Yuki Tsunoda kende een ontzettend goede kwalificatiedag in België en pakte zijn beste resultaat bij Red Bull Racing tot dan toe: een zevende startpositie. De Japanner eindigde op zondag echter buiten de punten. Hij deed zijn best om aan te haken, maar strategisch ging het ook niet supergoed. De pitstop aan het einde van de race zorgde ervoor dat hij veel plekken verloor.
Bovendien miste Tsunoda zijn eerste pitstop vanwege een miscommunicatie tussen hem en zijn ingenieur. De teamgenoot van Max Verstappen reed het rechte stuk al op toen de pitmuur zei dat hij naar binnen moest komen. In de dertiende ronde gingen de meeste coureurs naar binnen om slicks op te halen, maar dat window miste Tsunoda. 'Box?' vroeg hij, waarop hij geen antwoord kreeg. 'Box, box!' zei Richard Wood, zijn ingenieur.
'What the f*ck', zei Tsunoda, waarna hij nog een ronde moest wachten. Na afloop was op zijn onboard te zien dat hij gefrustreerd was. 'Ik hield het goed vol, maar maakte aan het einde nog een pitstop en verloor daardoor en paar plaatsen', luidt een kort antwoord van Tsunoda over de race tegenover onder meer F1Maximaal.nl. 'Ik bedoel, we zijn voor een full wet-setup gegaan, met een hele grote achtervleugel. We hebben zes ronden op regenbanden gereden', zegt hij.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De start van de race werd uitgesteld vanwege hevige regenval. Op Spa-Francorchamps is het vooral een probleem dat de zichtbaarheid enorm slecht is als het regent. Bijna anderhalf uur later ging de race eindelijk van start. Achter de safetycar gaven veel coureurs al aan dat het overgangspunt snel zou worden bereikt. 'Vervolgens reden we 38 ronden op slicks', zucht Tsunoda. 'Het was zonnig uiteindelijk, dus we zaten ernaast.'
Banden waren op
Red Bull besloot op zaterdag de afstellingen te veranderen om voorbereid te zijn op een natte race en om het scenario van Silverstone te voorkomen. Daarom hebben ze een grotere vleugel op de auto gezet voor meer downforce. 'De intermediates waren op, dus we zijn overgestapt op slicks. Het was geen dappere keuze of zoiets, zoals op Silverstone', duidt Tsunoda. 'Dit was een keuze die we moesten maken omdat de banden op waren.'
Als de race eerder was gestart, had het waarschijnlijk beter uitgepakt voor Red Bull. Tsunoda snapt echter wel dat de racestart werd uitgesteld. 'We weten dat veiligheid prioriteit heeft. We hebben het daar vrijdag nog over gehad tijdens de briefing', legt hij uit. 'Ik denk dat het aan het begin geen racebare omstandigheden waren vanwege het zicht, dus naar mijn idee is de race op het juiste moment gestart. We hadden alleen niet verwacht dat het zo'n zonnige middag zou worden.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Gok pakte verkeerd uit
Wat er in Silverstone gebeurde, gebeurde in principe opnieuw, maar dan met het omgekeerde scenario. Red Bull verwachtte een regenrace, en het werd uiteindelijk een droge race. 'We dachten dat het de hele dag zou regenen, maar dat gebeurde niet. Dus onze gok pakte verkeerd uit', zegt Tsunoda. Hij hoopt dat het in Boedapest beter gaat. 'Ik denk het wel. Het gevoel was heel slecht', sluit hij af. De Hungaroring heeft echter wel langzame bochten die de pijnpunten van de RB21 treffen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties