Er is de afgelopen dagen nog voldoende actie geweest op het Circuit de Barcelona-Catalunya, ook na afloop van de Grand Prix van Spanje. Bandenleverancier Pirelli hield namelijk testdagen in het kader van de homologatie van de banden voor 2026. Eerst verleenden George Russell en Isack Hadjar hun medewerking. Woensdag was het de beurt aan Yuki Tsunoda en Kimi Antonelli.
Pirelli kon dus gebruik maken van de diensten van enkele topteams uit de Formule 1. Russell reed dinsdag 136 ronden en noteerde 1:16,920 als snelste rondetijd. Hadjar legde 146 ronden af en strandde op 1:18,334. Beide coureurs reden in een 'mule car', een auto van de huidige generatie aangepast aan de regels die volgend jaar van kracht gaan. Een dag later maakte ook Tsunoda van zo'n auto gebruik om 150 ronden af te leggen. De Japanner reed zo evenveel ronden als Antonelli. De Mercedes-coureur was wel het snelst met een toptijd van 1:14,903. De beste tijd van Tsunoda was 1:16,839.
Tsunoda rijdt in aangepaste RB19
Uit deze tijden valt wel een aantal conclusies te trekken, rekening houdend met de omstandigheden uiteraard. Tsunoda reed op het circuit met de RB19, de Red Bull-auto uit 2023. Op de auto werden aangepaste vleugels geplaatst. Die moesten lijken op de vleugels die ook gebruikt zouden worden op hogesnelheidscircuits zoals Monza en Las Vegas. Zo anticipeerde men op de mogelijke veranderingen die zich op het vlak van aerodynamica in de toekomst zullen voordoen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Het was dus Antonelli die tijdens deze testdagen de snelste tijd klokte, maar zijn tijd was niet zo snel als de rondetijd waar Oscar Piastri de polepositie in de Grand Prix van Spanje mee veroverde. Ondanks de aanpassingen op basis van de regels van vorig jaar gingen de auto's dus een stuk minder snel. Dat bevestigt het vermoeden dat de nieuwe regelgeving een drastisch verschil in downforce met zich meebrengt.
Ruime vermindering aan downforce
Initiële voorspellingen wijzen op een mogelijk verschil van downforce in 2026 van vijftien tot twintig procent, in vergelijking met de huidige modellen. Aanvankelijk voorzag de FIA een vermindering van 40 procent in downforce. Inmiddels zijn er al aanpassingen doorgevoerd die de snelheid en de performance van de auto's zouden moeten uitbalanceren. Daardoor zouden de coureurs in de buurt moeten kunnen komen van de huidige rondetijden in de Formule 1. Momenteel wordt rekening gehouden met een vermindering van vijftien procent aan downforce. De testen van Tsunoda en Antonelli wijzen erop dat het minstens die kant op gaat.
Motorsportbaas Mario Isola heeft bij Pirelli een officiële verklaring gegeven. 'Ons lopend testprogramma bereikt de doorslaggevende fase. Voor 1 september moeten de constructies gehomologeerd zijn, terwijl we voor de banden tijd hebben tot 1 december. Hier in Barcelona, op een circuit dat een stevige test is voor de banden, hebben we de hardste compounds uit het spectrum geëvalueerd en waardevolle data verzameld. We zullen deze data kunnen verifiëren bij de test in Silverstone in juli, na de Grand Prix van Groot-Brittanië.'
Isola bedankt de teams
Ook na het werk van de afgelopen dagen is het testen dus nog lang niet voorbij. 'Ik wil de drie teams en hun respectievelijke coureurs bedanken voor de samenwerking tijdens de test. We weten dat het niet zo eenvoudig om nog enkele dagen aanwezig te blijven als op zondag een triple header eindigt', toont Isola zijn dankbaarheid.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties