgt hij. 'Ten eerste werd de safetycar nogal laat naar binnen geroepen, waardoor hij niet de tijd kreeg om de wedstrijd weer opnieuw te starten.'
Klachten van concurrenten
Stella wijst tevens naar de omstandigheden op de baan op dat moment. Het was nat en koud, waardoor het logisch was dat Piastri zijn banden en remmen wilde opwarmen. 'Dat was een situatie die gold voor iedereen', klinkt de teambaas van McLaren. In zijn volgende punt lijkt hij naar de boordradio van Verstappen te wijzen. 'We zullen ook kijken of de andere concurrenten de situatie erger hebben laten lijken dan het was', legt Stella uit.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'We weten dat sommigen de neiging hebben om te overdrijven door aan te geven dat anderen ernstige overtredingen zijn begaan, terwijl dat helemaal niet zo was', aldus de Italiaan. Verstappen verbaasde zich over het moment, want hij vond het opvallend dat het alweer gebeurde. Piastri beweerde overigens dat hij het onder de safetycar ook deed, maar dat hij daarvoor niet werd bestraft. Hij wees ook naar het incident in Canada.
Nog wat dingen bekijken
Het verschil met wat er in Canada gebeurde, was overigens ook dat het gebeurde terwijl gele vlaggen geldig waren. Sinds het 2025-seizoen leggen de regels uit dat de delta-tijd dan leidend is, en de afstand tot de safetycar flexibeler beoordeeld wordt. Bovendien waren de lampen op de safetycar nog aan, omdat de race onder de safetycar eindigde. In Silverstone was dat niet het geval. 'Er zijn dus een aantal dingen die we moeten bekijken', vindt Stella.
'De straf hebben we nu geïncasseerd en we gaan verder', sluit hij af. Piastri werd daardoor tweede, maar behoudt de leiding in het kampioenschap met 234 punten. Vanwege zijn zege staat Norris er wel maar acht punten achter. In het constructeurskampioenschap loopt McLaren makkelijk weg van de andere teams. Verstappen spinde na het incident achter de safetycar, maar werd nog wel vijfde, waarmee hij aan schadebeperking deed.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties