Terugblik | De eerste officiële Grand Prix die startpunt van rijke F1-historie markeerde Formule 1
Formule 1

Terugblik | De eerste officiële Grand Prix die startpunt van rijke F1-historie markeerde

Terugblik | De eerste officiële Grand Prix die startpunt van rijke F1-historie markeerde

Het is vandaag, vrijdag 13 mei, de verjaardag der Formule 1 en daarbij blikt F1Maximaal terug op de race waar het allemaal mee begon. 13 mei 1950 markeerde het startpunt van de rijke F1-historie met prachtige verhalen, verliezen en overwinningen. Op deze dag, 72 jaar geleden, streden zeventien coureurs om de eer zich de eerste winnaar van een Grand Prix der Formule 1 te mogen noemen.

De wortels van de Formule 1 liggen in de Europese Grand Prix-kampioenschappen, die in de jaren '20 en '30 van de vorige eeuw werden gehouden. Door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog werden alle race-activiteiten stilgelegd, maar aan het eind van de oorlog kwamen de oude raceklassen weer tot leven. Kenmerkend voor deze klassen waren de totaal verschillende wagens waarmee gereden werd. Pas in 1946 kwam men tot een set gestandaardiseerde regels voor de wagens en coureurs, om zo een eerlijk speelveld te creëren. Deze regels stonden bekend als de Formule 1. Met deze regels in het achterhoofd werden de eerste plannen voor een kampioenschap gesmeed.

Op 13 mei 1950 was het dan zo ver. De eerste Grand Prix der Formule 1 was een feit. Het circuit van Silverstone was de eerste gastheer van het kampioenschap, dat verder nog uit de GP van Monaco, Zwitserland, België, Frankrijk, Indianapolis (VS) en Italië bestond. Onder het toeziend oog van zo'n 200.000 toeschouwers gingen 21 coureurs de uitdaging aan zich te kwalificeren voor dit historisch evenement. Zeventien van hen slaagden hier ook daadwerkelijk in en traden die illustere zaterdag aan om te strijden voor een top vijf-positie, die recht gaf op punten in het kampioenschap.

Alfa Romeo de grote favoriet

De race werd op een zaterdag verreden, aangezien niet op zondag werd gesport in het Verenigd Koninkrijk. Vier teams verschenen aan de start: Alfa Romeo, ERA, Maserati en Talbot-Lago. Laatstgenoemde drie konden strijden voor de vijfde plek, gezien de dominantie van de vier Alfa Romeo-coureurs. Het professionele Italiaanse team had grote namen achter het stuur zitten, waaronder Juan Manuel Fangio, Giuseppe Farina en Luigi Fagioli. De grote favorietenrol werd waargemaakt en de eerste vier startplekken voor de race werden dan ook gereserveerd voor de Alfa-coureurs. Achter hen wisten nog dertien anderen een startbewijs voor de GP te bemachtigen.

Fagioli, Farina of Fangio?

Zeventig ronden stonden op het programma voor de overgebleven zeventien coureurs. Vier coureurs wisten mee te strijden voor de overwinning, namelijk die van Alfa Romeo. De rest van het veld mocht het doen met de broodkruimels die van tafel vielen bij de Italiaanse heren. Vanaf poleposition startte Farina, gevolgd door Fagioli, Fangio en Parnell. Laatstgenoemde was invaller en daardoor bij lange na niet zo snel als zijn teamgenoten, die dan ook snel uit zicht verdwenen. Nadat een aantal vroege uitvalbeurten kwam de grote verassing. Fangio maakte een zeldzame fout, beschadigde zijn Alfa 158 en moest zijn race staken.

De teamgenoten van de man die later nog vijf keer wereldkampioen zou worden, kwamen wel heelhuids over de finish en koloniseerden het volledige podium voor Alfa Romeo, met Farina als winnaar. De voorsprong op de rest van het veld was enorm: twee ronden maar liefst. De laatste punten werden door de Franse coureurs van Talbot-Lago binnen gehengeld. Onder toeziend oog van de koninklijke familie van het Verenigd Koninkrijk kreeg winnaar Farina zijn geldprijs (en punten) overhandigd.

Wereldkampioen 1950

De Italiaan zou zich later dat jaar tot eerste wereldkampioen der Formule 1 kronen na een spannende strijd om de titel met zijn teamgenoten. Toentertijd bestond het constructeurskampioenschap nog niet, anders had Alfa Romeo de dubbelslag geslagen. Opmerkelijk is dat gedurende het seizoen nog tien andere teams op de grid verschenen, waaronder het legendarische team van Ferrari. Bij de Indianapolis 500, die ook in het kampioenschap werd opgenomen, verschenen enkel Amerikaanse teams aan de start. Binnen de reglementen, die bij lange na niet zo strikt waren als vandaag de dag, veranderden chassis, motor en nummer zowat iedere race.

Onderstaand vind je enkele beelden van de eerste Grand Prix der Formule 1.

Door: David Ruiter

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws