Yuki Tsunoda heeft het momenteel zwaar bij Red Bull Racing. De Japanner werd na twee races als vervanger van Liam Lawson in de RB21 gezet, maar wist vooralsnog geen hoge ogen te gooien als Red Bull-coureur. Met een sprintweekend op Spa-Francorchamps in het vooruitzicht durft Tsunoda echter voorzichtig optimistisch te zijn, al weet hij dat het lastig gaat worden met slechts één vrije training om aan zijn vernieuwde auto te wennen.
Op de Red Bull Ring wist Yuki Tsunoda wel te finishen maar geen punten te halen. Door de uitvalbeurt van Max Verstappen na een crash met Andrea Kimi Antonelli betekende dit het eerste puntloze weekend van Red Bull in jaren. Ook op Silverstone zat er geen puntenfinish in voor Tsunoda. Na de aankondiging van de Japanner als Red Bull-coureur zat hij (Tsunoda, red.) nog vol zelfvertrouwen en durfde hij zelfs van een podium te dromen. Hier komt echter nog weinig van terecht.
Tsunoda heeft het dus lastig, wat ook op te maken valt uit de achterstand van ruim 150 punten op zijn teamgenoot. Daarbij kan uiteraard gewezen worden naar de rijkunsten van de Red Bull-coureur, maar ook andere zaken spelen mee. Zo gaf Helmut Marko al eens aan dat Tsunoda het weekend na een crash nog steeds met een beschadigde auto reed. Dat de 25-jarige coureur bovendien niet over dezelfde upgrades beschikt als de viervoudig wereldkampioen zal ook niet bevorderlijk zijn voor zijn prestaties.
Tsunoda liep twee stappen achter op teamgenoot
De afgelopen raceweekenden kreeg Tsunoda niet dezelfde onderdelen als zijn teamgenoot, maar in België zal hij ook de nieuwe onderdelen krijgen die al op de RB21 van Verstappen zaten. Het vervelende voor de Japanner is dat het Grand Prix-weekend in België een sprintweekend is. Dat betekent dat hij slechts één vrije training heeft om te wennen aan de nieuwe upgrades. ‘Volgend weekend heb ik tenminste upgrades’, lijkt Tsunoda toch enigszins optimistisch te zijn.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De Japanner kijkt ernaar uit met dezelfde RB21 als zijn teamgenoot te kunnen rijden. 'Op dit moment loop ik qua pakket twee stappen achter op Max’, vertelt Tsunoda aan de internationale media. ‘Dat (de upgrades, red.) zal dus zeker helpen voor de volgende race’, voegt hij eraan toe. ‘Tegelijkertijd wordt het een sprintweekend’, realiseert de 25-jarige zich echter ook dat de timing niet ideaal is, gezien er dus slechts één trainingssessie is en er op vrijdagmiddag al een sprintkwalificatie gereden zal worden.
Goede resultaten broodnodig voor Tsunoda
Tsunoda heeft slechts weinig tijd om te wennen aan de nieuwe onderdelen. ‘Het enige moment dat ik kan wennen aan de vloer zal tijdens de vrije training zijn’, benadrukt Tsunoda dat hij slechts zestig minuten heeft om het nieuwe pakket onder de knie te krijgen. ‘Maar ik zal mijn best doen’, blijft de coureur positief. Hopelijk zijn Tsunoda’s resultaten uit het verleden geen garantie voor de toekomst, want in de vijf Belgische Grands Prix die hij reed, pakte Tsunoda welgeteld één punt. Tijdens de sprintraces in de Ardennen bleef de Japanner volledig puntloos.
Red Bull heeft aangegeven dat Tsunoda het volledige 2025-seizoen voor de Oostenrijkse renstal zal rijden, maar of hij in 2026 ook nog voor het team zal uitkomen valt te betwijfelen. Honda vertrekt naar Aston Martin, maar dat team heeft met Fernando Alonso en Lance Stroll al een complete line-up. Recent werden er geruchten de wereld in geholpen dat de Japanner kans zou maken op een zitje bij Cadillac, dat ook al interesse heeft getoond in Mick Schumacher, Valtteri Bottas en Sergio Pérez. Het is hoe dan ook zaak voor Tsunoda dat hij goede resultaten neerzet, zodat hij toch nog een kans maakt op een zesde seizoen in de Formule 1.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties