Max Verstappen wordt regelmatig bewierookt, waardoor sommigen niet meer weten wat voor complimenten ze hem moeten geven. Oud-coureur en tegenwoordig manager Stefan Johansson vindt een manier om een uniek betoog af te leveren over de viervoudig wereldkampioen, die inmiddels in alle hoeken van de wereld kan rekenen op complimenten en wordt vergeleken met andere grootheden uit de sport.
De Zweedse oud-coureur was van 1980 tot 1991 actief in de Formule 1. Hij reed voor meerdere teams, waaronder McLaren, Ferrari, Ligier en Onyx, en stond bekend als een consistente en betrouwbare rijder. Hij heeft echter nog nooit een race gewonnen, maar heeft wel wat podiums gepakt. Na zijn Formule 1-loopbaan belandde hij in andere disciplines, waarna hij een reputatie opbouwde als teambaas en manager in de autosportwereld.
Tegenwoordig managet hij een aantal IndyCar-coureurs, waaronder Scott Dixon. De zesvoudig IndyCar-kampioen won de Indy500 in 2008 en zette drie zeges in de 24 uur van Daytona op zijn naam. 'Ik vertel ze niet hoe ze moeten racen, maar help ze bij hun zelfvertrouwen', legt Johansson uit in gesprek met Formule 1 Magazine. 'Zelfvertrouwen is het allerbelangrijkste. Het heeft mij jaren gekost om dat te krijgen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Johansson ziet hoe dat gevoel, zeker zijn van jezelf, je stukken verder kan brengen. 'Dat is ook het verschil met coureurs als Verstappen of Senna. Zij weten wat ze willen en stoppen niet totdat ze het krijgen', gaat de Zweed verder. 'Je moet als coureur een beetje vervelend zijn voor je team en steeds de grenzen verleggen. Als je dat doet en vervolgens ook alles voor elkaar krijgt op de baan, zal het team respect voor je tonen.'
Verschil maken
Van Verstappen wordt vaker gezegd dat hij dezelfde meedogenloze overtuiging heeft van zijn eigen kunnen en manier van rijden als Michael Schumacher. Daarom kent hij het regelboek uit zijn hoofd en vecht hij op de manier waarop hij vecht. 'Max heeft een waanzinnige hoeveelheid puur talent', looft Johansson. 'Hij is een acrobaat in de auto en misschien wel de beste coureur ooit. Hij is zo'n coureur die het verschil maakt op een dag waarop hij misschien niet zou moeten winnen.'
Op de een of andere manier lukt het hem dan toch. Dat hebben we dit seizoen al een paar keer gezien, voornamelijk in de kwalificatie. Hij straft fouten van anderen keihard af, want één ding is zeker: ook in een mindere auto kan Verstappen het waarmaken. 'Hetzelfde geldt voor Scott', pronkt de Zweed met zijn coureur. 'Hij heeft het vermogen om elk weekend het absolute maximum uit de auto te halen.' Dixon won de endurancerace in Daytona in 2006, 2015 en 2020. Verstappen heeft ook interesse in langeafstandsraces.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Minste fouten maken
Hoewel Verstappen en Dixon niet in dezelfde auto's rijden, ziet Johansson wel overeenkomsten. 'Zelfs als het er allemaal slecht uitziet, sleept hij zichzelf toch weer naar het podium', vervolgt hij. De definitie van damage control, iets wat Verstappen nu bijna elk weekend aan het doen is. 'Daarom heeft hij zoveel kampioenschappen gewonnen. Niet omdat hij altijd de snelste is, maar simpelweg omdat hij de minste fouten maakt', sluit de oud-coureur af.
Verstappen had de afgelopen races geen geluk. In Oostenrijk lag hij er na de eerste ronde al uit vanwege een crash met Kimi Antonelli. Op Silverstone begon het te regenen, terwijl de auto was afgesteld op een droge race. Er zijn nog twee races te gaan tot de zomerstop, maar de Nederlander heeft onlangs gezegd dat 'het niet uitmaakt, want hij doet niet meer mee voor het kampioenschap'. Het is te hopen dat Red Bull toch nog iets kan doen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties